• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • funfactory
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:38:03 följande:
    Tycker det låter väldigt konstigt att någon kastar ägg på dig, helt oprovocerat och kallar dig "svennehora" när du blir arg. Finns ingen ursäkt för det, men det känns bara som sådana här saker gör att vi tappar fokus på de centrala problemen. (Känner att jag upprepar mig) Man måste ju fråga sig varför folk gör som de gör. Varesig folk gillar det eller inte, bor vi alla i sverige tillsammans och måste göra det bästa av situationen. Jag har ingenting emot att sträcka ut min hand först.
    Jag tänker inte tänka nästa gång jag får ägg på mig "åh det är bara synd om dem, jag ska nog sträcka ut min hand och hjälpa dem" för då hade de väl skrattat mig i ansiktet.
    Det är inte okej! Att bete sig illa oavsett hur synd det är om människor. Jag hade en tuff uppväxt och det var synd om mig då. Men jag betet mig inte som en idiot för det. Däremot så tog jag tag i mig själv och gjorde något åt saken. Om inte du tror på dig själv vem ska då göra det? Man kan inte förvänta sig att få allt utan att skapa själv. Man får så för sin egen lycka.
  • TheCoopers
    funfactory skrev 2009-09-30 09:39:17 följande:
    Hur menar du med politiskt aktiv? Är du med ett parti? Försöker du lösa problemet själv tillsammans med ditt parti? eller du är bara aktiv med dina åsikter men gör inget själv?
    Fråga 1 , . Ja med i ett parti
             2. ja
             3. åsikter mest eftersom det är få människor som kan egenhändigt ändra på lagar och regler rent praktiskt .
    I'm the me I choose to be ...
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:32:42 följande:
    Lika ofta är det en svensk som utfört rånet.
    Att vara svenska medborgare, betyder inte alltid att man är svensk i grunden. Men på nyheterna talar de knappast om "invandrarsvenskar" eller "svenskar" då det är politiskt okorrekt.
    Se de terrormisstänkta i Pakistan - media pratade om svenskar, när det i grunden inte rörde sig om svenskar utan om "kulturberikare" med svenskt medborgarskap.
  • BlommyNess12
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:41:13 följande:
    Slöja och burka är inte samma sak.Och många Irakier är ju kristna, kanske därför de inte bär slöja.Tycker inte att någon ska tvingas ta av sig slöjan. Har heller inte hört om sådana exempel. Många sjukhus har t ex skaffat vita slöjor för att sjuksköterskor och annan personal inte ska tvingas ta av sig slöjan. Förstår inte hur en slöja kan störa någon.Burka däremot tåls att diskutera.
    Jag fattar inte heller denna diskussion om slöja, jag är etniskt svensk, ateist och ändå tycker jag om att ha sjal eller slöja på mig, det är vackert, fint, och skönt att få undan håret ur ögonen, varför ska inte vuxna människor få ha vad de vill för hattar, mössor, sjalar, halsdukar och vantar, liksom?
  • TheCoopers
    funfactory skrev 2009-09-30 09:42:16 följande:
    Jag tänker inte tänka nästa gång jag får ägg på mig "åh det är bara synd om dem, jag ska nog sträcka ut min hand och hjälpa dem" för då hade de väl skrattat mig i ansiktet. Det är inte okej! Att bete sig illa oavsett hur synd det är om människor. Jag hade en tuff uppväxt och det var synd om mig då. Men jag betet mig inte som en idiot för det. Däremot så tog jag tag i mig själv och gjorde något åt saken. Om inte du tror på dig själv vem ska då göra det? Man kan inte förvänta sig att få allt utan att skapa själv. Man får så för sin egen lycka.
    Nej det är inte synd om dem för att de kastar ägg på dig . Men det lär finnas en orsak till att de beter sig som de gör .
    Det är helt förkastligt att kränka ngn så som de gjorde mot dig , däremot har detta inget att göra med att de är födda utomlands . Gener och blod har inte orsakat deras beteende .
  • Hayati
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:40:58 följande:
    Min kompis jobbar på en "fin" Högstadieskola i STockholm dvs barn med föräldrar som har mycket pengar  går där ( nästan uteslutande svenskar ) till största delen . Där kan vi snacka om skitungar , som klottrar , har sönder skolmaterial , puttar och spottar på lärare . Kallar henne för hora m.m De har kastat stenar på folk som går förbi från skoltaket och minst en gång i månaden har de gäng bråk .och detta av svenska ungdomar från välbärgade hem ...Snorungar JAPP ... men det har nog föga att göra med att de är svenskar ... Troligtvis har det att göra med uppfostran , personlighet och tonårshormoner .
    Precis, så ser det ut på de flesta 'fina' skolor i Sverige.
  • TheCoopers
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 09:45:29 följande:
    Jag fattar inte heller denna diskussion om slöja, jag är etniskt svensk, ateist och ändå tycker jag om att ha sjal eller slöja på mig, det är vackert, fint, och skönt att få undan håret ur ögonen, varför ska inte vuxna människor få ha vad de vill för hattar, mössor, sjalar, halsdukar och vantar, liksom?
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 09:42:16 följande:
    Jag tänker inte tänka nästa gång jag får ägg på mig "åh det är bara synd om dem, jag ska nog sträcka ut min hand och hjälpa dem" för då hade de väl skrattat mig i ansiktet. Det är inte okej! Att bete sig illa oavsett hur synd det är om människor. Jag hade en tuff uppväxt och det var synd om mig då. Men jag betet mig inte som en idiot för det. Däremot så tog jag tag i mig själv och gjorde något åt saken. Om inte du tror på dig själv vem ska då göra det? Man kan inte förvänta sig att få allt utan att skapa själv. Man får så för sin egen lycka.
    Absolut, jag sa bara att det är en underlig situation när någon kastar ägg på dig och kallar sig svennehora för att du blir arg.

Jag säger inte att du ska tycka synd om dem. Jag säger att du inte ska dra alla över en kam bara för att det finns idioter.
    Vi hatar ju inte Svenskar fast vi läser skit i tidningen dagligen om vad våra landsmän ställer till med.

Många behöver nog hjälp med att kunna och våga tro på sig själv. Det gäller alla nationaliteter. Som det ser ut nu, har jag full förståelse varför undomar inte tror på sig själv och fastar i dåliga beteenden.

När jag jobbade som flyktingombud och spenderade en hel del tid på flyktingförläggningar runt om i landet stötte jag ALLTID (ja, a l l t i d) på svenska ungdomar, 13-14 åringar som köpte illegal hash och alkohol på förläggningarna. Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten, de som tog båten över till tyskland, danmark och utnyttjade flyktingarnas utsatta position och taskiga ekonomi.

DETTA är verkliga problem vi står inför. Vi behöver ett samhälle som andas konstruktivitet. Det GÅR inte att lägga skulden uteslutande på invandrare. Då kommer vi aldrig få bukt med problemen.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 09:44:27 följande:
    Att vara svenska medborgare, betyder inte alltid att man är svensk i grunden. Men på nyheterna talar de knappast om "invandrarsvenskar" eller "svenskar" då det är politiskt okorrekt.Se de terrormisstänkta i Pakistan - media pratade om svenskar, när det i grunden inte rörde sig om svenskar utan om "kulturberikare" med svenskt medborgarskap.
    Många ÄR svenskar. Nu kommer vi igen in på definitionen "svensk" vem är svensk?
    Ang de terrormisstänkta i Pakistan, så är ju "the main man" faktiskt född, uppväxt här och halv finsk ovanpå det. Så han är lika mycket skandinav som annat.
  • funfactory
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:40:58 följande:
    Min kompis jobbar på en "fin" Högstadieskola i STockholm dvs barn med föräldrar som har mycket pengar  går där ( nästan uteslutande svenskar ) till största delen . Där kan vi snacka om skitungar , som klottrar , har sönder skolmaterial , puttar och spottar på lärare . Kallar henne för hora m.m De har kastat stenar på folk som går förbi från skoltaket och minst en gång i månaden har de gäng bråk . och detta av svenska ungdomar från välbärgade hem ... Snorungar JAPP ... men det har nog föga att göra med att de är svenskar ... Troligtvis har det att göra med uppfostran , personlighet och tonårshormoner .
    Ja självklart. Det finns skit överallt oavsett ursprung.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?