• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • Anonym (been there)

Jag förstår verkligen vad du menar, ts. Jag var sambo med en kille för ett antal år sedan. Jag är inte högutbildad, och säkert inte särskilt intelligent heller, men killen var bara intresserad av hockey och ingenting annat. Jag gillade ju att diskutera saker, hänga med i nyheterna, försöka gå framåt i livet, men jag märkte att livet med honom stod stilla på samma plats hela tiden. Han gick aldrig framåt. Så vi växte isär och jag flyttade.

• Anonym

Kan bara tillägga att jag också har "vanliga" intressen som sport o liknande så det var inte nåt problem att diskutera, däremot kände jag att jag aldrig kunde prata med honom om t.ex. laget jag tränar och hur spelarna där reagerar på olika händelser, liksom diskutera varför de gör som de gör och hur man ska lösa det.

• Locket på

Jag måste också tillägga att detta problem är sällsynt då det oftast är tvärtom, att det är mannen som har hjärnan och kvinnan som babblar på om massa ytliga dumheter.

• Anonym (inte samma)