• SofiaD

Kraniosynostos #8

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 17:01
    *Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 06:26
    Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 21:31
    *lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska
  • Svar på tråden Kraniosynostos #8
  • lilyanna
    sajf1 skrev 2009-11-26 21:21:52 följande:
    Skönt att det gick bra elin a82!Lillyanna: vad menar du med fjädrarna in eller utvändigt???Har ni varit på första besöket,då ställer man frågor,annars gör man det när man kommer dit.Är det nåt vi andra här kan svara på så fråga på:)Jag skriver inte ofta men läser inläggen,man kommer ju ifrån det lite när man är klar,men hjälper med svar om nån vill.Jag har före-efter bilder på min sida på sagittal synostos(fjäderop), på Zigge blev det stor skillnad direkt och förutom att håret reser sig vid ärret lite så syns inget,varken ärr eller huvudform.Dom är jättebra Sahlgrenska!Vi åkte från Norrköping o sov ihop på ett hotell första natten,där sen sambon sov resten av dagarna.Op dagen/kvällen sov jag på uppvaket o Jonas i Zigges rum på avd.Ta med sysselsättning,böcker,dvdDet finns tv o trasiga videosar
    Vi har varit på första besöket och då sa Dr. Maltese att dem har börjat sätta fjädrarna utvändigt på huvudet...det lät dock som att vi ändå kan välja att ha dem invändigt så att säga...och nu försöker jag o mannen att lista fördelar resektive nackdelar med dessa varianter.
    Min största fasa är ju infektionsrisken om man sätter fjädrarna utvändigt, så jag ska nog fråga lite om det på inskrivningen o bestämma mig sen.

Sajf; hur länge stannade ni?

Ska ta mig en titt på dina bilder nu!
  • skuttelina

Hej
    Nu behöver jag lite råd! Igår var vi på sjukhuset i Rotterdam, och det är bestämt att Nils ska göra den tidiga operationen, och han kommer att opereras i sin femte månad, dvs någon gång mellan den 19 december och den 19 januari. Vi pratade med läkaren ang. den svenska metoden, dvs fjädrar. Läkaren kände till den och berättade att de hade börjat att operera in fjädrar även där. Dock är det nytt, och hittills har de bara använt fjädrarna vid operation i bakhuvudet. Vår son skulle isåfall bli den första som de opererar som har Sagittal synostos.

Vågar jag låta min son vara "försökskanin"? Teamet har stor erfarenhet av kranisynostos. Mer än hälften av alla barn med kraniosynostos i Nederländerna opereras där. Dvs 2-3 barn i veckan. Läkaren sa att en traditionell operation är mer komplicerad att utföra än en fjäderoperation.

En annan sak som förbryllar mig är dock hur länge fjädrarna ska sitta i kvar i huvudet. Här i tråden har jag sett att barnen har de kvar i ca ett halvår. Vår läkare pratade om 6-7 veckor.

Både jag och min sambo är för en fjäderoperation, efter allt vad vi har läst här. Det känns på något sätt smidigare, även om Nils då måste sövas en andra gång för att plocka ut fjädrarna. Läkaren pratade också om att vid en traditionell operation så tidigt som vid fem månader så är det jätteviktigt att barnet sover på bakhuvudet för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Det ger mig lite prestationsångest. Då hänger det jättemycket på oss som föräldrar........

Någon med erfarenhet som opererat en fem månaders med traditionell operation resp med fjädrar, som kan hjälpa oss lite??

• MammaMila

Vilken jättebra tråd Precis vad jag behöver nu...
    Våran son är nu 8 veckor och har haft en ås i pannan sedan han föddes. På BVC har de inte sagt något och inte på BB heller... Men sist jag var på BVC så tog jag upp det efter att ha googlat på "ås i pannan". Då sa hon... "ja, jag känner ju inte direkt nån fontanell". Otroligt hur de bara kan blunda för eventuella defekter så där Jag blir så ledsen och arg.
    Nu har jag fått en läkartid på BVC imorgon (tidig 2mån kontroll) och hoppas att de ska skriva nån remiss så jag får riktiga svar på vad som måste göras.

Kan ni i detta forum vara snälla och kolla på mina bilder och säga vad ni tycker. Det vore och toppen om någon kan tipsa om hur jag ska gå till väga för att kontakta Sahlgrenska angående det här. Någon nämnde att man kan kontakta läkaren direkt (maila bilder etc)

Snälla hjälp mig... jag vill göra allt för att min älskling ska må bra... och det innebär inte att lita till BVC som tydligen inte tycker det är ett problem. Ja är så rädd att få svar från inkompetenta människor som inte bryr sig

• Marie1978

Hej 29Oktober och välkommen till tråden!

Så fort jag såg din presentationsbild så tänkte jag på hur våran lille Victor såg ut när han föddes. Han hade också en ås i pannan och för oss tog det lång tid innan vi fick hjälp. Jag hoppas ju så klart att det inte är något med din lilla skrutt, men jag ska ge dig allt hjälp du behöver för att få den vård ni behöver.

Maila dina bilder, som du tar från olika vinklar, till anette.malm@vgregion.se. Hon skickar dem vidare till resp läkare, och du får ett garanterat snabbt svar. Bor du nära Göteborg eller bor ni i Stockholm? Vi bor i norra Stockholm och fick kämpa hårt för att få remiss till Göteborg. Vi ville dit och ångrar oss inte en sekund.

Tyvärr tror jag inte BVC kan göra så mycket mer än att ge remiss till barnläkare som i sin tur kan skriva remiss till Göteborg. Jag ska se om jag kan lägga in en bild i mitt galleri på hur Victor såg ut som nyfödd.

Hoppas du fått lite hjälp!

• MammaMila

Hej Marie1978,

Tack för ditt svar
    Jag tittade på dina bilder och din sons före bild ser ju (tyvärr) precis ut som min sons (pannan)
    Hur gammal var din som när ni upptäckte det och när opererades han?

Jag bor i Solna och ska till Solna BVC idag så får vi se vad de säger. Kan man be om en akut remiss? Man kan ju inte vänta för länge med en fjäder operation. Jag har nu mailat bilder till Anette, stort tack för tipset

Kan du ge mig några bra argument som fungerade för er för att få en remiss till Göteborg?

Man blir ju galet orolig att man inte ska få operation i tid

kan man be om en akut remiss?

• Marie1978

29Oktober: Tyvärr är det väldigt omständigt att få remiss från Stockholm. Men vi tjatade, tjatade och tjatade och till slut tröttnade de nog på oss för då fick vi. Fast de "hotade" oss flera gångar med att vi skulle få betala resor och boende själva för att vi valt Gbg, men det behövde vi inte (skickade alla kvitto mm till Patientnämnden, sjukresor; att: Barbro Nordqvist) efter Victors op och det var inga problem!

Victor var 7 mån när vi var på bedömning i Gbg och han opererades vid 10 mån ålder, ej fjäderoperation. Ni kan ju alltid begära en sk second opinion från annat sjukhus (det har alla rätt till) och ni kan ju även säga att ni vill göra fjäderoperationen (fast de (troligen Bengt Gustavsson) kommer att ge en massa nackdelar med denna operation när ni kommer till Karolinska, för jag tror att ni måste åka dit på bedömning först eftersom det är de som måste ge remissen till Gbg, tyvärr...). Då vet jag en annan i tråden som fick åka till Gbg eftersom de ville göra fjäderop.

Hoppas det går smidigt för er! Men om ni verkligen vill till Gbg så måste ni framför allt STÅ PÅ ER! Så fungerar sjukvården i Sverige idag... Lycka till!

• Marie1978

Tvyärr verkar det inte gå att lägga upp bilder idag... Jag har en bättre bild på honom före, men jag försöker senare ikväll.

• MammaMila

Marie1978, Stort tack för dina svar
    Tog det tid tills åsen i pannan uppstod eller hade han den från födseln? Om det tar 3mån att få operation så ligger vi på gränsen att få en fjäderop. Jag har ju inte ens fått diagnosen fastställd men är ganska säker på vad det är.
    Åkte ni till Gbg för diagnos eller fick ni den på Karolinska och åkte bara ner för operationen? Skönt om man slipper åka flera gånger
    Hoppas vi får komma till Karolinska snabbt iaf...

Tro mig, jag kommer att stå på mig!! Ser fram emot fler bilder...

• lilyanna
    MammaMila skrev 2009-11-30 13:58:14 följande:
    Marie1978, Stort tack för dina svar Tog det tid tills åsen i pannan uppstod eller hade han den från födseln? Om det tar 3mån att få operation så ligger vi på gränsen att få en fjäderop. Jag har ju inte ens fått diagnosen fastställd men är ganska säker på vad det är.Åkte ni till Gbg för diagnos eller fick ni den på Karolinska och åkte bara ner för operationen? Skönt om man slipper åka flera gånger Hoppas vi får komma till Karolinska snabbt iaf...Tro mig, jag kommer att stå på mig!! Ser fram emot fler bilder...
    Välkommen till tråden!

Vi konstaterade att vår son Alvin hade sagittal synostos när han var lite över 1 månad, dvs i mitten av september...12 november var vi nere i Göteborg och fick diagnosen fasställd.
    Idag åker vi ner till Göteborg igen då Alvin ska opereras på onsdag den 2/12, drygt 4 månader...så det går ganska fort när remissen till Sahlgrenska väl är skickad!
Svar på tråden Kraniosynostos #8