• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 20:20:47 följande:
    ja- det där tillhör unga omogna...äldre har analyserat klart och insett det där flummet tillhör en period i livet då man vil vara "djup".. Prata med vilken 60 årg profsessor som helst..ingen vill prata flum. De intressera sig för LIVET..och de närmaste runt dem..dvs familjen.
    Nu umgås jag inte med så många 60åriiga professorer får jag erkänna mer än på skolan och här är det ju sådana diskussioner som faktiskt är...
    De 60åriga doktorerna jag känner däremot matchar inte din beskrivnign.

Livet tja det beror ju på vad man ser det som.
  • HäxanSurtant3
    enny signatur skrev 2009-09-18 20:38:46 följande:
    Nu umgås jag inte med så många 60åriiga professorer får jag erkänna mer än på skolan och här är det ju sådana diskussioner som faktiskt är...De 60åriga doktorerna jag känner däremot matchar inte din beskrivnign.Livet tja det beror ju på vad man ser det som.
    du ser-"på skolan"..och där är medelåldern??? inte 45 iallafall..
  • Lavish
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 20:20:47 följande:
    ja- det där tillhör unga omogna...äldre har analyserat klart och insett det där flummet tillhör en period i livet då man vil vara "djup".. Prata med vilken 60 årg profsessor som helst..ingen vill prata flum. De intressera sig för LIVET..och de närmaste runt dem..dvs familjen.
    Nä det håller jag inte med om. Känner flera medelålders som älskar djupa diskussioner. Det är nog vilken fas man är i livet, och det finns nog fler än "ung och omogen" "gammal och mogen"
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 20:41:32 följande:
    du ser-"på skolan"..och där är medelåldern??? inte 45 iallafall..
    Bland professorerna är det ju kring de där 60 och de var dom jag syftade på :P
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2009-09-18 13:22:13 följande:
    Det får vi verkligen hoppas att det inte gör. Jag har inte råd att doktorera på mer än 4 år. Iofs har jag märkt redan när jag tog min masters-examen att det han sa mest lät som grymtningar i mina öron, tror du det kommer bli värre? Kanske måste jag bygga en koja åt honom i skogen utanför där vi bor. Mycket att tänka på...
    Nä!! Vänta nu..

Vem är det som har blåställ på och bygger egentligen

Han håller ju på att bygga en koja åt dig ju
  • HäxanSurtant3
    enny signatur skrev 2009-09-18 21:26:55 följande:
    Bland professorerna är det ju kring de där 60 och de var dom jag syftade på :P
    Lavish skrev 2009-09-18 21:16:43 följande:
    Nä det håller jag inte med om. Känner flera medelålders som älskar djupa diskussioner. Det är nog vilken fas man är i livet, och det finns nog fler än "ung och omogen" "gammal och mogen"
    60 åringar är inte medelålders-de är gamla. Jag är medelålders och visst-det kan vara intressant diskutera djupt ngn gång mne jag har absolut inget behov av det varje dag vid köksbordet. Jag tycker diskussionerna med min 1,5 åring är intressantare..se hans språk utvecklas som nu består av enstaka ord men så mkt bludder..mer faschinerad kan jag inte bli ..

Då känns metafysik och annat munbajseri fulständigt ointressant.
  • Lavish
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 21:31:46 följande:
    60 åringar är inte medelålders-de är gamla. Jag är medelålders och visst-det kan vara intressant diskutera djupt ngn gång mne jag har absolut inget behov av det varje dag vid köksbordet. Jag tycker diskussionerna med min 1,5 åring är intressantare..se hans språk utvecklas som nu består av enstaka ord men så mkt bludder..mer faschinerad kan jag inte bli .. Då känns metafysik och annat munbajseri fulständigt ointressant.
    Ja men det är ju du som känner så då. Inget fel med det. Men det betyder ju inte att alla i samma ålder känner på samma sätt, utvecklas på samma sätt, prioriterar på samma sätt.
  • HäxanSurtant3
    Lavish skrev 2009-09-18 21:34:16 följande:
    Ja men det är ju du som känner så då. Inget fel med det. Men det betyder ju inte att alla i samma ålder känner på samma sätt, utvecklas på samma sätt, prioriterar på samma sätt.
    sant men jag hade nog skrattat åt en 40 åring som prioriterade djupa diskussioner framför en egen familj som satt och bluddrade vid köksbordet. För mig är det insnöat välja en strikt linje med enbart karriär i den åldern...Ok 30-35 men sedan får man ju ta sig i kragen.

Sorgligt om man fort vid 40 år enbart tänker på sitt arbete och djupa diskussioner.
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 21:38:39 följande:
    sant men jag hade nog skrattat åt en 40 åring som prioriterade djupa diskussioner framför en egen familj som satt och bluddrade vid köksbordet. För mig är det insnöat välja en strikt linje med enbart karriär i den åldern...Ok 30-35 men sedan får man ju ta sig i kragen. Sorgligt om man fort vid 40 år enbart tänker på sitt arbete och djupa diskussioner.
    Vad är skillnaden? :)
  • LillaAnna
    enny signatur skrev 2009-09-18 21:45:13 följande:
    Vad är skillnaden? :)
    Ja, vad är skillnaden? Jag är visserligen 30-35 och väljer karriär OCH barn. Men varför skulle det vara skillnad på 30 eller 40 år? Varför kan man inte prioritera både barn och arbete/utbildning?
  • Eisa
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 21:38:39 följande:
    sant men jag hade nog skrattat åt en 40 åring som prioriterade djupa diskussioner framför en egen familj som satt och bluddrade vid köksbordet. För mig är det insnöat välja en strikt linje med enbart karriär i den åldern...Ok 30-35 men sedan får man ju ta sig i kragen.Sorgligt om man fort vid 40 år enbart tänker på sitt arbete och djupa diskussioner.
    Varför skulle man växa ifrån djupa diskussioner? Det är ju som att växa ifrån att gilla korsord eller schack.
  • HäxanSurtant3

what ever-jag och anonym titlueras from nu endast ers Högre Hjärna och Allavetande och nåde den som kommer draganades med ngt vardagligt inlägg--ve och fasa!

Pöbeln-böj era hufud och bered väg för den Högste Fiolosofiske Politiksa Öferheten af IKEA köksbord.

Äh-vilket tramsigt ämne och fånigt ens diskuera detta..

Ts andas lite oserös och tja-jag bryr mig ärligt talat inte om vad folk föredrar diskutera. Upp till var och en.

• Mandarina

Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?
    Om man läser lite mellan raderna så tycker jag att du ts verkar en aningen förvirrad. Problemet verkar vara att du inte vet vad du behöver ha i en relation för att må bra.
    Samt av ett annat inlägg att läsa verkar det snarare som att det är någon skev förfalskad självbild du försöker leva upp till istället för att lyssna till dig själv och vad du känner och behöver.

Att yra om hög utbildning, intelligent och att din kille skulle vara trög tyder på att du inte vet vem du själv är och vad du behöver.

Detta är min tolkning.
  • HäxanSurtant3
    Gulletroll skrev 2009-09-18 23:02:54 följande:
    Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:
    Om man läser lite mellan raderna så tycker jag att du ts verkar en aningen förvirrad. Problemet verkar vara att du inte vet vad du behöver ha i en relation för att må bra.Samt av ett annat inlägg att läsa verkar det snarare som att det är någon skev förfalskad självbild du försöker leva upp till istället för att lyssna till dig själv och vad du känner och behöver.Att yra om hög utbildning, intelligent och att din kille skulle vara trög tyder på att du inte vet vem du själv är och vad du behöver.Detta är min tolkning.
    så tänker jag med...en omogen tjej som försöker hitta en identitet i en karriär...sorgligt man söker bekräftelse på det viset. Livet är inte fiolsofi och politik diskussioner. Livet ivärlden där ute pågår nu och svälten orättvsiorna i världen och alla stora problem löser man inte genom att sitta och tycka man är intelligent och ens sambo är trög. Ta tag i livet istället och GÖR ngt för världen ska bli ett bättre ställe leva på. Then we are talkning...
  • FOA
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-19 12:04:52 följande:
    så tänker jag med...en omogen tjej som försöker hitta en identitet i en karriär...sorgligt man söker bekräftelse på det viset. Livet är inte fiolsofi och politik diskussioner. Livet ivärlden där ute pågår nu och svälten orättvsiorna i världen och alla stora problem löser man inte genom att sitta och tycka man är intelligent och ens sambo är trög. Ta tag i livet istället och GÖR ngt för världen ska bli ett bättre ställe leva på. Then we are talkning...
    Jag tolkar det som om att hon helt enkelt inte längre är kär i honom helt enkelt (kanske har de vuxit ifrån varandra) och letar efter en konkret anledning och tror att det beror på att han inte har någon utbildning. Kanske har han ingen 'drive' eller 'go' längre men det har inte något med varesig intelligense eller utbildning att göra.

Tror att det är lätt att tappa respekten för någon när man inte längre är kär men andå måste umgås/dela ett hem. Det är lätt att börja irritera sig på precis ALLT personen säger eller gör vilket är angedningen till att hon nu tycker att han är 'trög'.
  • HäxanSurtant3
    FOA skrev 2009-09-19 21:34:26 följande:
    Jag tolkar det som om att hon helt enkelt inte längre är kär i honom helt enkelt (kanske har de vuxit ifrån varandra) och letar efter en konkret anledning och tror att det beror på att han inte har någon utbildning. Kanske har han ingen 'drive' eller 'go' längre men det har inte något med varesig intelligense eller utbildning att göra.Tror att det är lätt att tappa respekten för någon när man inte längre är kär men andå måste umgås/dela ett hem. Det är lätt att börja irritera sig på precis ALLT personen säger eller gör vilket är angedningen till att hon nu tycker att han är 'trög'.
    ja så kan det också vara...
Svar på tråden Min man är så trög!