• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • pezz

Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent. Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?
    och det kom du på nu efter att ni gift er eller blev han bara dum nu ?
  • Puzzgurkan85

varför måste du diskutera filsofi med din man? har du ingen annan å prata med? Jag är intresserad av vissa saker och min sambo är intresserad av annat. Vi försökte i början men vi har vissa gemensamma intressen och andra icke gemensamma..å de delar vi med andra i stället. Bara för att han inte är lika högt utbildad betyder inte att han inte är lika smart som du. Det finns olika sätt att vara smart på. Jag tycker du ska ta en god titt å se om det inte är något annat du tröttnat på som ligger bakom detta. Ge honom en chans å ha en som uppskattar hans sällskap.

• Trynträ

Anonym (jag- den tröga) skrev 2009-09-15 23:11:12 följande:

Det skulle kunna vara min sambo som skrev det där. Iofs har inte jag hoppat av min utbildning utan är föräldraledig nu. Min sambo tjatar på mig och tycker att jag borde läsa intellektuella saker. Det känns bittert eftersom det är det enda jag gjort nu i sex års tid. Just nu vill jag bara ta det lugnt och vältra mig i dåliga tv-serier eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Han kan gärna få tycka att jag är tråkig. Jag vet att jag snart kommer få abstinens efter mer vettig göra, men det hjälper inte att han tjatar.Jag tycker personligen att han är tråkig som kommer hem sex om kvällarna för att sedan sitta och skriva artiklar och förbereda föreläsningar.Förlåt TS, detta var inte till någon större hjälp för dig, men det var skönt att få gnälla lite.
    Men vad är egentligen intellektuella saker? Jag tycker det låter hemskt nedvärderande att tvinga nån att göra en massa saker personen är helt ointresserad av. Du kanske t.ex gillar att träna medans han är mer för att göra andra saker. Jag förstår verkligen att du tycker han är tråkig om han bara ägnar sina saker en tanke och struntar i att vara tillsammans med dig.

Jag försökte vara intellektuell en gång och läsa Idioten av Dostojevskij och fy sjutton vilken jobbig bok. Alla personer hette nåt på K och man blandade ihop dem. Kom bara 100 sidor och sen fick jag ge upp. Kände mig som en riktig idiot efteråt men så insåg jag att man är olika och att det en författare skriver behöver inte vara bättre skrivet än nån annan. Det viktiga som författare är ju att man fångar läsaren för annars har man ju inte nått sitt mål med sitt budskap.

Men jag tror det är mycket den inställningen att det ska vara skrivet på nåt väldigt tillkrånglat och intellektuellt sätt för att man ska få Nobelpriset. Annars hade Astrid Lindgren fått det för längesen. Eller så ska man typ bara ha publicerat en bok för att få det och inte vara bästsäljare innan.
  • Wintermute

Man är inte trög bara för man inte är intresserad av ett ämne. Omvänt så kan man ju inte påstå att TS är trög bara för hon inte gillar fotboll. Det finns smarta bildade tjejer som ser på hockey

• Anonym (ExploreFun)
    Trynträ skrev 2009-09-16 13:23:00 följande:
    Anonym (jag- den tröga) skrev 2009-09-15 23:11:12 följande: Men vad är egentligen intellektuella saker? Jag tycker det låter hemskt nedvärderande att tvinga nån att göra en massa saker personen är helt ointresserad av. Du kanske t.ex gillar att träna medans han är mer för att göra andra saker. Jag förstår verkligen att du tycker han är tråkig om han bara ägnar sina saker en tanke och struntar i att vara tillsammans med dig. Jag försökte vara intellektuell en gång och läsa Idioten av Dostojevskij och fy sjutton vilken jobbig bok. Alla personer hette nåt på K och man blandade ihop dem. Kom bara 100 sidor och sen fick jag ge upp. Kände mig som en riktig idiot efteråt men så insåg jag att man är olika och att det en författare skriver behöver inte vara bättre skrivet än nån annan. Det viktiga som författare är ju att man fångar läsaren för annars har man ju inte nått sitt mål med sitt budskap. Men jag tror det är mycket den inställningen att det ska vara skrivet på nåt väldigt tillkrånglat och intellektuellt sätt för att man ska få Nobelpriset. Annars hade Astrid Lindgren fått det för längesen. Eller så ska man typ bara ha publicerat en bok för att få det och inte vara bästsäljare innan.
    Man behöver inte vara smart för att få Nobelpriset. Många har ju även tagit äran ifrån kollegors upptäckter. Eller inte kunnat något alls utan bara varit allmänt fredlig under ett år och fått pris.
  • llinaa

jag tycker inte att de låter somatt din man är trög

• Trynträ
    SandraMadelene skrev 2009-09-16 11:09:15 följande:
    Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:48:58 följande:
    Och det är väl det mest sexiga som finns? En man som är händig är såå mycket mer intressant än någon som "filofiserar" om livets oändlighet?
    Kunde inte sagt det bättre. Känns liksom som man har mer användning av händiga kunskaper än bara tankar. Oftast tenderar tankar bara till att trassla in sig så man inte kommer nån vart.
  • sql

the...ice lady with a tiiiiiiight ass...

• Beautifully Human

Jag förstår precis vad du menar TS.

Innan jag träffade min man kände jag precis som du när jag träffade män.
    Jag tycker inte att händiga män är sexiga, jag tycker heller inte att fotboll är kul att snacka om.
    Däremot är det otroligt sexigt med en man som utmanar mig mentalt.
    Filosoferar, diskuterar politik, rättvisefrågor, utveckling, religion, etik, världen helt enkelt.

Jag fattar inte varför folk här inne blir upprörda...smaken är som baken, det har nog inte speciellt mycket med utbildning att göra, men lika barn leka bäst helt enkelt.

Om TS har ett behov av djupare diskussioner än de om husrenoveringar så är väl det fullt förståligt?

Jag skulle inte vilja ha en man som kollar på fotboll, snickrar lite på huset, lagar bilen och grillar.
    Otroligt trist.
    Alla är vi annorlunda och så är även våra behov, det är väl inte så konstigt?

Tyvärr har jag inga bra råd att ge till TS, men undrar om hon inte upptäckte detta tidigare?

• Trynträ
    MijaMia skrev 2009-09-16 13:54:24 följande:
    Jag förstår precis vad du menar TS.Innan jag träffade min man kände jag precis som du när jag träffade män.Jag tycker inte att händiga män är sexiga, jag tycker heller inte att fotboll är kul att snacka om.Däremot är det otroligt sexigt med en man som utmanar mig mentalt.Filosoferar, diskuterar politik, rättvisefrågor, utveckling, religion, etik, världen helt enkelt.Jag fattar inte varför folk här inne blir upprörda...smaken är som baken, det har nog inte speciellt mycket med utbildning att göra, men lika barn leka bäst helt enkelt.Om TS har ett behov av djupare diskussioner än de om husrenoveringar så är väl det fullt förståligt?Jag skulle inte vilja ha en man som kollar på fotboll, snickrar lite på huset, lagar bilen och grillar.Otroligt trist.Alla är vi annorlunda och så är även våra behov, det är väl inte så konstigt?Tyvärr har jag inga bra råd att ge till TS, men undrar om hon inte upptäckte detta tidigare?
    Folk blir upprörda när TS säger att hennes man är trög bara för att han inte delar hennes intressen. Jag är nästan säker på att hennes man tycker likadant om henne dock.
Svar på tråden Min man är så trög!