• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    milizza skrev 2009-09-30 10:16:29 följande:
    En sak till, jag tror INTE att några små flickor vill ha sjal på sig!!! Detta är något föräldrarna dillat i dom - tyvärr.Tycker dom kan börja med sånt när dom är 18-år, och vara barn istället för att gå runt och dölja sig!!!!!!!!!
    Håller helt med faktiskt. Och det gör alla muslimer som jag känner. Vet många familjer där kanske en eller 2 kvinnor bär slöja, medans deras systrar inte gör det. Ibland bär döttrarna slöja, men inte mamman. Min bästa vän bär ej slöja, men hennes syster gör det. Osv.

De flesta är av åsikten att slöja är något mellan kvinnan och Allah och bara hon vet när hon är redo.

Tycker också det är jobbigt att se små barn springa runt med slöja. Det är inte något islam uppmuntrar.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:13:14 följande:
    Verkligen inte. Däremot får svenskarna alltid skulden eftersom det är ju så syyyynd om invandrarna, därför måste dom elda upp sina bohag/gå ut och våldta/whatever. Det är vårt fel, för Muhammed & Co mår ju inte braaaaa, för Sverige är så styyyyyggt.
    Svenskarna får alltid skulden?
    Lever du och jag ens i samma verklighet?

Jag har inte hört en enda person i tråden erkänna svenskarnas ansvar. Du vet var jag står eftersom vi träffat på varandra i många trådar, men jag erkänner ändå att invandrare har ett ansvar.
  • TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-30 10:18:16 följande:
    Du får väl göra som du vill eftersom du är vuxen. Är du så dum att du vill förtrycka dig själv så gör det för guds skull. Men tvinga inte på småtöser religiösa förtrycksymboler. Föräldrar ska väl för tusan skydda sina barn.
    Hur är det ett förtryck att bära själ menar du ?
    I'm the me I choose to be ...
  • BlommyNess12
    Du får väl göra som du vill eftersom du är vuxen. Är du så dum att du vill förtrycka dig själv så gör det för guds skull. Men tvinga inte på småtöser religiösa förtrycksymboler. Föräldrar ska väl för tusan skydda sina barn.
    Haha, förtrycker jag mig själv? Hur jag är ateist, men jag tycker det är fint med sjal.
  • Beautifully Human
    Hehehehe, ja...jobbigt med alla kvinnor som förtrycker sig själva!

suck och stön...
  • Stinky
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:21:48 följande:
    Haha, förtrycker jag mig själv? Hur jag är ateist, men jag tycker det är fint med sjal.
    Själv tycker jag att folk ser ut som påskkärringar med sjal på huvudet. Men smaken är som baken.
  • funfactory
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:10:14 följande:
    Det har väl ingenting med vett och etikett att göra om man bär slöja inomhus!!!??? Ser du inte missförståndet som uppstår? Svenskar klagar på anpassning och kulturkrockar, svenskar är MINST lika dåliga, om inte sämre, med usel flexibilitet när det kommer till kulturella värdedimensioner. Varför stör det dig om en kvinna har hijab på en restaurang? Du vet mycket väl att hon inte bär den på grund av avsaknaden av "vett och etikett".
    Men många vill att slöja och mössa ska ha samma status. Dvs att det inte är fel att bära slöja osv.
    Men man bär inte mössa inomhus. Man bär inte mössa vid matbordet. Då borde väl samma vett och etikett regler gälla de med slöja?
    Jag försöker bara tänka ur ett svenskt perspektiv. Kanske stör sig svenskar på det så extremt eftersom de anser att det är ofint att man har något på huvudet inomhus.

Jag personligen stör mig inte alls på det.
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:16:29 följande:
    En sak till, jag tror INTE att några små flickor vill ha sjal på sig!!! Detta är något föräldrarna dillat i dom - tyvärr.Tycker dom kan börja med sånt när dom är 18-år, och vara barn istället för att gå runt och dölja sig!!!!!!!!!
    Va? Min SON vill ha sjal på sig när jag har det, har jag dillat i honom det också eller? :)
  • milizza

Vuxna kvinnor med slöja / sjal har jag inget problem med. Tänker bara att jag inte fattar poängen. Polätten kanske trillar ner någon dag - eller kanske inte.
    Skit samma-
    ..Men det borde införas en ålders gräns på att bära sådant!!

• Hayati
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:22:50 följande:
    Va? Min SON vill ha sjal på sig när jag har det, har jag dillat i honom det också eller? :)
    Precis, många barn ser upp till sina mammor!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?