• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    200908291 skrev 2009-10-01 15:33:31 följande:
    No shit sherlock! Lillisen25 jämförde "stackars" Medelpad med Finland varav jag har åsikten att Finland tar in för få.
    Jag är av åsikten att Finland tar in så många de själva behagar.
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 15:54:36 följande:
    Jag är av åsikten att Finland tar in så många de själva behagar.
    Precis som Sverige då?
  • Stinky

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande:

Precis som Sverige då?
    Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
  • jaghopparhögt
    Stinky skrev 2009-10-01 16:05:09 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande: Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
    Haha nu kom jag att tänka på när en av de ivrigaste invandringsförespråkarna på FL skrev "men det skulle ju leda till att vi inte skulle ta in några invandrare alls!!!!" i frågan om vad han/hon tyckte om att svenska folket skulle få rösta om hur många invandrare Sverige skulle ta in per år =D
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande: Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
    och inte befolkningen i Finland heller direkt

Eller tror du att det är Tuva Rimpinen , hemmafru som sköter ivandringspolitiken i Finland .

Nix .. det är politiker .. precis som här .
    I'm the me I choose to be ...
  • Stårschan
    jaghopparhögt skrev 2009-10-01 16:09:44 följande:
    Haha nu kom jag att tänka på när en av de ivrigaste invandringsförespråkarna på FL skrev "men det skulle ju leda till att vi inte skulle ta in några invandrare alls!!!!" i frågan om vad han/hon tyckte om att svenska folket skulle få rösta om hur många invandrare Sverige skulle ta in per år =D
    Ungefär som Göran Perssons uttalande ett halvår innan folkomröstningen om EU. "Vi kan ju inte hålla folkomröstningen NU, för då finns det ju en risk för att svenska folket säger nej"... (underförstått - vi måste hinna hjärntvätta dem först)
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 15:24:51 följande:
    Jag ledsnar på "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism.
    Och vem är detta?

Jag har ALDRIG sett någon kallas rasist eller främlingsfientlig bara för att personen kritiserar invandringspolitiken.

Däremot har jag sett folk kallas rasister som utrycker sig fördomsfullt eller generalliserande mot vissa folkgrupper, och det är alltid trist med personangrepp i debatten.

Men invandringskritiska är knappast ensamma. Vi får allihop mer eller mindre räkna med personangrepp när vi debatterar "känsliga ämnen", men tyvärr verkar "invandrarkritiska" ofta vara lite mer känsliga för kritik och mer villiga att ständigt spela ut "martyrkortet"...
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande:
    Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
    Och det har dom i Finland? Har vi inte mer eller mindre exakt samma politiska system?
  • Jmia

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:14:37 följande:

Och vem är detta? Jag har ALDRIG sett någon kallas rasist eller främlingsfientlig bara för att personen kritiserar invandringspolitiken. Däremot har jag sett folk kallas rasister som utrycker sig fördomsfullt eller generalliserande mot vissa folkgrupper, och det är alltid trist med personangrepp i debatten. Men invandringskritiska är knappast ensamma. Vi får allihop mer eller mindre räkna med personangrepp när vi debatterar "känsliga ämnen", men tyvärr verkar "invandrarkritiska" ofta vara lite mer känsliga för kritik och mer villiga att ständigt spela ut "martyrkortet"...
    Ja här håller jag med. Det är tydligen jag som är den nyttiga idioten förresten, trots att jag aldrig kallat en enda människa rasist på FL.
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:37:14 följande:
    Nej det tycker inte jag. Jag vet att i de flesta fall så lever hela familjen under samma press. Oftast så åker man bara en person pga ekonomin.
    Man kan ringa Amnesty och få en flygbiljett till Sverige.
    Det gjorde min pappa. Betalt och allting.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?