• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • BlommyNess12

Men jag fattar inte hur jag förtrycker mig själv genom att ha sjal/mössa/keps/solhatt på mig för att det är fint? VAD är det som gör att det är förtryck? Är jag lika förtryckt om jag har på mig högklackat för att jag tycker att det är fint?

• milizza

HelloKillern:

Va va va va???

Vad har det med saken att göra att din son vill ha sjal ibland?
    Trodde tråden på något sätt handla om invandringen osv
    Jag ptatar om MUSLIMER som TVINGAR på sina barn sådant SKIT.

Min 3 åring brukar ta fram mina stringtrosor och vill ha dom.. Jaha? Ska hon få gå till dagis med dom då eller?
    Dom flesta barn vill vara som föräldrarna , rätt normalt. Men som förälder får man sätta en sund och hälsosam gräns!!!

• Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:14:30 följande:
    Läs gärna: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johann...Det är där jag står i den här frågan.
    Mycket bra artikel!
    Det är precis det jag och många fler försökt förmedla.

Gillade speciellt avslutet:

"Förra veckan demonstrerade Mohammed Omar, hans islamistpolare och ett gäng nazister mot Israel på Sergels torg. Motdemonstranterna var dock dubbelt så många, vanliga muslimer hade gått man ur huse för att protestera mot islamisterna.

Men detta var självklart inte något som medierna uppmärksammande nämnvärt. Katastrofrapportering från förorterna och en tjej som vill klä sig som spökplumpen är ju mycket mer spännande än det faktum är att de flesta människor faktiskt är likadana oavsett varifrån de råkar komma från och att de värnar om de rättigheter som vi i Sverige alltför ofta tar för givna."

Hon gör också en mycket bra poäng när hon skriver:

"I en lysande debattartikel i DN skriver Dilsa Demirbag Sten att: ?Kraven på religiöst motiverade undantag från klädkoder ingår i en större global trend, där islamister har flyttat fram sina positioner.?

Hon är less på att Helena Benaouda, Abd al Haqq Kielan och tidigare den uttalade islamisten Mohamed Omar säger sig representera hennes familj och resten av landets 400 000 muslimer. ?Hur många svenskar vill bli representerade av Ulf Ekman i Livets ord?? "

Håller med om varenda ord hon skriver.

Jag har hela tiden sagt att jag inte förespråkar varken burka eller niqab. Känner heller ingen som valt att bära något av ovanstående.

Men hijab ser varken jag eller skribenten några problem med.
  • Henom

Hellokillern - Vi talar om en regelrätt religiös sjal, inte en bandana eller en keps. En religiös sjal är laddad med värderingar som är kvinnoförtryckande.

• BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:28:22 följande:
    HelloKillern:Va va va va???Vad har det med saken att göra att din son vill ha sjal ibland?Trodde tråden på något sätt handla om invandringen osvJag ptatar om MUSLIMER som TVINGAR på sina barn sådant SKIT.Min 3 åring brukar ta fram mina stringtrosor och vill ha dom.. Jaha? Ska hon få gå till dagis med dom då eller?Dom flesta barn vill vara som föräldrarna , rätt normalt. Men som förälder får man sätta en sund och hälsosam gräns!!!
    Ja men varför får man ha sjal på sig om man är etniskt svensk och ateist, men inte man är mörk och muslim? Vad sjutton är skillnaden. Alla får väl ha vafan för kläder de vill på sig.

Min son brukar få ha på sig vad han vill, ja, han har inte plockat fram mina stringtrosor ännu, och visst skulle han väl få gå i dom, utanpå kläderna dock, annars tror jag de ramlar av, han är för smal för mina, serru..
  • REXX
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:26:37 följande:
    Men jag fattar inte hur jag förtrycker mig själv genom att ha sjal/mössa/keps/solhatt på mig för att det är fint? VAD är det som gör att det är förtryck? Är jag lika förtryckt om jag har på mig högklackat för att jag tycker att det är fint?
    Men har du solhatten på dig för att killarna inte ska gilla dig? kan du ta av dig solhatten och slänga med ditt långa vackra hår utan att bli hotad av släkten eller våldtagen? Drar du ner solhatten för hela ansiktet och klipper små små hål för ögonen för att du tycker det är "fint"?
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:16:16 följande:
    Hellokillern - Julpyssel är redan förbjudet på vissa skolor.www.nwt.se/ArticlePages/200710/05/20071005185...
    Läser ni ens artiklarna ni länkar till?
    Det handlar ju om att skolan ska vara religiöst obunden. Har funnits massa trådar på FL där svenskar (ofta ateister) rasar över alla inlägg i läreoplanen som kan tolkas som religiösa (mestadels handlar det då om kristendom).

"Lärarna påpekar att även personer med invandrarbakgrund som är boende i Lesjöfors i dag har reagerat över förskolans tilltag. Att visa sin kultur är en naturlig del i vardagen och inget man ska hindra anser de"
  • Indianica

Invandrare är inget problem, integrationspolitiken är problemet. Att invandrare med ofta dålig ekonomi bor i ghetton där de trängs typ 10 personer i en trerummare. Ok, bättre att bo i krig, men på sikt ingen bra boendemiljö/livssituation. Frustrationen hos t ex vissa invandrarungdomar som beter sig illa för att de lever i misär leder till klyftor och irritation mellan svenskar och invandrare. Denna problematik verkar dessutom förvärras med åren, vilket fått mig att fundera på det rimliga i att ta in så många invandrare före vi har en lösning på dessa problem. Å andra sidan kan jag ju förstå att ett liv i ett svenskt ghetto sannolikt är bättre än ett liv i krig.

Slöjor odyl anser jag är inget problem alls. Det är ingen stark förtryckarsymbol i mina ögon. Vissa kvinnor tycker det är fint och jag också!

• Henom
    milizza skrev 2009-09-30 10:28:22 följande:
    Min 3 åring brukar ta fram mina stringtrosor och vill ha dom.. Jaha? Ska hon få gå till dagis med dom då eller? Dom flesta barn vill vara som föräldrarna , rätt normalt. Men som förälder får man sätta en sund och hälsosam gräns!!!
    Instämmer. Muslimer brukar ju alltid försvara sina småtösers sjalbärande med att dom ju "bara" vill vara som mamma. Men mamma måste fan sätta ner foten och vara den vuxna. Det är inte så "bara" att låta 4-åringar representera islam.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:22:40 följande:
    Själv tycker jag att folk ser ut som påskkärringar med sjal på huvudet. Men smaken är som baken.
    Du tycker så mycket du...
    Personligen tycker jag att foppa tofflor är det fulaste någonsin skapat.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?