• SofiaD

Kraniosynostos #8

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 17:01
    *Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 06:26
    Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 21:31
    *lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska
  • Svar på tråden Kraniosynostos #8
  • MammaMila
    riparbella skrev 2009-12-17 17:29:15 följande:
    Jag åt ingen folsyra aals, däremot fick jag en kortisonspruta i vecka 18.....
    riparbella... jag tror att det är mestadels metopica synostos som ökat i takt med folsyran... såg i din presentation att ditt barn hade Sagittalis synostos. Det har minskat enligt de rapporter jag läst...
  • MammaMila

Men jag förstår inte riktigt varför en typ skulle påverkas och inte en annan? Man måste nog forska mer i det för att förstå fullt ut.

• SofiaD
    MammaMila skrev 2009-12-17 17:59:10 följande:
    Men jag förstår inte riktigt varför en typ skulle påverkas och inte en annan? Man måste nog forska mer i det för att förstå fullt ut.
    Ja och om inte experterna begriper det ännu så lär inte vi heller göra det
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lina W

Hej!

Idag har vi varit på SU och träffat dr. Giovanni Maltese och besökt avd. 41. Det var inga tveksamheter att vår son Moses (1,5 månad gammal) har saggital synostos. Så nu väntar operation i slutet av februari. Ska bli skönt att få detta avklarat så det slipper bli så mycket fokus på hans lilla huvud. Speciellt min mans föräldrar är såå oroliga för att han inte ska vara "normal". Vi har försökt förklara att det bara är skallen som ser lite annorlunda ut och inget fel på själva hjärnan, men de tycker detta är jättejobbigt (är det någon som ska tycka det är det ju vi!). Hur reagerar er omgivning?

Fråga: Giovanni (som för övrigt verkade rätt stressad vid besöket ) sa att Moses skulle få sina fjädrar utvändigt, ovanpå skallbenet istället för innanför. Fördelen med detta är att de inte behöver söva honom igen när de skall plockas bort. Han kommer tydligen behöva ha en mössa på sig dygnet runt tills man plockar bort dem igen. Men som jag fattar det så är denna metoden ganska ny. Någon som vet något om detta?

• MammaMila

Lina W... Tråkigt att dins svär föräldrar verkar så oroliga. De kanske är oroliga för vad omvärlden ska tänka? Vissa är ju väldigt oroliga för det... det löser sig nog

Jag har också fått remiss för operation... så din son är 1,5 och ska opereras i slutet av februari? Då är han alltså ca.4mån? Jag hoppas att vi också får tid så tidigt... jag vill att han ska göra det så tidigt så möjligt så det inte blir större deformation än nödvändigt. Det känns som det syns mer nu... (min son är 2mån + 1v.)

Det där med fjäder ovan eller under skallbenet var bra att veta om... visste inte att det fanns ett val ens. Nu måste jag läsa på om det innan.
    Vad menar du med att han måste ha "mössa" på sig? En vanlig mössa för att fjädrarna syns eller är det ett krav för resultatet? Är det inte 6mån man har dessa fjädrar?

• mih

Hej!

Sofia, om du har lust kan du ändra i trådstarten att Elvira har fått Diagnosen Crouzon nu.   Tack

• lilyanna

Lina W:

När vi va på bedömningen och träffade Giovanni så sa han att dem har börjat med att sätta fjädrarna utvändigt, men att vi fick välja om vi ville ha dem invändigt. (vilket jag sen valde).
    Anledningen till utvändigt skulle vara att man dels inte behöver söva barnet sen för att ta bort fjädrarna samt att dem bara behöver ha fjädrarna i 4-5 månader.

Jag valde bort detta och tog fjädrarna invändigt då jag anser att det är högre infektionsrisk med fjädrar utanpå samt att det verkar vara oerhört nytt då inte någon i personalen på avd. 41 hört om detta o inte heller någon annan...dvs bara Giovanni som pratade om det.

Dagen innan operationen så får ni ju träffa läkaren igen...så ni måste ju inte ha bestämt er redan nu utan passa på att fråga massor om respektive metod....ni kan ju välja att få fjädrarna invändigt om ni önskar det.

• Lina W

Liliyanna: Visste inte ens att man fick välja angående fjädrarna. Är det en ökad infektionsrisk alltså? Kanske därför han ska ha mössa på sig då? Giovanni sa bara att han kommer få fjädrarna utvändigt, sa inte att man kunde välja. Fördelen är väl då att man kan ta bort dem efter 4 mån och då kommer det ju vara klart innan sommaren. Antar att man får lita till honom, det ska ju bli ett lika bra resultat. Men det är klart, är det inte många som har testat det innan så vet man ju inte....

29oktober: Tror att 4 mån är en ultimat ålder så ni borde ju få OP-tid då. Känner också att jag borde läsa på lite mer om detta med fjädrarna. Har ni inte varit på bedömning på SU ännu?

• bokmamman

Lina W skrev 2009-12-17 22:00:44 följande:

Hej! Idag har vi varit på SU och träffat dr. Giovanni Maltese och besökt avd. 41. Det var inga tveksamheter att vår son Moses (1,5 månad gammal) har saggital synostos. Så nu väntar operation i slutet av februari. Ska bli skönt att få detta avklarat så det slipper bli så mycket fokus på hans lilla huvud. Speciellt min mans föräldrar är såå oroliga för att han inte ska vara "normal". Vi har försökt förklara att det bara är skallen som ser lite annorlunda ut och inget fel på själva hjärnan, men de tycker detta är jättejobbigt (är det någon som ska tycka det är det ju vi!). Hur reagerar er omgivning? Fråga: Giovanni (som för övrigt verkade rätt stressad vid besöket ) sa att Moses skulle få sina fjädrar utvändigt, ovanpå skallbenet istället för innanför. Fördelen med detta är att de inte behöver söva honom igen när de skall plockas bort. Han kommer tydligen behöva ha en mössa på sig dygnet runt tills man plockar bort dem igen. Men som jag fattar det så är denna metoden ganska ny. Någon som vet något om detta?
    Dina svärföräldrar har säker läst en del på nätet om synostoser...Det borde man egentligen inte göra, för då står om alla ovanliga fall där det är "något mer". Sådant kan ju göra vem som helst orolig. Jag tyckte det var hemskt själv när jag försökte fatta.

Men du kan väl säga att för att man ska ha anledning att vara orolig för att det är "något mer", borde det det även finnas andra större avvikelser i utseendet/utvecklingen. Tre avvikelser = oro, har jag fått höra. Stämmer inte det?
  • bokmamman
    riparbella skrev 2009-12-17 17:29:15 följande:
    Jag åt ingen folsyra aals, däremot fick jag en kortisonspruta i vecka 18.....
    Jag har räknat ut att jag var förkyld i vecka 18. Men det KAN väl bara inte bero på det!!!Nej, det är nog en s.k. spontan genmutation vår son råkat ut för...
  • MammaMila

Lina W skrev 2009-12-18 10:21:22 följande:

Liliyanna: Visste inte ens att man fick välja angående fjädrarna. Är det en ökad infektionsrisk alltså? Kanske därför han ska ha mössa på sig då? Giovanni sa bara att han kommer få fjädrarna utvändigt, sa inte att man kunde välja. Fördelen är väl då att man kan ta bort dem efter 4 mån och då kommer det ju vara klart innan sommaren. Antar att man får lita till honom, det ska ju bli ett lika bra resultat. Men det är klart, är det inte många som har testat det innan så vet man ju inte.... 29oktober: Tror att 4 mån är en ultimat ålder så ni borde ju få OP-tid då. Känner också att jag borde läsa på lite mer om detta med fjädrarna. Har ni inte varit på bedömning på SU ännu?
    Nej vi har inte varit på bedömning men jag har mailat bilder och överläkaren har svarat med en diagnos. Han tyckte att det var en klar metopika...
    Sen pratade jag med sekreteraren Anette som sa att vi kanske inte behövde åka ner för bedömning då diagnosen är ställd här på ALS och de har fått bilder. Men vi ska prata mer när de får remissen.
    Behöver jag inte så åker jag inte ner till Gbg i onödan... eller är det fel inställning? Borde jag åka ner för bedömning?

Får jag ingen tid efter helgerna så ringer jag... jag vill ha tid när han är 4mån och inte 6mån om det går. Klart att det är bättre om de kan ta bort fjädrarna snabbare...
  • Lina W
    MammaMila skrev 2009-12-18 18:50:55 följande:
    Lina W skrev 2009-12-18 10:21:22 följande: Nej vi har inte varit på bedömning men jag har mailat bilder och överläkaren har svarat med en diagnos. Han tyckte att det var en klar metopika... Sen pratade jag med sekreteraren Anette som sa att vi kanske inte behövde åka ner för bedömning då diagnosen är ställd här på ALS och de har fått bilder. Men vi ska prata mer när de får remissen. Behöver jag inte så åker jag inte ner till Gbg i onödan... eller är det fel inställning? Borde jag åka ner för bedömning? Får jag ingen tid efter helgerna så ringer jag... jag vill ha tid när han är 4mån och inte 6mån om det går. Klart att det är bättre om de kan ta bort fjädrarna snabbare...
    Tycker inte du behöver åka ner till Gbg i så fall. Giovanni tittade bara lite snabbt på vår son, undersökte honom inte ens. Det som vi tyckte va skönt var att få se avdelningen och prata med dom där, men den informationen kan du få via telefon och avdelningen får du se tids nog.
  • MammaMila

Lina W, nä om det bara är ett 10min besök så känns det lite onödigt. De har ju ställt diagnos här... Tack för infon

• lilyanna

Ja, man träffar bara Giovanni i typ en kvart...för oss så hade nog besöket gått ännu fortare om inte vi hade ställt en massa frågor.

Så vi åkte 60 mil tur o retur för en kvart med honom....fast sen var det ju även fotografering och så gick vi upp till avdelningen och tittade med.

• MammaMila
    lilyanna skrev 2009-12-21 08:17:15 följande:
    Ja, man träffar bara Giovanni i typ en kvart...för oss så hade nog besöket gått ännu fortare om inte vi hade ställt en massa frågor. Så vi åkte 60 mil tur o retur för en kvart med honom....fast sen var det ju även fotografering och så gick vi upp till avdelningen och tittade med.
    Hm... då ska jag försöka att slippa det besöket. Att åka så långt med lillen känns inte så kul Fotar gör de väll på dagen innan operation i annat fall... avdelningen kan säkert vara skönt att se men det är skönare att slippa åka så långt.
    Vi får se vad de säger
  • tess863

Jag ska åka med min son den 18 januari för operation med fjädrar.
    Träffade också Giovanni som också berättade att vi skulle operera med fjädrar utanpå.
    Det är väl så pass testat nu så att det är rutin för alla som kommer in.

• Lovali

Fjädrar utanpå låter visserligen som om det skulle vara skonsamt operationsmässigt men lite småläskigt att de ligger utanpå, eller? & att man då, antar jag, måste vara väldigt försiktig så att barnet inte slår i huvudet när de börjar krypförsök och så. Som på Eric så låg de ju innanför huden och lite mer skyddat. Då han hade Metopica så var ju fjädrarna mitt i pannan, jag tänker bara att det tom då såg lite underligt ut, vad gör det inte då om de sticker ut ur huden och ligger utanför? Jag förstår heller inte riktigt då de med Metopica måste opereras innuti iaf ju & "möbleras om" lite som de kallade det. Så själva operation 1 måste ju bli densamma men man kanske slipper sövas de ca 20-30 minuter det tar att ta bort fjädrarna sedan? Den operationen, nr 2, tyckte jag inte var ngnting jämfört med första. Den gick så snabbt och vi var inte ens nervösa och Eric fick inte ont alls.

God fortsättning på er alla f.ö & lycka till på bedömningar/operationer.

Svar på tråden Kraniosynostos #8