• SofiaD

Kraniosynostos #8

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 17:01
    *Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 06:26
    Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 21:31
    *lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska
  • Svar på tråden Kraniosynostos #8
  • tess863

Hej allihopa på tråden!
    Jag har en pojke som är 3månader nu och föddes med sagital synostos.
    Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet fram tills nu;
    - Det är nämligen så här, Jag förlöste min pojk i Kalmar, där jag bodde från ett år tillbaka. Kalmar sjukhus vägrade skicka min son till SU där fjäderoperation var möjligt på grund av ekonomiska indragningar. Istället skull han till Linköping och få göra den stora operationen. Jag har motstridigt mig detta till allra högsta grad (genom att ringa socialstyrelsen, landstingsjurister, chefsläkare, patientnämder osv osv...) Det jag kom fram till under hela den här processen var att ingen vet någonting om någonting. ha ha ovanligt?! nä...
    Men jag gjorde i alla fall så här för att få min vilja igenom... Alla har rätt till en second opinion av en annan läkare var som helst i landet. Jag begärde en av kirurgen Giovanni på SU som opererar dessa barn med kraniosynostos. Han försäkrade mig om att självklart så är det SU som min son ska opereras på eftersom där finns kunskapen samlad. Efter allt mitt stridande så kom Giovanni och satte punkt på diskussionen och mina läkare i Kalmar satt och skämdes.
    Jag har nu en operationstid på SÚ den 18 januari.
    Det känns jätteskönt.
    Sen flyttade jag ifrån del jävla skitlänet Kalmar till Trollhättan som jag från början kommer ifrån. Nära gbg och allt....

/Therése

• MammaMila
    lilyanna skrev 2009-12-15 13:43:55 följande:
    Jag förstår dig, jag är likadan! Men ni kommer att få en tid rätt snart tror jag...dem opererar inte före 4 månader ändå sa dem till oss när vi va där...så mellan 4-6 månader blir det ju o det är väl väldigt snart?
    Ja det sa de till mig också
    Jag vill bara ha en tid så jag kan släppa det lite... men det känns bättre redan
  • MammaMila
    tess863 skrev 2009-12-15 15:41:01 följande:
    Hej allihopa på tråden! Jag har en pojke som är 3månader nu och föddes med sagital synostos. Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet fram tills nu; - Det är nämligen så här, Jag förlöste min pojk i Kalmar, där jag bodde från ett år tillbaka. Kalmar sjukhus vägrade skicka min son till SU där fjäderoperation var möjligt på grund av ekonomiska indragningar. Istället skull han till Linköping och få göra den stora operationen. Jag har motstridigt mig detta till allra högsta grad (genom att ringa socialstyrelsen, landstingsjurister, chefsläkare, patientnämder osv osv...) Det jag kom fram till under hela den här processen var att ingen vet någonting om någonting. ha ha ovanligt?! nä... Men jag gjorde i alla fall så här för att få min vilja igenom... Alla har rätt till en second opinion av en annan läkare var som helst i landet. Jag begärde en av kirurgen Giovanni på SU som opererar dessa barn med kraniosynostos. Han försäkrade mig om att självklart så är det SU som min son ska opereras på eftersom där finns kunskapen samlad. Efter allt mitt stridande så kom Giovanni och satte punkt på diskussionen och mina läkare i Kalmar satt och skämdes. Jag har nu en operationstid på SÚ den 18 januari. Det känns jätteskönt. Sen flyttade jag ifrån del jävla skitlänet Kalmar till Trollhättan som jag från början kommer ifrån. Nära gbg och allt.... /Therése
    Hej tess863, det är otroligt bra att du stod på dig
    Va skönt att ha det inbokat så du kan slappna av lite... skönt att bo nära också. Vi bor i Solna så det blir ca.50mil att åka. Men det är det så klart värt alla gånger
  • SofiaD
    MammaMila skrev 2009-12-15 13:14:49 följande:
    Jag väntar max en vecka sen ringer jag... det skulle vara skönt att ha pratat med dem före jul och nyår... det är ju massa veckor där många har semester och jag vill inte att det drar ut på tiden Skönt att bara få en tid inbokad att "se fram emot" (om man nu kan se fram emot en operation). Det blir väll av i Mars eller så antar jag. Röntgen vill jag ha snart...Angående ALS så får jag väll tacka alla som bråkat med dem innan och banat vägen för oss. Det var nästan lite för lätt att på remissen, jag som var så påläst och redo för fight. De måste har lärt sig något av alla som stått på sig
    Du behöver inte göra någon röntgen innan Göteborg. Vi gjorde ingen röntgen förrän dagen före op,
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • lilyanna

tess863; Så härligt att det blir SU för er del med, jag har bara gott o säga om läkarna och all övrig personal där !

Det kommer med andra ord att gå alldeles super för er med tror jag!

• skuttelina

Hej allihopa,

Tänkte bara berätta att vi efter noga övervägande har valt fjäderoperationen, och vår son blir den första med Sagital Synostos i Nederländerna som kommer få en fjäder inopererad. Vi har haft turen att träffa en mycket duktig läkare. (Har bara hört gott om henne) Som dessutom stod öppen för den metoden. Att operera i Göteborg hade blivit alldeles för invecklat för vår del. Vill bara berätta att jag var öppen för den trad. metoden också då jag aldrig hade kunnat förvänta mig att få möjligheten att välja.

Såg också att det diskuteras Folium syra i tråden. Vi fick fylla i ett frågeformulär här och en av frågorna berörde just folium syran. Om jag hade ätit det under graviditen och i så fall hur länge.

Här rekommenderar de att man ska äta folium syra de första 10 veckorna. Jag har ätit ungefär lika länge med båda barnen. Fram till vecka 12 tror jag. Så i mitt fall tror jag inte att folium syran har varit det avgörande.

Jag frågade vår läkare om Nils var född med sin Sagital synostos, eftersom jag inte hade fått det klart för mig tidigare om det alltid är så att man föds med det. Då berättade hon att det va något som gått snett redan i 18:e graviditetsveckan. Vad jag nu funderar på är om det va något speciellt med mig runt den tiden. Jag vet att jag drabbades av influensan i den perioden, men jag tror att det var strax innan vecka 18. Detta kanske är något för oss alla att fundera vidare på!

Vi har fått prel. operationsdatum 12 januari. Mycket konfronterande att ha ett datum. Det blir ju väldigt äkta nu.

• MammaMila
    SofiaD skrev 2009-12-15 19:14:37 följande:
    Du behöver inte göra någon röntgen innan Göteborg. Vi gjorde ingen röntgen förrän dagen före op,
    Tack för tipset... varför göra en i onödan här isf. Jag ska ringa och kolla imorgon och se till att få remiss till rätt ställe
  • MammaMila

Skuttelina, jag tror det var just Metopica Synostos som har ökat i samband med Folsyran (folic acid?). Sagital synostos har tydligen minskat och metopica ökat senaste åren enligt de rapporter jag lästa (om jag inte minns fel nu).

Jag måste också fråga mer om vad jag kan göra för att minska risken att få samma problem nästa gång. Jag planerar att bli gravid om 1-1,5 år igen och tiden går ju snabbt. Jag tror jag ska göra så att jag äter nån vecka före graviditeten och någon vecka in i den för att sedan bara tänka på att äta folsyrerik mat och frukt etc.

• bokmamman
    SofiaD skrev 2009-12-13 22:18:47 följande:
    Vem tror det?
    Ja, vem tror det? Denna förklaring har jag inte hört...Är också intresserad av att undvika att nästa barn behöver opereras. När jag frågade på ALB sa de att det forskas i ärftlighet och folsyra som orsaker, men att de ändå rekommenderar att äta folsyra pga att ryggmärgsbråck är en större skada och synostoser kan rättas till förhållandevis lätt. Jag åt folsyra före under och ett tag efter, valde Femibion som lättare skulle tas upp av kroppen Jag följde alla råd, åt eller drack inget förbjudet...Om någon vet mer, så skriv! Min barnmorska sa inte heller något om att det främst är i början av graviditeten som man behöver folsyra!

Strax innan jag blev gravid läste jag att det fanns planer på att dela ut gratis folsyra till svenska kvinnor, men sen blev det inget med det.
Svar på tråden Kraniosynostos #8