Jag kan berätta för dig, TS, att bara för att man intresserar sig för saker som filosofi och liknande så betyuder inte det att man är smart. Jag har själv läst både psykologi, pedagogiskt ledarskap, filosofi och många andra ämnen, men ändå står jag mig slätt mot min sambo när det gäller att vara intresserad av många saker. Inse att han är intresserad av lite mer "vanliga" saker och jobba på ett sätt att acceptera det, ni verkar ju ha varit ett par ett tag och då tror jag knappast att det är en surprise att han gillar det han gillar..
Försök som någon annan skrev innan, att leva ut dina diskussionsbehov med vänner och bekanta eller på internet eller liknande, istället för att tvinga på honom detta, eftersom det ändå inte ger er något..
Funkar inte det så är det väl inte mer att göra än att antingen kväva behovet hos dig själv eller att gå skilda vägar.. Trist, javisst, men å andra sidan inte alldeles ovanligt, man kan se det positiva; hellre att man "växer ifrån" varandra och skiljs åt som vänner än att någon sårar och skadar den andra i ett förhållande och sedan avslutar det hela med att skiljas åt som ovänner..
Jag tror att vi är alldeles för rädda för att ta tag i situationer.
Förresten, ett annat förslag kan väl vara att påbörja en aktivitet tillsammans, så ni har NÅGOT att prata om ? Något ni aldrig testat förr och kan börja på samma nivå med.. Det kan vara en värdefull erfarenhet. Men ni gör som ni vill, såklart.
Lycka till oavsett hur ni löser det!