• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 15:17:42 följande:
    Men det handlar ju mycket om att de kommer från kulturer där detta är mer "ok". I Sverige är vi väldigt laglydiga men alla länder har det inte så. Dock är detta inte en ursäkt då jag tycker att man ska anpassa sig till det nya landets lagar och regler.
    Men ska vi i Sverige i så fall ha överseende med folk som kommer från kulturer där kriminalitet är mer "OK"? Vore det inte istället ett argument för att vara restriktivare med invandringen från sådana kulturer (vilka de nu är)? Det är väl blåögt att tro att människor ska lämna sina gamla värderingar bakom sig bara för att de byter land?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-10-01 15:22:24 följande:
    Om du tror att syftet med tråden är att vattna era respektive fördomar med hästgödsel så trodde du fel. Oundvikligt dock. Därför vore det så uppfriskande om någon kunde hålla sig till kärnan och stå för det de säger. Jag börjar lessna på att höra "jaaaaaaaag är inte rasist, jag har bara rasistiska åsikter och drar gärna majoriteten av en folkgrupp över samma kam".
    Jag ledsnar på "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism.
  • Stinky
    200908291 skrev 2009-10-01 15:24:24 följande:
    Eller så borde Finland släppa in mer...
    Varför det? Det är deras land, deras politik.
  • jaghopparhögt
    Om du tror att syftet med tråden är att vattna era respektive fördomar med hästgödsel så trodde du fel. Oundvikligt dock. Därför vore det så uppfriskande om någon kunde hålla sig till kärnan och stå för det de säger. Jag börjar lessna på att höra "jaaaaaaaag är inte rasist, jag har bara rasistiska åsikter och drar gärna majoriteten av en folkgrupp över samma kam".
    Men folk är oroad över juggoslaviska gangsters kanske? Och de är ju en del av invandringen och går helt ihop med trådens topic.
    Vad är problemet? För du förnekar väl inte juggemaffians existens?
  • Jmia
    jaghopparhögt skrev 2009-10-01 15:26:18 följande:
    Men folk är oroad över juggoslaviska gangsters kanske? Och de är ju en del av invandringen och går helt ihop med trådens topic. Vad är problemet? För du förnekar väl inte juggemaffians existens?
    Nej, varför skulle jag göra det? Jag fann det bara så underhållande att få höra att folk från forna Jugoslavien tydligen härjar fritt i stackars Svea rike.
    DET var news to me.

Men diskutera på ni, jag måste dessvärre avsluta.
  • Metrolifestyle
    Stinky skrev 2009-10-01 15:25:44 följande:
    Varför det? Det är deras land, deras politik.
    No shit sherlock! Lillisen25 jämförde "stackars" Medelpad med Finland varav jag har åsikten att Finland tar in för få.
  • Stårschan
    Men att vara rasist är ju inte samma sak som att vara emot kriminella element! Hur i hela friden ska man då uttrycka sig om det råkar existera kriminella gäng som kommer från ett och samma område utanför Sveriges gränser men som nu bor i vårt land sedan de kommit hit som asylsökande eller anhöriginvandrare? Ska vi bara låtsas som om de inte finns? Eller får vi bara inte låtsas om att många kriminella (eller personer som tvingats in i kriminalitet som en följd av utanförskap och fattigdom) inte hade funnits här om vi inte hade tagit in så många invandrare som inte var arbetskraftsinvandrare?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Jmia
    Stårschan skrev 2009-10-01 15:35:28 följande:
    Men att vara rasist är ju inte samma sak som att vara emot kriminella element! Hur i hela friden ska man då uttrycka sig om det råkar existera kriminella gäng som kommer från ett och samma område utanför Sveriges gränser men som nu bor i vårt land sedan de kommit hit som asylsökande eller anhöriginvandrare? Ska vi bara låtsas som om de inte finns? Eller får vi bara inte låtsas om att många kriminella (eller personer som tvingats in i kriminalitet som en följd av utanförskap och fattigdom) inte hade funnits här om vi inte hade tagit in så många invandrare som inte var arbetskraftsinvandrare?
    Självklart inte. Ingen har sagt det heller.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-01 15:28:25 följande:
    Nej, varför skulle jag göra det? Jag fann det bara så underhållande att få höra att folk från forna Jugoslavien tydligen härjar fritt i stackars Svea rike. DET var news to me. Men diskutera på ni, jag måste dessvärre avsluta.
    Om en person är a och b är från forna Jugoslavien.
    A och B är återfallskriminella sedan många år tillbaka.
    Då blir ju meningen att folk från forna Jugoslavien härjar fritt sann.
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-10-01 15:36:32 följande:
    Självklart inte. Ingen har sagt det heller.
    Men vad är det du då säger, för det verkar ju uppenbarligen vara flera som "misstolkat" dig!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?