• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:07:02 följande:
    Jo - jag tycker att det är konstigt att man reagerar. Varför liksom????? Jag reagerar lika lite på ett kors runt halsen, som korkskruvar eller hijab. Jag skulle inte ha TID för något annat om jag skulle reagera på symboler för folks religiösa övertygelse.
    Slöjor, burkha och allt vad de heter, är ju för de flesta ett tecken på kvinnoförtryck.
  • milizza

Dom där invandrarna måste ju ha kommit någonstans ifrån? EH?

Om jag flyttar till Norge och skaffar barn med en somalier, är mitt barn en blandning mellan svensk och somalier.

SVÅRARE ÄR DET INTE.

Man är det man är, detta kan inte änras av ett papper man skriver på!

• Henom
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 09:58:24 följande:
    Ja tydligen, för det har aldrig varit någon som reagerat på att jag haft det. Vissa år är det ju suuuperpoppis med såna där hucklen på tjejer i lågstadiet, och det är det inte heller någon som reagerar på, utan vi står glatt och flätar håret på våra små flickor och knyter på en sjal, det är ok, men inte om det kallas sjal istället för huckle.
    Liiiite skillnad för vad de olika sakerna representerar va?
    En typ bandana står inte för kvinnoförtryck såsom en religiös sjal gör. Och småtöser ska definitivt inte gå omkring och sprida religiösa budskap innan dom ens vet vad det står för.
  • Hayati
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:07:02 följande:
    Jo - jag tycker att det är konstigt att man reagerar.Varför liksom?????Jag reagerar lika lite på ett kors runt halsen, som korkskruvar eller hijab. Jag skulle inte ha TID för något annat om jag skulle reagera på symboler för folks religiösa övertygelse.
    Precis, vi lever trots allt i ett mångkulturellt land, och så kommer det alltid att vara.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 10:02:34 följande:
    Det är inte fint att bära mössa inomhus. Det är inte fint att äta middag med mössa på huvudet. Så om vi ska behandla mössa och slöja likadant så är det inte fint att äta middag med slöja på eller att bära slöja inomhus. Det är ju bara vett och etikett.
    Det har väl ingenting med vett och etikett att göra om man bär slöja inomhus!!!???

Ser du inte missförståndet som uppstår? Svenskar klagar på anpassning och kulturkrockar, svenskar är MINST lika dåliga, om inte sämre, med usel flexibilitet när det kommer till kulturella värdedimensioner.

Varför stör det dig om en kvinna har hijab på en restaurang? Du vet mycket väl att hon inte bär den på grund av avsaknaden av "vett och etikett".
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:09:23 följande:
    Dom där invandrarna måste ju ha kommit någonstans ifrån? EH?Om jag flyttar till Norge och skaffar barn med en somalier, är mitt barn en blandning mellan svensk och somalier.SVÅRARE ÄR DET INTE.Man är det man är, detta kan inte änras av ett papper man skriver på!
    Adoptivbarn då? Är de inte svenska?
  • Hayati
    milizza skrev 2009-09-30 10:09:23 följande:
    Dom där invandrarna måste ju ha kommit någonstans ifrån? EH?Om jag flyttar till Norge och skaffar barn med en somalier, är mitt barn en blandning mellan svensk och somalier.SVÅRARE ÄR DET INTE.Man är det man är, detta kan inte änras av ett papper man skriver på!
    I Sverige görs det ändå.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:09:21 följande:
    Slöjor, burkha och allt vad de heter, är ju för de flesta ett tecken på kvinnoförtryck.
    Det var något nytt för mig. Förvånar mig inte om svenskar ser det som förtryck. Här är det ju kvinnoförtryck att städa och laga mat hemma.

Men för de som bär det handlar det inte om förtryck.

Känner många självständiga, starka kvinnor som bär hijab både på universitet och arbetsmarknad.
  • milizza

HELLOKILLERN:

Om ett svenskt par adopterar sin lilla flicka från Kina, är det ju fortfarande en liten kinesisk flicka. Inte en svensk flicka.

ALLT är vad det är, sånt går inte att förändra. *Enligt mej*

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?