• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Metrolifestyle
    Minune skrev 2009-10-01 14:53:52 följande:
    nej, men signaturen jag citerat här ovan tyckte visst sverige hade ett ansvar för alla världens fattiga, därav mitt inlägg
    Klart vi har ett ansvar för alla världens fattiga, precis som resten av industriländerna.
  • Minune
    Stinky skrev 2009-10-01 14:59:36 följande:
    Jag tror dig. Bara att kolla det stora rånet i Västberga, det talar tydligt om varifrån den grova brottsligheten ofta härstammar ifrån i Sverige. Hmm... vågar man ens skriva så utan att bli stämplad som rasist...?
    mm...rån, stölder mm är nog helt klart mest europiska invandrare som står för (balkan, östeuropa)...ekonomiska motiv såklart. Däremot finns det väl nån statestik från BRÅ över våldtäkter som säger att det är nordafrikaner som är överrepresenterade. Det är mer svårt att förstå, att folk vill ha pengar är inget nytt men våldsbrott, varför begår man dem om man inte är sjuk i huvudet??
  • Minune
    200908291 skrev 2009-10-01 15:03:13 följande:
    Klart vi har ett ansvar för alla världens fattiga, precis som resten av industriländerna.
    ansvar är inte detsamma som att låta dem invandra hit. Ansvar tar man genom bistånd och dialoger med diverse länders regerningar för att stoppa korrumptionen som är ett stort problem som leder till folks fattigdom.
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-01 15:02:48 följande:
    Men lägg av med er "ooooh jag är så rädd att bli kallad rasist" Jag har aldrig i mitt liv kallat någon rasist på FL. TRÖTTSAMT att höra "man blir ju kallad rasist" "oh nu blir jag kallad rasist". Jag skiter i termer.
    Mmm.. jag menade ju det. Synd att ingen lyssnar.
  • Minune
    Stinky skrev 2009-10-01 15:07:23 följande:
    Men du, du är ju inte den enda på FL så då kanske det inte är så konstigt att folk blir trötta på att få rasiststämpel på pannan. Det finns ju de som tycker att man är rasist om man är kritisk mot invandringspolitiken, det kan du väl inte ha undgått nånstans?Men vad bra att jag fått din "tillåtelse" att säga det: folk från forna Jugoslavien härjar ganska vilt.
    mmm det gör de. Det finns en stor attityd av "ta det du vill ha om du kan" på Balkan o i Östeuropa, mycke pga forna kommunismen, nu när det är borta så är det typ fritt fram o roffa åt sig det man kan. Pengar o prylar är viktiga saker.
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-10-01 15:09:50 följande:
    Mmm.. jag menade ju det. Synd att ingen lyssnar.
    Menar du verkligen det?
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-01 15:10:11 följande:
    mmm det gör de. Det finns en stor attityd av "ta det du vill ha om du kan" på Balkan o i Östeuropa, mycke pga forna kommunismen, nu när det är borta så är det typ fritt fram o roffa åt sig det man kan. Pengar o prylar är viktiga saker.
    Det är sant att pengar och status spelar större roll i Ryssland, de forna öststaterna samt på Balkan och bland folk som kommer från dessa områden. Sedan är det och har varit mycket vanligare med korruption i dessa länder och en del tar seden dit de kommer. Brottslighet är ju inte kulturellt betingat men man får kolla hur det ser ut i de länder där folk kommer ifrån så kan få lite förståelse även om det inte är en ursäkt för kriminalitet.
  • empresskaren

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 14:42:06 följande:

Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
    Ja, det är sant! ; )
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-10-01 15:11:51 följande:
    Sluta generalisera över era fula jävla fördomar!! "Folk från forna Jugoslavien härjar vilt" Oj! Den ska jag vidarebefodra till min exman och hela juggemaffian.
    Förstår inte vad du talar om. Har någon här nånstans påstått att ALLA juggar är kriminella?
  • Minune
    Jmia skrev 2009-10-01 15:11:51 följande:
    Sluta generalisera över era fula jävla fördomar!! "Folk från forna Jugoslavien härjar vilt" Oj! Den ska jag vidarebefodra till min exman och hela juggemaffian.
    men det är ju sanning, de betyder inte alla juggar men att bland ekonmiska grundade brott så finns mycke balkan o östeuropeer. Spenderar själv mycke tid i dessa områden o VET hur attityden är hos många. Smuggla alkohol, cigg, bilstölder, rån etc...det är inge ovanligt och de som gör det skäms verkligen inte över det heller, de tycker sveriges lagar o fängelser är ett skämt o de vill få så mycke pengar de bara kan så de kan bygga sig hus nere på balkan, ha ny merca etc.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?