• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • Anonym (förstår)
    MijaMia skrev 2009-09-16 13:54:24 följande:
    Jag förstår precis vad du menar TS. Innan jag träffade min man kände jag precis som du när jag träffade män. Jag tycker inte att händiga män är sexiga, jag tycker heller inte att fotboll är kul att snacka om. Däremot är det otroligt sexigt med en man som utmanar mig mentalt. Filosoferar, diskuterar politik, rättvisefrågor, utveckling, religion, etik, världen helt enkelt. Jag fattar inte varför folk här inne blir upprörda...smaken är som baken, det har nog inte speciellt mycket med utbildning att göra, men lika barn leka bäst helt enkelt. Om TS har ett behov av djupare diskussioner än de om husrenoveringar så är väl det fullt förståligt? Jag skulle inte vilja ha en man som kollar på fotboll, snickrar lite på huset, lagar bilen och grillar. Otroligt trist. Alla är vi annorlunda och så är även våra behov, det är väl inte så konstigt? Tyvärr har jag inga bra råd att ge till TS, men undrar om hon inte upptäckte detta tidigare?
    Håller med dig, och ts. Är gift med en man som bara har gått i skolan i 6 år, det märks(kommer från ett u-land)... Jag har gått det dubbla, och jag har inte ens Högskoleutbildning. Han är absolut inte dum, tvärtom har han mycket erfarenhet, är streetsmart och intelligent. Kan läsa människor och situationer bättre än mig o.s.v.
    Jag märker mer och mer att vi ä på så otroligt olika nivåer, han tror blint på allt vad hans föräldrar och religionen säger. Han kan inte tänka själv, och när han märker att jag kan mer så blir han nästan nedvärderande, antar att han känner sig underlägsen.
    Det kan gälla så korkade och obetydliga saker som att det inte finns EN Tarzan, utan den bygger på en gammal legend. Eller att Rambo helt enkelt är Rambo, inte Mel Gibson...

Jag blir så trött på det, vill kunna sitta och diskutera politik och världen med en flaska vin men det går inte. Vill ha lite stimulans.

Ska nu börja studera på högskola och undrar hur det kommer bli då...?
  • LyckligtSlut

Låter väldigt illa, TS. Allvarligt, du kan inte ändra på din man och verkar inte nöjd med honom, så ta upp det med honom, att ni vuxit ifrån varandra och lämna honom då, om du inte kan lära dig att skilja på dina och hans intressen. Annars kanske du kan hitta vänner du kan diskutera filosofi och politik med och sedan ha kul med din man på sätt ni båda gillar?

Tycker att det låter jättehemskt att vilja ändra på någon annans liv för att det inte låter/är bra nog för en själv. Han kanske är mycket lycklig med sitt arbete. Du kan inte älska honom mycket just nu om din lycka med vad han jobbar med är viktigare än att han trivs med det.

• Beautifully Human

Anonym (förstår) skrev 2009-09-16 14:07:25 följande:

Håller med dig, och ts. Är gift med en man som bara har gått i skolan i 6 år, det märks(kommer från ett u-land)... Jag har gått det dubbla, och jag har inte ens Högskoleutbildning. Han är absolut inte dum, tvärtom har han mycket erfarenhet, är streetsmart och intelligent. Kan läsa människor och situationer bättre än mig o.s.v. Jag märker mer och mer att vi ä på så otroligt olika nivåer, han tror blint på allt vad hans föräldrar och religionen säger. Han kan inte tänka själv, och när han märker att jag kan mer så blir han nästan nedvärderande, antar att han känner sig underlägsen.Det kan gälla så korkade och obetydliga saker som att det inte finns EN Tarzan, utan den bygger på en gammal legend. Eller att Rambo helt enkelt är Rambo, inte Mel Gibson...Jag blir så trött på det, vill kunna sitta och diskutera politik och världen med en flaska vin men det går inte. Vill ha lite stimulans.Ska nu börja studera på högskola och undrar hur det kommer bli då...?
    Min man kommer också från ett u-land och har en stark religiös tro.
    Jag har gått (och går) fortfarande på högskola och universitet.

Vill bara visa hur olika det kan vara, för allt jag och min man gör på helgerna är att prata politik och världen (fast inte över en flaska vin eftersom ingen av oss dricker).
    Det finns ingen människa på jorden jag kan ha så djupa diskussioner med som honom, vårt intellekt är på exakt samma nivå, fast jag har betydligt bättre utbildning än vad han har.
    Vilket är varför jag inte tror att utbildning har SÅ mycket att göra med saken. Han kan betydligt mycket mer än mig när det gäller religion, politik och historia och hans egna erfarenheter väger betydligt tyngre än mina.

Jag tror helt enkelt det är en personlighets grej och det handlar mycket om vad man har för intressen. Min man må komma från en av världens fattigaste länder, men han pratar många språk och läser allt han kommer över.
    Vi är extremt "nördiga" och kollar mycket hellre på Kunskapskanalen än TV3 (sorry TV3).
    Och eftersom vi delar intressen går vi på en massa föreläsningar om kultur, mänskliga rättigheter, ja allt vi kan komma över.
    Varje år besöker vi också MR dagarna, och det är liksom höjdpunkten på året :) (Ok, det och reggae festivalen).
    Och folk tycker vi är extremt tråkiga...
  • LyckligtSlut

Håller med dig, och ts. Är gift med en man som bara har gått i skolan i 6 år, det märks(kommer från ett u-land)... Jag har gått det dubbla, och jag har inte ens Högskoleutbildning. Han är absolut inte dum, tvärtom har han mycket erfarenhet, är streetsmart och intelligent. Kan läsa människor och situationer bättre än mig o.s.v. Jag märker mer och mer att vi ä på så otroligt olika nivåer, han tror blint på allt vad hans föräldrar och religionen säger. Han kan inte tänka själv, och när han märker att jag kan mer så blir han nästan nedvärderande, antar att han känner sig underlägsen. Det kan gälla så korkade och obetydliga saker som att det inte finns EN Tarzan, utan den bygger på en gammal legend. Eller att Rambo helt enkelt är Rambo, inte Mel Gibson... Jag blir så trött på det, vill kunna sitta och diskutera politik och världen med en flaska vin men det går inte. Vill ha lite stimulans. Ska nu börja studera på högskola och undrar hur det kommer bli då...?
    Rambo är väl Sylvester Stallone? Men sak samma... Men det här låter faktiskt lite värre än som TS har det. Men din man, skulle han inte vara intresserad av att ni utbildar er ihop på något sätt? Alltså, beror inte detta bara på hans bakgrund, inte på rent ointresse?
  • Beautifully Human
    Trynträ skrev 2009-09-16 14:05:41 följande:
    Folk blir upprörda när TS säger att hennes man är trög bara för att han inte delar hennes intressen. Jag är nästan säker på att hennes man tycker likadant om henne dock.
    Aha...men han kanske är lite trög :) vem vet?
    Inte för att han inte delar hennes intressen dock...
  • Beautifully Human
    LyckligtSlut skrev 2009-09-16 14:56:39 följande:
    Rambo är väl Sylvester Stallone? Men sak samma... Men det här låter faktiskt lite värre än som TS har det. Men din man, skulle han inte vara intresserad av att ni utbildar er ihop på något sätt? Alltså, beror inte detta bara på hans bakgrund, inte på rent ointresse?
    Precis vad jag försökte förmedla...min man har samma bakgrund men ett extremt intresse och därigenom har han fått större kunskaper än mig som slitit ihjäl mig på universitet hahaha...

Det handlar helt enkelt om intresse och olika personligheter. En del bryr sig helt enkelt inte om livsfrågor och politik...
  • Anonym (blä)

Din man kanske tycker att DU är trög som inte bryr dig om husrenovering och ger puckade svar där.

Bara för att man är olika behöver inte vara att den ena är trög.

Stackars man med sådan högfärdig kvinna!

Skilj dig om du ej står ut.

Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?
  • janniahlholm

men suck.. :S

du visste inte att ni var intresserade av helt olika saker INNAN ni gifte er eller?
    dessutom finns det väl andra människor i det här avlånga landet som är mer än villiga att diskutera politik med dig. jag är INTE en av dom och jag skulle vilja påstå att jag är smart.

• Anonym (förstår)
    MijaMia skrev 2009-09-16 14:56:36 följande:
    Anonym (förstår) skrev 2009-09-16 14:07:25 följande: Min man kommer också från ett u-land och har en stark religiös tro. Jag har gått (och går) fortfarande på högskola och universitet. Vill bara visa hur olika det kan vara, för allt jag och min man gör på helgerna är att prata politik och världen (fast inte över en flaska vin eftersom ingen av oss dricker). Det finns ingen människa på jorden jag kan ha så djupa diskussioner med som honom, vårt intellekt är på exakt samma nivå, fast jag har betydligt bättre utbildning än vad han har. Vilket är varför jag inte tror att utbildning har SÅ mycket att göra med saken. Han kan betydligt mycket mer än mig när det gäller religion, politik och historia och hans egna erfarenheter väger betydligt tyngre än mina. Jag tror helt enkelt det är en personlighets grej och det handlar mycket om vad man har för intressen. Min man må komma från en av världens fattigaste länder, men han pratar många språk och läser allt han kommer över. Vi är extremt "nördiga" och kollar mycket hellre på Kunskapskanalen än TV3 (sorry TV3). Och eftersom vi delar intressen går vi på en massa föreläsningar om kultur, mänskliga rättigheter, ja allt vi kan komma över. Varje år besöker vi också MR dagarna, och det är liksom höjdpunkten på året :) (Ok, det och reggae festivalen). Och folk tycker vi är extremt tråkiga...
    Så har vi det inte tyvärr, men jag håller med dig om att det antagligen inte alltid har med utbildning att göra, utan intresse.
    Men jag skulle döda för ett sånt förhållande

Jag är såklart kär, annars hade jag inte gift mig. Men jag vill mer med mitt liv och planerar att utbilda mig inom just MR och vill jobba med utveckling och bistånd. Det är tråkigt, vi har verkligen inget att prata om...
  • Beautifully Human

Anonym (förstår) skrev 2009-09-16 15:28:22 följande:

Så har vi det inte tyvärr, men jag håller med dig om att det antagligen inte alltid har med utbildning att göra, utan intresse.Men jag skulle döda för ett sånt förhållande Jag är såklart kär, annars hade jag inte gift mig. Men jag vill mer med mitt liv och planerar att utbilda mig inom just MR och vill jobba med utveckling och bistånd. Det är tråkigt, vi har verkligen inget att prata om...
    Utveckling och biståd är hur intressant som helst, jag pluggar relaterade ämnen just nu.
    Nu ska jag vara lite kylig och undra om du inte märkte detta tidigare?
    Vad som förde mig och min man tillsammans, var just dessa gemensamma intressen, första gången vi träffades satt vi uppe till 6 på morgonen och snackade politik :).

Vad vill din man med sitt liv?
    Inte för att det har med saken att göra, men får jag fråga vilken kontinent han kommer ifrån (eller vilket land om du inte misstycker?)
Svar på tråden Min man är så trög!