Du frågar efter någon annan i din situation, och jag är i din situation, men ändå inte. Jag har har läst mer än sex år på universitet, min sambo har knappt gymnasiekompetens. När jag var liten drömde jag om att bli professor, han struntade i skolan och har en stark "knegar"- identitet.
Ibland är det jobbigt att inte kunna dela sina tankar, och ibland känns det frustrerande att behöva förklara i tio minuter innan jag kan komma till poängen. Vi har så olika referensramar.
Men jag är fortfarande lika kär i honom som jag var när vi träffades för fem år sedan. Han kan få mig att skratta så där långt inifrån och ut, och jag tycker det är så skönt att han inte tar mig på allvar, jag är så fruktansvärt allvarlig i mitt väsen. Han är så vacker och vår son är lika vacker som han. Jag trivs bättre med allt bara han är i rummet.
Min förra man var en bra person som jag älskade och delade mycket mer av det intellektuella med. Men vi funkade inte känslomässigt och i vardagen. Dessutom minns jag att ett av våra frekventa gräl faktiskt handlade om en jämförelse mellan Karl den tolftes och Alexander den stores fältåg. Jag menar herregud... En vän till mig sade att "ni är som två enorma hjärnor som studsar runt i rummet och krockar med varann".
Jag tänker helt enkelt att kärlek har inget alls med intellektuell synk att göra. Om man älskar så får man det att funka. Då ser man andra saker än blåbyxor, och man hör annat än "puckade svar". Du verkar frustrerad och understimulerad och om du vill ut ut förhållandet, gå, absolut. Om du identifierar dig så starkt med dina intellektuella framgångar och behov så är det väl så enkelt att din motivation tagit slut. Men det är ovärdigt att förlöjliga honom och hans "vanliga jobb" - se inte ner på honom för att få en ursäkt att avsluta relationen.