• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    200908291 skrev 2009-10-01 14:16:40 följande:
    Nej men samma idiotiska politik som ligger grunden för sjunkande BNP vilket du la över på invandringen.
    Men nej, nu har du ju misstolkat mig. Jag har skrivit: "Invandringen till Island är knappast lika stor som till Sverige. Och jag har aldrig ens sagt att alla länders välfärdsproblem beror på invandringen. Men i Sverige beror det mkt p.g.a. våran invandringspolitik som varit alltför (pinsamt) generös."

Observera ordet "mkt" där, inte att jag skrev att det är HELA problemet.

Jag har också skrivit:
    "Sen är det så att befolkningen får ALDRIG de korrekta siffrorna på hur mkt invandringen kostar, då de styrande är så fruktansvärt rädda för att rasismen ska nå högre höjder. Själv tror jag inte att det är rasismen som skulle gro nämnvärt, utan kritiken mot invandraringen."

T.o.m. Fredrik Reinfeldt erkände det i radio för ett tag sen, så det är inget jag tagit ur luften.
  • Stinky
    Tyrell skrev 2009-10-01 14:20:08 följande:
    Men ta Luxemburg då. Stabil ekonomi men hög andel utlänningar. Högre invandring än Sverige per capita.
    Jag förstår vad ni försöker säga mig, men faktum är att vi kan inte jämföra vår ekonomi med andra länders, då de har sin ekonomiska politik och sociala nätverkssystem, och vi vårt.
  • empresskaren
    Tyrell skrev 2009-10-01 14:20:08 följande:
    Men ta Luxemburg då. Stabil ekonomi men hög andel utlänningar. Högre invandring än Sverige per capita.
    Hur många flyktingar har Luxemburg????? Luxemburg har många väl utbildad invandrare som flyttar dit att arbete inom finans.
  • empresskaren

Hur många flyktingar har Luxemburg????? Luxemburg har många väl utbildad invandrare som flyttar dit att arbeta inom finans.

Ooopps typo!

• Tyrell
    empresskaren skrev 2009-10-01 14:34:43 följande:
    Hur många flyktingar har Luxemburg????? Luxemburg har många väl utbildad invandrare som flyttar dit att arbeta inom finans. Ooopps typo!
    Andelen flyktingar är inte så stor i Sverige heller.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 14:24:44 följande:
    Jag undrar bara om det är av respekt och solidaritet för människor som ett litet land som Sverige tar in så mycket folk, för med tanke på hur det ser ut i dagsläget med "ghettoområden" så är det väl inte värdigt någon att ha det så? Varför inte se konsekvenserna som blivit av ett generöst mottagande? Det går inte att blunda för att det blivit konsekvenser och det är knappast solidaritet att ta in folk och sedna dumpa tio personer i en tvåa i Södertäljes utkant där ingen annan vill bo. Tycker ni att det är värdigt att komma hit till en tillvaro av arbetslöshet, socialbidragstagande, tillbringa åratal på olika praktikplatser? Visst, det kanske är bättre än att sitta i ett flyktingläger men då Sverige bevisligen inte har så mycket att erbjuda så kanske man borde se över rutinerna och förfarandet vad gäller mottagande, boende, sysselsättning osv. Svenska värdfamiljer skulle vara ultimat men det kanske är en utopi.
    När man läser din text kan man lätt få för sig att alla invandrare bor i en smutsig två i ett ghetto vilket långt ifrån stämmer.

Men att vi behöver satsa mer i de utsatta områderna är självklart. Men tyvärr är det ingen fråga man vinner valet på och därmed kommer problemen kvarstå.
  • Dorian Ertymexx
    empresskaren skrev 2009-10-01 14:34:43 följande:
    Hur många flyktingar har Luxemburg????? Luxemburg har många väl utbildad invandrare som flyttar dit att arbeta inom finans. Ooopps typo!
    Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
  • PrettyGirl

Risken i en sådan här tråd är ju att man blir utpekad som rasist, men det är åsikter som efterfrågats, och det är MIN åsikt som kan läsas här!

Här i stan är det otroligt mkt utlänningar nu! Asylsökande/invandrare, you name it. JA; jag är orolig! Kommunen verkar inte ha något stopp heller på hur många som tas in hit, ju fler det blir, desto oroligare har det blivit. Brotten har ökat, och det är bevisat att det i huvudsak är invandrarna som står för denna ökning. (Rapport från polisen till de lokala tidningarna) Ungdomsgäng (utländska) som drar omkring på stan och bråkar, slår sönder, rånar, stjäl och slåss med andra ungdomsgäng(svenska). Stölderna överhuvudtaget har ökat, både vuxna och barn (utländska) står för denna ökning. Second hand-butikerna har fått tagit bort provhytterna pga av att det stjäls för mkt kläder! HUR kul är det då?? Pratade med ägaren till en av butikerna, och det är INTE svenskar som gjort detta...

I huvudsak är det brotten som oroar mig! Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan..

Ja, min åsikt!

• Ztinisen
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:43:07 följande:
    Risken i en sådan här tråd är ju att man blir utpekad som rasist, men det är åsikter som efterfrågats, och det är MIN åsikt som kan läsas här!Här i stan är det otroligt mkt utlänningar nu! Asylsökande/invandrare, you name it. JA; jag är orolig! Kommunen verkar inte ha något stopp heller på hur många som tas in hit, ju fler det blir, desto oroligare har det blivit. Brotten har ökat, och det är bevisat att det i huvudsak är invandrarna som står för denna ökning. (Rapport från polisen till de lokala tidningarna) Ungdomsgäng (utländska) som drar omkring på stan och bråkar, slår sönder, rånar, stjäl och slåss med andra ungdomsgäng(svenska). Stölderna överhuvudtaget har ökat, både vuxna och barn (utländska) står för denna ökning. Second hand-butikerna har fått tagit bort provhytterna pga av att det stjäls för mkt kläder! HUR kul är det då?? Pratade med ägaren till en av butikerna, och det är INTE svenskar som gjort detta...I huvudsak är det brotten som oroar mig! Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan..Ja, min åsikt!
    Vettigt skrivet i mina ögon. Men se upp för här blir man utpekad som rasist med sådana åsikter. Talar av egen erfarenhet!
  • Tyrell
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:43:07 följande:
    Risken i en sådan här tråd är ju att man blir utpekad som rasist, men det är åsikter som efterfrågats, och det är MIN åsikt som kan läsas här! Här i stan är det otroligt mkt utlänningar nu! Asylsökande/invandrare, you name it. JA; jag är orolig! Kommunen verkar inte ha något stopp heller på hur många som tas in hit, ju fler det blir, desto oroligare har det blivit. Brotten har ökat, och det är bevisat att det i huvudsak är invandrarna som står för denna ökning. (Rapport från polisen till de lokala tidningarna) Ungdomsgäng (utländska) som drar omkring på stan och bråkar, slår sönder, rånar, stjäl och slåss med andra ungdomsgäng(svenska). Stölderna överhuvudtaget har ökat, både vuxna och barn (utländska) står för denna ökning. Second hand-butikerna har fått tagit bort provhytterna pga av att det stjäls för mkt kläder! HUR kul är det då?? Pratade med ägaren till en av butikerna, och det är INTE svenskar som gjort detta... I huvudsak är det brotten som oroar mig! Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan.. Ja, min åsikt!
    Jag tvivlar inte på det du skriver, men är du medveten om att det underförstått står att brottslighet är kulturellt betingat? Att brottsligheten på något sätt har med ursprunget att göra.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?