• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Metrolifestyle
    Ztinisen skrev 2009-10-01 14:47:17 följande:
    Vettigt skrivet i mina ögon. Men se upp för här blir man utpekad som rasist med sådana åsikter. Talar av egen erfarenhet!
    Att man blir utpekad som rasist är nog inte så konstigt om man skriver

"Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan.."

Att generallisera invandrare så är fel.
  • Stinky
    Tyrell skrev 2009-10-01 14:39:29 följande:
    Andelen flyktingar är inte så stor i Sverige heller.
    Nej. Men deras släktingar som invandrar hit är en stor andel.
  • PrettyGirl
    Tyrell skrev 2009-10-01 14:50:20 följande:
    Jag tvivlar inte på det du skriver, men är du medveten om att det underförstått står att brottslighet är kulturellt betingat? Att brottsligheten på något sätt har med ursprunget att göra.
    Nja, var inte det jag menade. Men polisens rapporter är dagens sanning, inte min åsikt!
  • Minune
    200908291 skrev 2009-10-01 10:05:00 följande:
    hehe, jag svarade på frågan om jag tycke vi skulle ta i alla världens fattiga.
    jaha? och svaret är ja? Du undrade ju vem som skulle ta hand om dem annars? Och då ville jag veta exakt hur du menade att sverige skulle ha råd med detta.
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 10:04:35 följande:
    Det är väl KNAPPAST så att vi i Sverige kommer att ställas inför det faktum att ALLA som lever under existensminimum kommer att komma till Sverige.
    nej, men signaturen jag citerat här ovan tyckte visst sverige hade ett ansvar för alla världens fattiga, därav mitt inlägg
  • Jmia

En inflik bara. Tråden handlar om invandring, så det är inte så konstigt ifall den lockar rasister till sig.
    Jag VET att det finns rasister i Sverige (trots att väldigt få står för det), och jag tycker faktiskt att de som ÄR rassar kan stå för att de är det. Det är den här mögliga smygrasismen som är värst, det är den som verkligen sabbar debatten.
    Nu säger jag inte att ni två här uppe är rassar av någon typ, utan det här är bara ett inflikande av MIN ÅSIKT i största allmänhet baserat på era kommentarer.

NEJ! Man blir inte per automatik kallad rasist om man har dåliga erfarenheter av invandringen. Man blir faktiskt inte det, så sluta nu. Ingen har kallat någon rasist såvitt jag noterat.

Det här är tänkt som en väldigt viktigt diskussion, den får gärna fortsätta men det är viktigt att man håller sig till fakta och skiljer på fördomar och just fakta.

Okidoki?

• Stinky

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 14:42:06 följande:

Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
    Men vad är det som säger att en svensk läkare per automatik får börja arbeta med sin svenska läkarleg. i ett annat land?
  • Ztinisen
    200908291 skrev 2009-10-01 14:51:38 följande:
    Att man blir utpekad som rasist är nog inte så konstigt om man skriver "Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan.."Att generallisera invandrare så är fel.
    Ja, men hur kan det vara fel om det är en personlig erfarenhet? Om det är uppfattningen man fått efter att ha varit på krogen osv så är det väl jätteilla, MEN man är inte rasist för det!
  • PrettyGirl
    200908291 skrev 2009-10-01 14:51:38 följande:
    Att man blir utpekad som rasist är nog inte så konstigt om man skriver "Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan.." Att generallisera invandrare så är fel.
    NEJ du, jag har blivit antastad av utländska killar, så varför skulle det vara fel?? Deras syn på kvinnor skiljer sig från icke utländska, även om det förvisso finns rötägg i alla kulturer! Det vet nog alla som skriver här, men viljan att få provocera verkar vara stor här....
  • Beautifully Human
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:52:46 följande:
    Nja, var inte det jag menade. Men polisens rapporter är dagens sanning, inte min åsikt!
    Majoriteten av brottslingar i svenska fängelser är fortfarande Europeiska. Inte araber eller afrikaner (som är våra största invandrargrupper)
  • Minune
    Tyrell skrev 2009-10-01 14:50:20 följande:
    Jag tvivlar inte på det du skriver, men är du medveten om att det underförstått står att brottslighet är kulturellt betingat? Att brottsligheten på något sätt har med ursprunget att göra.
    det behöver man inte utläsa av inlägget. Man kan istället om man vill utläsa att det är en påfrestande situation att invandra till Sverige och det genererar ett dåligt mående/dålig situation som visar sig genom t.ex kriminella gärningar. Det beror ju helt på hur man ser på dem som uttrycker kritik mot invandringen, vad man utläser. Anser man att alla som är kritiska är fördomsfulla så är det klart att man läser ut att denne skriver att kriminalitet ligger i generna.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?