• Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"
  • Tina Lisa

Grattis Alida och Lotta idag och många andra i efterskott

Elina tackar för grattisen. Vi har kalasat med släkten i helgen och så blir det lite barnkalas på söndag. Idag åkte vi hem från Småland där vi firat och tog vägen förbi GeKå´s. Det var inte så farligt med folk och ingen kö nånstans, men med två barn med blir det inte så mycket shoppingro. Elina fick en overall och så fick de vinterskor. Jisses vad grejer man måste ha jämt. Nu kan Julian inte ärva Elina heller för han har nästan vuxit ikapp. Jag borde nog också släpa mig iväg på marknader eller second hand.

Amber: Härlig bild på töserna. Förstår att ni har fullt upp. För vår del tycker jag ändå det är lugnare nu. Jobbigaste tiden var när Julian var mellan 1 och 1.5 år. Då var tanken på en trea väldigt långt bort. Nu börjar man nästan fundera på det igen, men bara nästan.

Fossing: Skönt att allt var bra. Jobbigt att bli ifrågasatt när man vet så väl. Det är väldigt fyrkantigt det där.

Heeso och Ullen: Va mysigt med hjärtljud. Det känns så tryggt att höra dem.

• stina73

Grattis Lotta och Alida igår!!!!

Gnäller era tre-åringar???? Oliver talar aldrig nu mera med vanlig röst utan allt är bara ett enda gnäll numera vad det än är..... förutom när han med stolt röst säger: mamma är en bajskorv eller när han sjunger: bajs bajs bajs bajs bajs osv.

Gnället tar kål på mig....orkar inte höra mer, pågått i mer än en vecka nu, och han får raseriutbrott på sina leksaker titt som tätt. Vet inte vad jag ska göra då om jag ska ignorera det eller hjällpa honom.

Isabella är på väg att bli mindre gnällig då hon har passerat "vecka 17"- krisen, men det var tufft ett tag.

• Tina Lisa

stina: Det känner jag inte igen, tack och lov. Visst gnälls det från båda, men inte hela tiden. Phu, för det är såååå jobbigt.

Här har vi kiss problem multum. Hon kissar ner sig nästan varje dag på dagis. Hon är väl så inne i leken att hon inte hinner eller glömmer. Vet inte vad jag ska göra. Jag kan tyvärr inte låta bli att ifrågasätta det eftersom hon ju varit helt torr i perioder förrut. Det går åt en j-la massa byxor. Nån mer med såna problem? Finns det nåt att göra? Hur bemöter man det? En lite ljusning är iaf att de senaste nätterna har varit torra, vilket aldrig hände före 3.årsdagen.

• AmberB
    Tina Lisa: Det är jättevanligt att barnen glömmer av sig när de är inne i en lek, nästan som att de är rädda att missa något om de går på toa... Jag tror att bästa sättet att bemöta det från er sida är att inte göra nån stor affär av det, bara se till att det finns tillräckligt med ombyten. Be personalen att påminna henne, vissa barn får man ta med till toaletten med jämna mellanrum vare sig de vill eller inte. Det är ju ett stort framsteg med torra nätter iaf. Emil är jätteduktig på dagarna, men nattblöjan väger ett kilo... Kul med Gekås, är också sugen på en sväng dit.
    ~*~Emil, 060913 ~*~Josefin & Filippa, 090603~*~
  • Solaris

Alida tackar så mycket för grattishälsningarna och hälsar att hon haft en bra födelsedag med massa tårta,gotter och en del paket ochså
    Dockskåpet gjorde  succe´och det är så mysigt att höra hur hon leker och pratar för sig själv därinne och möblerar för dockfamiljen.
    Häromnatten kunde hon inte sova utan klagade på ont i örat och varm var hon ochå, men C fick ta det eftersom Knut var gnällig han med.Pust,gissa om vi var trötta igår. Tur att det inte var förskola igår, så hon fick vilat upp sig efter helgen kalasande.

Amber - Vilken underbar bild på "småsnäckorna", dom är ju bara för söta

Ullen- Hoppas ni hittar en kanonbil snart då , härligt att få höra hjärtljuden på lill*n.

Heeso - De är ju för härliga ,gulligt att bebisen fick höra storasyster sjunga, gillar hon att sjunga mycket annars med? Alida går mest hela dagarna här hemma och sjunger, när hon är på det humöret.

TinaLisa - Trevligt med Ullared och släktbesök, tycker ochså det är grejer de behöver mest hela tiden, fick fixat vinteroverall åt Knut när vi var där sist, för den efter Alida komemr va för liten och den andra har"tjejiga" inslag....

Stina - Inte hela tiden men rätt så ofta, då brukar jag säga till ALida: "kan du säga snälla mamma istället?"(om det är något hon vill ha.)

Alida 060928 & Knut 090321
  • stina73

Solaris: om det ändå bara vore gnäll när han vill ha någonting.....men det är även gnäll som gäller med allt annat oxå. Så fort han tilltalar mig egentligen....det är liksom som röstläget fastnat....

• gravid74

Vad kallt det har blivit. Tycker att det är jättesvårt att veta vad man ska ta på barnen eftersom det blir varmt på eftermiddagen oftast. Idag fick Axel ha sin vindoverall men en windstopper under. Några vinterskor har vi ännu inte införskaffat så jag hoppas inte han fryser om fötterna. Ska ni förresten vaccinera era barn? Jag tror att jag ska vaccinera Axel, men jag hoppas att det räcker med en dos för jag kommer aldrig att få honom att ta två sprutor. Tina Lisa: När Axel är inne i en lek blir det ibland olyckor på dagis. Amber: Vilken underbar bild. Stina: När Axel leker och pratar har han en väldigt konstig röst som låter nasal och gnällig. Idag blir Anton 6 månader, usch vad tiden går fort.

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • LMH33
    Stina - Simons röst kan också fastna i "gnäll-läget". Jag brukar faktiskt bra prata med honom om det, fråga varför låter du så där, är det nåt som inte är bra? Om du vill ha något kan du fråga med vanlig röst - jag kanske säger ja. Och omdet ändå inte hjälper brukar jag säga att - jag hör inte vad du säger när du pratar så där, prata vanligt. För det mesta ändrar han röstläge då faktiskt. Men det är säkert individuellt vad som funkar.
  • Heeso

Jodå Solaris, hon sjunger för fullt. Hon önskar sig "en sån där man sjunger i" från tomten...dvs en mikrofon....än så länge får hon nöja sig med en hemmagjord.

Håller med dig gravid...om kylan alltså...sitter själv här och fryser lite och har nu vridit på elementen i huset...dock med risk för att mannen drar ner dem när han märker det
    Idag när jag kom och hämtade A hade hon vinterkängor på sig Jag tog fram dem igår för att prova dem så jag vet inte om det var hon eller D som bestämde att hon skulle ha dem....troligvis det försnämnda...

• soda74

Än en gång - Grattis i efterskott till alla 3-åringar!

Här önskar jag nästan att vi hade kissproblem. Allan kommer förmodligen att ha blöja hela livet.

Gnäll har vi däremot inte så mycket av. Allan har varit supergo senaste tiden. Det klart att han inte är glad och följsam jämt men överlag är det bra just nu. Lova däremot har ett humör som inte är att leka med. Får hon inte som hon vill, eller vi inte förstår vad hon menar skriker hon så att hon nästan blir blå i ansiktet. Fast mellan utbrotten är hon väldigt glad

För två nätter sen flyttade Lova äntligen in i eget rum. Fast när vi väl flyttade över sängen kändes det inte som äntligen för jag började gråta Tyvärr har hon inte sovit jättebra sen hon flyttade över, hoppas att det blir bättre inatt. Funderar på om det inte var någon bra tid just nu eftersom hon är väldigt mammig. Och nu kan hon inte se mamma så fort hon vaknar längre. Vi får väl ge det några nätter och se.

På tal om bilstolar har vi inte kommit till skott och köpt ny bilstol utan Lova sitter fortfarande i babyskyddet. Helt galet. Är det någon som vet om det finns någon bra stol som man kan använda länge, som Allan skulle kunna ha bakåtvänd ett litet tag till och sen framåtvänd? 

Nästa vecka börjar J jobba igen. Det är så skönt när en i familjen är hemma på heltid, nu får man börja pussla med tider fram och tillbaka igen. Fördelen är att jag kommer få vara hemma lite mer

Allan 060920 Lova 080815
Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"