• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Tyrell
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:52:46 följande:
    Nja, var inte det jag menade. Men polisens rapporter är dagens sanning, inte min åsikt!
    Absolut, och jag tvivlar inte på rapporterna.

Men det du skriver är att anledningen är vår kultur skiljer sig från deras. Alltså är det underförstått att det är OK att stjäla, misshandla och antasta i deras kultur och därmed skulle detta vara kulturellt betingat.
  • jaghopparhögt

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 14:42:06 följande:

Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
    Det fungerar inte så, man kollar vad den sökande kan och uppfyller han inte de kraven så får han inte jobbet. Oavsett vilken utbildning han har.
  • PrettyGirl
    MijaMia skrev 2009-10-01 14:55:19 följande:
    Majoriteten av brottslingar i svenska fängelser är fortfarande Europeiska. Inte araber eller afrikaner (som är våra största invandrargrupper)
    Då har du inte varit hit, märker jag! Här har vi europeer med. Jag har skrivit vad jag tycker nu, och tänker låta er fortsätta debatten på egen hand.
  • Minune
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:54:38 följande:
    NEJ du, jag har blivit antastad av utländska killar, så varför skulle det vara fel?? Deras syn på kvinnor skiljer sig från icke utländska, även om det förvisso finns rötägg i alla kulturer! Det vet nog alla som skriver här, men viljan att få provocera verkar vara stor här....
    fast nu får man nog skilja på inom- och utomeuropeiska invadrare då det kommer till just kvinnosyn. Europa och t.ex asien o afrika ligger en del ifrån varann kulturellt ja, och kvinnosynen följer med det, svenska killar har inte bättre kvinnosyn än spanska och polska.
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-01 14:55:19 följande:
    Majoriteten av brottslingar i svenska fängelser är fortfarande Europeiska. Inte araber eller afrikaner (som är våra största invandrargrupper)
    Jag tror dig. Bara att kolla det stora rånet i Västberga, det talar tydligt om varifrån den grova brottsligheten ofta härstammar ifrån i Sverige. Hmm... vågar man ens skriva så utan att bli stämplad som rasist...?
  • Beautifully Human
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:54:38 följande:
    NEJ du, jag har blivit antastad av utländska killar, så varför skulle det vara fel?? Deras syn på kvinnor skiljer sig från icke utländska, även om det förvisso finns rötägg i alla kulturer! Det vet nog alla som skriver här, men viljan att få provocera verkar vara stor här....
    Aldrig av svenska killar?

Du vet att det är en mindre kulturkrock det handlar om. Dessa killar du snackar om skulle aldrig gå på disco i sin hemby och "antasta" tjejer. För desse tjejer har tydligt visat var gränsen går. Nej - inte genom klädsel. Genom allt.

Men det menar jag inte att man har rätt till att börja hoppa på svenska tjejer när man kommer hit, men så klart det sker en kultur krock!!! Folk ÄR ju mer öppna här och det tar en tid att uppfatta alla sociala koder.
  • Minune
    MijaMia skrev 2009-10-01 14:59:54 följande:
    Aldrig av svenska killar?Du vet att det är en mindre kulturkrock det handlar om. Dessa killar du snackar om skulle aldrig gå på disco i sin hemby och "antasta" tjejer. För desse tjejer har tydligt visat var gränsen går. Nej - inte genom klädsel. Genom allt.Men det menar jag inte att man har rätt till att börja hoppa på svenska tjejer när man kommer hit, men så klart det sker en kultur krock!!! Folk ÄR ju mer öppna här och det tar en tid att uppfatta alla sociala koder.
    i deras hemby kanske inte tjejer går på disco om de är "bra tjejer"
  • M C

Ja, jag är oroad.
    Över att det är väldigt unga människor som kommer ensamma, över att vi är dåliga på att ta hand om dem som kommer, över hatet som sprids av okunniga idioter, över att regeringen är så flata när det gäller att utvisa brottslingar, över att arbetskraftinvandringen är för låg.

• Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-01 14:59:36 följande:
    Jag tror dig. Bara att kolla det stora rånet i Västberga, det talar tydligt om varifrån den grova brottsligheten ofta härstammar ifrån i Sverige. Hmm... vågar man ens skriva så utan att bli stämplad som rasist...?
    Men lägg av med er "ooooh jag är så rädd att bli kallad rasist"

Jag har aldrig i mitt liv kallat någon rasist på FL. TRÖTTSAMT att höra "man blir ju kallad rasist" "oh nu blir jag kallad rasist".

Jag skiter i termer.
  • BobRob

Jag är inte rädd för invandringen i sig, däremot ser jag en skrämmande tendens i samhället, som i viss del förstärks av invandring från vissa delar av världen, att religiositeten i vårt land börjar växa igen.

Det har tagit hundratals år av kulturell och intellektuell utveckling för oss att nå dit vi är idag, där vi har ett relativt fritt och tämligen sekulariserat samhälle där religion äntligen har blivit en privatsak. På senare år har dock sekularismen allt mer fått stryka på foten av rädsla att det ska uppfattas som rasism att försvara frihet och jämlikhet mot medeltida religiösa uttryck. Att invandrande muslimer står för en stor del av denna ökning går helt enkelt inte att förneka och genom att inte tydligt visa att vi inte accepterar religiöst förtryck så kan vi inte heller förvänta oss att dessa människor ska förändras.

Inom de närmaste decennierna så kommer denna grupp människor bli så stor att de, om de vill, utan problem kommer kunna rösta fram ett islamistiskt parti till riksadagen, varför det är så viktigt att vi blir mycket bättre på att få människor som kommer till Sverige att förstå att religion inte har något i samhällsbildandet att göra.

Observera att jag inte vänder mig mot enkom islam. Alla religioner är enligt mig ett samhällsproblem, men idag är just islam den religion som växer absolut mest och som har de mest dedikerade anhängarna.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?