• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lillisen25

Ja. Jag tycker att nu får det vara nog med invandrare i Sverige. År 2000 tog ett litet samhälle i Medelpad emot lika många invandare som hela Finland samma år...

Dags at sätta stopp är min åsikt!

• HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-01 15:15:49 följande:
    men det är ju sanning, de betyder inte alla juggar men att bland ekonmiska grundade brott så finns mycke balkan o östeuropeer. Spenderar själv mycke tid i dessa områden o VET hur attityden är hos många. Smuggla alkohol, cigg, bilstölder, rån etc...det är inge ovanligt och de som gör det skäms verkligen inte över det heller, de tycker sveriges lagar o fängelser är ett skämt o de vill få så mycke pengar de bara kan så de kan bygga sig hus nere på balkan, ha ny merca etc.
    Men det handlar ju mycket om att de kommer från kulturer där detta är mer "ok". I Sverige är vi väldigt laglydiga men alla länder har det inte så. Dock är detta inte en ursäkt då jag tycker att man ska anpassa sig till det nya landets lagar och regler.
  • Ulf Harrys Farsa
    Jmia skrev 2009-10-01 15:11:51 följande:
    Sluta generalisera över era fula jävla fördomar!! "Folk från forna Jugoslavien härjar vilt" Oj! Den ska jag vidarebefodra till min exman och hela juggemaffian.
    hela juggemaffian? dom är inte kriminella alltså?

Jag känner massor med juggar, några är bra, några är lite sämre, alla är snälla och trevliga.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-01 15:11:51 följande:
    Sluta generalisera över era fula jävla fördomar!! "Folk från forna Jugoslavien härjar vilt" Oj! Den ska jag vidarebefodra till min exman och hela juggemaffian.
    Men var inte syftet med att starta en sådan här tråd att få höra vad folk oroar sig över?
    Och det är väl ingen nyhet att det finns en hel del jugoslaviska/serbiska gangsters i Sverige?
  • Jmia

Dem, dem, dem... de tycker si och så, de gör si och så.

Att sitta och skapa läger genom att dela upp oss människor i "vi och dem" är bland det mest oeffektiva man kan ägna sig åt i denna debatt om invandring.

• Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 15:17:42 följande:
    Men det handlar ju mycket om att de kommer från kulturer där detta är mer "ok". I Sverige är vi väldigt laglydiga men alla länder har det inte så. Dock är detta inte en ursäkt då jag tycker att man ska anpassa sig till det nya landets lagar och regler.
    det är verkigen inte ok i balkan, östeuropa etc o begå brott, det är hårda straff för t.ex stöld o fängelserna är hemska. Så därför tycker många då att lagarna o fängelserna här är skämt. Men då de är dålig ekonomi där och många vill ha det bättre så tar man risken att göra kriminella handlingar här för o få ihop pengar så man sen kan få status i hemlandet o leva ett gott liv. Det är nog egentligen mänskligt beetende, sånt som kommer av fattigdom o klasskillnader.
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-10-01 15:19:53 följande:
    Dem, dem, dem... de tycker si och så, de gör si och så. Att sitta och skapa läger genom att dela upp oss människor i "vi och dem" är bland det mest oeffektiva man kan ägna sig åt i denna debatt om invandring.
    Men vad du än säger så är det ju ett faktum att juggemaffian finns i Sverige. Tycker du att man ska mörka sådana saker?
  • Minune

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-01 15:17:43 följande:

hela juggemaffian? dom är inte kriminella alltså?Jag känner massor med juggar, några är bra, några är lite sämre, alla är snälla och trevliga.
    haha, nä juggamaffian är nog inte kriminella, de är hårt arbetande affärmän
  • Jmia
    jaghopparhögt skrev 2009-10-01 15:17:46 följande:
    Men var inte syftet med att starta en sådan här tråd att få höra vad folk oroar sig över? Och det är väl ingen nyhet att det finns en hel del jugoslaviska/serbiska gangsters i Sverige?
    Om du tror att syftet med tråden är att vattna era respektive fördomar med hästgödsel så trodde du fel.
    Oundvikligt dock. Därför vore det så uppfriskande om någon kunde hålla sig till kärnan och stå för det de säger.

Jag börjar lessna på att höra "jaaaaaaaag är inte rasist, jag har bara rasistiska åsikter och drar gärna majoriteten av en folkgrupp över samma kam".
  • Metrolifestyle
    Lillisen25 skrev 2009-10-01 15:15:54 följande:
    Ja. Jag tycker att nu får det vara nog med invandrare i Sverige. År 2000 tog ett litet samhälle i Medelpad emot lika många invandare som hela Finland samma år... Dags at sätta stopp är min åsikt!
    Eller så borde Finland släppa in mer...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?