• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • BlommyNess12
    funfactory skrev 2009-09-30 10:02:34 följande:
    Det är inte fint att bära mössa inomhus. Det är inte fint att äta middag med mössa på huvudet. Så om vi ska behandla mössa och slöja likadant så är det inte fint att äta middag med slöja på eller att bära slöja inomhus. Det är ju bara vett och etikett.
    Men huckle får man ha inomhus, i kyrkan, och på restauranger.
  • TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-30 09:57:30 följande:
    [Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten, [/citat]Och flyktingarna själva är helt utan ansvar? Dom tog emot varorna under pistolhot förstår jag? Sluta dalta.
    Daltas behövs inte . Det är människor vi pratar om.

Tänkte om du hade glömt det .
    I'm the me I choose to be ...
  • Stinky
    milizza skrev 2009-09-30 10:03:55 följande:
    Jag har aldrig fattat det där med svensk!!! Jag är SVENSK, född av svenskar i sverige. Flyttar jag till Tunisien är jag ju fortfarande svensk!! Jag går ju inte runt och säger att jag är tunisisk!!! Så är man från tex somalien så är man INTE svenska i mina ögon. Har man medborgarskap i sverige är man fortfarande inte svensk. Utan en somalier med svenskt medborgarskap! Med riskering att bli halshuggen kan jag säga att om en katt föds i ett stallär den fortfarnade en katt, och inte en häst!!!
    Det där var ju ren och skär logik! Word up!
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 09:57:30 följande:
    [Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten,
    Och flyktingarna själva är helt utan ansvar? Dom tog emot varorna under pistolhot förstår jag? Sluta dalta.
    [/citat]

Kul att du inte lästre resten av mitt inlägg där jag skrev:

"Vi behöver ett samhälle som andas konstruktivitet. Det GÅR inte att lägga skulden uteslutande på invandrare. Då kommer vi aldrig få bukt med problemen."

Just nu är det alltid uteslutande invandrarna som får skulden.
    Varför är det så svårt att se att vi OCKSÅ har ett ansvar? Jag har ALDRIG sagt att invandrare inte har ett ansvar.
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:03:55 följande:
    Jag har aldrig fattat det där med svensk!!!Jag är SVENSK, född av svenskar i sverige.Flyttar jag till Tunisien är jag ju fortfarande svensk!! Jag går ju inte runt och säger att jag är tunisisk!!!Så är man från tex somalien så är man INTE svenska i mina ögon. Har man medborgarskap i sverige är man fortfarande inte svensk. Utan en somalier med svenskt medborgarskap!Med riskering att bli halshuggen kan jag säga att om en katt föds i ett stallär den fortfarnade en katt, och inte en häst!!!
    Men om man är född av två invandrare/flyktingar i sverige, och har levt hela sitt liv i sverige, har svenska som huvudspråk, och bara ett svenskt medborgarskap, är man inte svensk då?
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:03:59 följande:
    Men huckle får man ha inomhus, i kyrkan, och på restauranger.
    T.o.m i klassrummen i skolan får man ha huckle, när pojkarna måste ta av sig sina kepsar
  • Stinky
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:05:31 följande:
    Men om man är född av två invandrare/flyktingar i sverige, och har levt hela sitt liv i sverige, har svenska som huvudspråk, och bara ett svenskt medborgarskap, är man inte svensk då?
    Nej, faktiskt inte. Då är man andra generetionens invandrare.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:00:55 följande:
    Det beror ju mkt på vad huvudbonaden står för. Skulle Aisha från Iran bära en randig PoP-mössa skulle ju ingen reagera, men bär Aisha slöja, burkha eller vadsomhelst p.g.a. sin "religiösa övertygelse" i ett så pass modernt och sekulariserat land som Sverige, är det inte konstigt om folk reagerar.
    Jo - jag tycker att det är konstigt att man reagerar.
    Varför liksom?????
    Jag reagerar lika lite på ett kors runt halsen, som korkskruvar eller hijab.

Jag skulle inte ha TID för något annat om jag skulle reagera på symboler för folks religiösa övertygelse.
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:51:58 följande:
     Vi behöver ett samhälle som andas konstruktivitet. Det GÅR inte att lägga skulden uteslutande på invandrare. Då kommer vi aldrig få bukt med problemen.
    Jag håller med om att problemet inte ligger hos enskilda invandrade individer. Verkligen inte. Problemet är att vi som nation har tagit oss vatten över huvudet när vi tagit emot fler flyktingar än vi kan ta hand om på ett humant sätt. Det är för få skattebetalare och för få jobb per hjälpsökande. Vi måste säga stopp ett tag och försöka komma tillrätta med samhället som det ser ut HÄR och NU innan vi tar emot fler.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • BlommyNess12
    Stinky skrev 2009-09-30 10:06:45 följande:
    Nej, faktiskt inte. Då är man andra generetionens invandrare.
    Men ett adoptivbarn som fötts i vi säger asien, och kommer till sverige när det är två år gammalt blir ju klassat som svensk? Men det barnet är alltså inte svenskt enligt er?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?