Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:56:21 följande:
Ja, jag har ambitioner (vilket tydligen är provocerande) och saknar det hos min man. Är det konstigt?
Det är absolut inte "konstigt", men jag tror att många liksom jag har svårt att förstå varför du måste kunna diskutera just dessa ämnen med din man.
Om han nu inte är intresserad eller särskilt insatt i det. Uppenbarligen ger han ju dig fel svar, då du inte blir nöjd.
Antingen tar du dig en funderare, finns det andra potentiella personer du kan diskutera just detta med? Kan du kanske söka efter personer som delar samma intresse för det här som du?
Eller, OM du anser att mannen i ditt liv bör kunna diskutera detta på samma nivå som du, kanske du ska avbryta relationen..
Jag blir dock fundersam på om det verkligen är detta som är problemet.
Just att han inte ger dig tillräckligt intelligenta svar, eller "rätt" svar.
Eller om det är din drömbild av er som orsakar denna otroliga besvikelse. Jag tycker absolut inte att man ska enbart "nöja" sig, utan jag anser att man ska eftersträva lycka i allra största mån. Men jag är tveksam till att man hittar alla sina drömattribut i en och samma människa. Det är väl därför vi har vänner, som oftast har olika egenskaper som vi uppskattar i olika sammanhang.
Fundera på det och lycka till