• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 09:45:29 följande:
    Jag fattar inte heller denna diskussion om slöja, jag är etniskt svensk, ateist och ändå tycker jag om att ha sjal eller slöja på mig, det är vackert, fint, och skönt att få undan håret ur ögonen, varför ska inte vuxna människor få ha vad de vill för hattar, mössor, sjalar, halsdukar och vantar, liksom?
    Absolut...men en huvudbonad tenderar att störa folk mest när den bärs av någon med "utomeuropeiskt" utseende.
  • Henom
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:51:58 följande:
    [Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten,
    [/citat]

Och flyktingarna själva är helt utan ansvar? Dom tog emot varorna under pistolhot förstår jag? Sluta dalta.
  • BlommyNess12
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:56:35 följande:
    Absolut...men en huvudbonad tenderar att störa folk mest när den bärs av någon med "utomeuropeiskt" utseende.
    Ja tydligen, för det har aldrig varit någon som reagerat på att jag haft det.
    Vissa år är det ju suuuperpoppis med såna där hucklen på tjejer i lågstadiet, och det är det inte heller någon som reagerar på, utan vi står glatt och flätar håret på våra små flickor och knyter på en sjal, det är ok, men inte om det kallas sjal istället för huckle.
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:54:48 följande:
    Många ÄR svenskar. Nu kommer vi igen in på definitionen "svensk" vem är svensk? Ang de terrormisstänkta i Pakistan, så är ju "the main man" faktiskt född, uppväxt här och halv finsk ovanpå det. Så han är lika mycket skandinav som annat.
    En del är svenskar, ja. Men det går inte sticka under stolen att det är folk av utländskt härkomst som åker dit för de flesta grova brotten.

Den du syftar på bland de s.k. "terrorsvenskarna" är Mehdi Ghezali, men det fann två andra med där också; ett par med ett litet barn som på intet sätt hade svenskt härkomst förutom på pappret.
  • funfactory
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:45:32 följande:
    Nej det är inte synd om dem för att de kastar ägg på dig . Men det lär finnas en orsak till att de beter sig som de gör . Det är helt förkastligt att kränka ngn så som de gjorde mot dig , däremot har detta inget att göra med att de är födda utomlands . Gener och blod har inte orsakat deras beteende .
    Nej det har jag inte sagt heller. Men i detta fallet var det ungdomar ifrån förorten. Jag hade tyckt lika illa om detta om det vore i ett "super duper svenskt fint område"
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:22:34 följande:
    Men det är ju PRECIS det man bör göra!De åsikter som uttrycks i denna tråd har väl inte varit konstruktiva. Men detta är ett mycket typiskt svenskt problem, tro att vi inte kan påverka, så ingen gör sig besvär.
    OK. Dra i örat som att prata med dem, säga vad man tycker gått fel och försöka påverka - JA, självklart. Dra i örat som att bara kritisera och säga att de är dumma i huvudet och inkompetenta - NEJ.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stinky
    Det beror ju mkt på vad huvudbonaden står för. Skulle Aisha från Iran bära en randig PoP-mössa skulle ju ingen reagera, men bär Aisha slöja, burkha eller vadsomhelst p.g.a. sin "religiösa övertygelse" i ett så pass modernt och sekulariserat land som Sverige, är det inte konstigt om folk reagerar.
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:35:33 följande:
    Jag sparkar inte på politiker , men det är deras jobb . De är tillsatta för att föra detta land framåt och hitta lösningar på diverse problem i samhället .Jag är politiskt aktiv Annars hade jag inte suttit här och klagat
    Bra! {#lang_emotions_apple}
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • funfactory
    Det är inte fint att bära mössa inomhus. Det är inte fint att äta middag med mössa på huvudet. Så om vi ska behandla mössa och slöja likadant så är det inte fint att äta middag med slöja på eller att bära slöja inomhus.
    Det är ju bara vett och etikett.
  • milizza

Jag har aldrig fattat det där med svensk!!!
    Jag är SVENSK, född av svenskar i sverige.

Flyttar jag till Tunisien är jag ju fortfarande svensk!! Jag går ju inte runt och säger att jag är tunisisk!!!

Så är man från tex somalien så är man INTE svenska i mina ögon. Har man medborgarskap i sverige är man fortfarande inte svensk. Utan en somalier med svenskt medborgarskap!

Med riskering att bli halshuggen kan jag säga att om en katt föds i ett stallär den fortfarnade en katt, och inte en häst!!!

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?