• SofiaD

Kraniosynostos #8

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 17:01
    *Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 06:26
    Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 21:31
    *lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska
  • Svar på tråden Kraniosynostos #8
  • SofiaD

090
    Har du läst i länken till SU info om synostos i ts? Där finns bra bilder och info om det mesta. Men generellt tror jag inte syndromen är speciellt vanliga. Varför misstänker de att det rör sig om det? Var någonstans ska du på bedömning?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • mih

Kan ju bara svara för Crouzon syndrom. Det föds 3 eller 4 om året i sverige med det. Tror att dom andra syndromen är ungefär lika ovanliga.

• Lina W

Hej!

Vårt andra barn föddes för 2 veckor sedan på Östra sjukhuset i Göteborg, en liten pojke. På läkarundersökningen man gör innan hemgång tyckte barnläkaren att hans huvudform var lite avvikande och han fick göra ett ultraljud av hjärnan för att se att ventriklarna fungerade som de skulle, allt var bra visade det sig. En annan läkare misstänkte att en av suturerna kunde vara ihopväxt och skickade bilder av huvudet till Sahlgrenska. Vi väntar nu på kallelse för att komma på besök för bedömning. Vi ställer in oss på att det troligtvis är sagital synostos han har. Givetvis är det inte roligt att han kanske måste opereras, men vi är inte så oroliga heller, det verkar ju gå bra och resultatet lyckat. Har läst en del i tråden här och informationen från Sahlgrenska. Det är nog våra anhöriga som är mest oroliga. Vi har försökt förklara att hjärnan inte är påverkad och att operationen är mer ett kosmetiskt ingrepp.
    Vi hoppas vi får komma dit snart, man vill ju veta! Hur lång tid brukar det ta innan man blir kallad? Vi är också lite oroliga för hans storebror, tänk om han har samma sak? Hans bakhuvud har alltid varit ganska stort och folk har sagt han har fin huvudform, men ingen barnläkare har någonsin misstänkt något. Har hade stora fontaneller när han föddes. Vi ska ta med honom när vi ska på bedömning så får de titta på honom också. Det är väl svårare att operara när de är större? Han blir 20 månader i november.

Tack för en bra tråd!
    Mvh Lina

• uppdragmamma

Lina W skrev 2009-11-09 10:54:07 följande:

Hej!Vårt andra barn föddes för 2 veckor sedan på Östra sjukhuset i Göteborg, en liten pojke. På läkarundersökningen man gör innan hemgång tyckte barnläkaren att hans huvudform var lite avvikande och han fick göra ett ultraljud av hjärnan för att se att ventriklarna fungerade som de skulle, allt var bra visade det sig. En annan läkare misstänkte att en av suturerna kunde vara ihopväxt och skickade bilder av huvudet till Sahlgrenska. Vi väntar nu på kallelse för att komma på besök för bedömning. Vi ställer in oss på att det troligtvis är sagital synostos han har. Givetvis är det inte roligt att han kanske måste opereras, men vi är inte så oroliga heller, det verkar ju gå bra och resultatet lyckat. Har läst en del i tråden här och informationen från Sahlgrenska. Det är nog våra anhöriga som är mest oroliga. Vi har försökt förklara att hjärnan inte är påverkad och att operationen är mer ett kosmetiskt ingrepp. Vi hoppas vi får komma dit snart, man vill ju veta! Hur lång tid brukar det ta innan man blir kallad? Vi är också lite oroliga för hans storebror, tänk om han har samma sak? Hans bakhuvud har alltid varit ganska stort och folk har sagt han har fin huvudform, men ingen barnläkare har någonsin misstänkt något. Har hade stora fontaneller när han föddes. Vi ska ta med honom när vi ska på bedömning så får de titta på honom också. Det är väl svårare att operara när de är större? Han blir 20 månader i november. Tack för en bra tråd!Mvh Lina
    Vi fick komma in till SU samma vecka som dom fick remissen, men då var det pga att sonen var nästan 6 månader och där någonstans går gränsen för fjäder op.
    Ring och prata med dom om ni är orliga dom är jätte trevliga och hjälpsamma på SU.

Lycka till
  • lilyanna

Lina W skrev 2009-11-09 10:54:07 följande:

Hej!Vårt andra barn föddes för 2 veckor sedan på Östra sjukhuset i Göteborg, en liten pojke. På läkarundersökningen man gör innan hemgång tyckte barnläkaren att hans huvudform var lite avvikande och han fick göra ett ultraljud av hjärnan för att se att ventriklarna fungerade som de skulle, allt var bra visade det sig. En annan läkare misstänkte att en av suturerna kunde vara ihopväxt och skickade bilder av huvudet till Sahlgrenska. Vi väntar nu på kallelse för att komma på besök för bedömning. Vi ställer in oss på att det troligtvis är sagital synostos han har. Givetvis är det inte roligt att han kanske måste opereras, men vi är inte så oroliga heller, det verkar ju gå bra och resultatet lyckat. Har läst en del i tråden här och informationen från Sahlgrenska. Det är nog våra anhöriga som är mest oroliga. Vi har försökt förklara att hjärnan inte är påverkad och att operationen är mer ett kosmetiskt ingrepp. Vi hoppas vi får komma dit snart, man vill ju veta! Hur lång tid brukar det ta innan man blir kallad? Vi är också lite oroliga för hans storebror, tänk om han har samma sak? Hans bakhuvud har alltid varit ganska stort och folk har sagt han har fin huvudform, men ingen barnläkare har någonsin misstänkt något. Har hade stora fontaneller när han föddes. Vi ska ta med honom när vi ska på bedömning så får de titta på honom också. Det är väl svårare att operara när de är större? Han blir 20 månader i november. Tack för en bra tråd!Mvh Lina
    Från det att SU mottog vår remiss så fick vi ett brev hem 1 vecka senare med en kallelse för bedömning.
    Vi åker ner till SU nu på torsdag för denna bedömning, så totalt 3 veckor har det då gått från att SU fick vår remiss...det tycker jag är snabbt.
    Din son är så pass liten att om han nu har sagittal synostos så kommer han kunna få fjäderoperationen eftersom den görs innan 6 månader och dit har han ju ett tag kvar.
  • legria

Hej

Har läst på tråden ett tag nu men det kanske är dags att presentera sig. Har en 3-månaders dotter, Alice som har Crouzons eller Pfeiffer syndrom. Hon har en kromosomförändring som kan orsaka båda syndromen men jag har inte fått klara besked om vilket det är. Utöver skelettmissbildningen i ansiktet (för små ögonhålor =>lite utstående ögon, hög och smal gom samt en för tidigt stängd sutur, hö bak) har hon lite större tummar och stortår (vilket indikerar Pfeiffer), men det har jag också det så kan också vara en ärftlig utseende grej. Nån frågade om hur vanligt/ovanligt de olika syndromen är och när det gäller Pfeiffer har jag läst någonstans att det är max 1/100 000.
    I vilket fall har vi varit på vårt sista besök på salgrenska inför operationen. Träffade dels Giovanni som ska operera, narkosläkare samt en läkare på klinisk genetik som tog blodprov på oss föräldrar för att utesluta att det är vi som har ärvt ner syndromet till vår dotter (vissa kan ju ha det så lindrigt så att utseendet knappt inte påverkas och som sagt, jag har lite större tummar och stortår..). Det var meningen att vi skulle besöka avdelningen också men alla besök drog ut på tiden så vi kände att vi ville hem istället när väl sista läkarbesöket var avklarat. Missade vi något väldigt väsentligt när vi struntade i avdelningsbesöket???
    Det kommer kännas jättejobbigt att behöva utsätta sitt barn för en stor operation men samtidigt blir det skönt att få den avklarad (hon kommer behöva genomgå en stor operation vid 6 års åldern sen igen..).

Jag tycker inte att det är jobbigt att ha fått ett barn med ett syndrom, känns konstigt att man förutsätts må så dåligt över detta. Jag är jätteglad över min flicka och tycker att efter första chocken då man bara trodde det värsta har vi bara fått positiva besked. Allt verkar fungera som det ska på henne (syn, hörsel osv), trycket i hjärnan är inte förhöjt men vi måste ju självklart hålla koll på det och med några operationer så kommer även utseendet ha blivit mer "vanligt" (jag tycker dock att hon är sötast i värden redan nu..). Hon har dock lite trånga luftvägar och snarka till och från ganska ordentligt, men det gör mig inget.

Känns bra att kunna skriva av sig lite här och kanske ställa lite frågor när väl operationen närmar sig, fy vad orolig jag kommer vara då. Vet inte något exakt datum ännu men det verkade som att det blir i Januari.

• lilyanna

Lite uppdatering ifrån oss:

Igår (12/11) var vi på besök i Göteborg och på Sahlgrenska...mötet med Giovanni tog inte mer än en kvart och det är nu bestämt att Alvin ska opereras inom ett par veckor bara...dvs i början av december...exakt datum vet vi inte ännu.

Alvin blev även fotograferad och nu så jag och min man för första gången hur tydligt det faktiskt syns på honom...vi har inte tänkt på det förut på det sättet...men det kanske blir så när man ser sitt barn varje dag.

Vi besökte även avdelning 41 och det kändes skönt att ha varit där då man ändå ska spendera upp emot en vecka där...vi träffade en sköterska som heter Johanna och hon visade oss runt o berättade lite.
    Vi fick även titta i lite fotoböcker som mammor har skickat till dem...och jag tror att jag såg din bok uppdragsmamma...din son heter väl william? Om det var det så var det en jättefin bok och det var skönt att få se hur det går till.

• uppdragmamma
    lilyanna skrev 2009-11-13 08:19:57 följande:
    Lite uppdatering ifrån oss:Igår (12/11) var vi på besök i Göteborg och på Sahlgrenska...mötet med Giovanni tog inte mer än en kvart och det är nu bestämt att Alvin ska opereras inom ett par veckor bara...dvs i början av december...exakt datum vet vi inte ännu.Alvin blev även fotograferad och nu så jag och min man för första gången hur tydligt det faktiskt syns på honom...vi har inte tänkt på det förut på det sättet...men det kanske blir så när man ser sitt barn varje dag.Vi besökte även avdelning 41 och det kändes skönt att ha varit där då man ändå ska spendera upp emot en vecka där...vi träffade en sköterska som heter Johanna och hon visade oss runt o berättade lite.Vi fick även titta i lite fotoböcker som mammor har skickat till dem...och jag tror att jag såg din bok uppdragsmamma...din son heter väl william? Om det var det så var det en jättefin bok och det var skönt att få se hur det går till.
    Tack jo då den va från oss =) tyckte det kunde vara bra för folk att se att det inte behöver se så hemskt ut efter op. Vi blev ju rätt skrämda av dom gammla böckerna som fanns.
  • Lina W

Vi har nu fått kallelse till Sahlgrenska, den 17:e december ska vi dit. Ska bli skönt att få honom undersökt så vi får redan på om det är detta eller inte. Röntgar dom huvudet eller kan de se det bara på att titta på honom? Om jag tittar på bilder av andra barn så ser det ju helt klart ut som det är sagital synostos. Vi får väl se. Vi är nog mest oroliga för om storebror också har detta, han är 20 månader nu så det är väl i senaste laget för operation i så fall. Storebror har ju lite avlångt huvud, men jag har aldrig sett det som nåt konstigt och de har aldrig sagt nåt på bvc heller...

• lilyanna

Lina W skrev 2009-11-16 12:48:42 följande:

Vi har nu fått kallelse till Sahlgrenska, den 17:e december ska vi dit. Ska bli skönt att få honom undersökt så vi får redan på om det är detta eller inte. Röntgar dom huvudet eller kan de se det bara på att titta på honom? Om jag tittar på bilder av andra barn så ser det ju helt klart ut som det är sagital synostos. Vi får väl se. Vi är nog mest oroliga för om storebror också har detta, han är 20 månader nu så det är väl i senaste laget för operation i så fall. Storebror har ju lite avlångt huvud, men jag har aldrig sett det som nåt konstigt och de har aldrig sagt nåt på bvc heller...
    Dem tittar bara på honom på undersökningen o känner med händerna...iaf va det så för oss.
    Röntgen kommer vi få göra dagen innan operationen.
Svar på tråden Kraniosynostos #8