• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • LindaJohansson81
    Stinky skrev 2009-10-01 10:48:00 följande:
    Invandringen till Island är knappast lika stor som till Sverige, så nej. Och jag har aldrig ens sagt att alla länders välfärdsproblem beror på invandringen. Men i Sverige beror det mkt p.g.a. våran invandringspolitik som varit alltför (pinsamt) generös.
    Har du statistik, fakta eller andra uppgifter som stöder ditt uttalande ovan?
  • hundpuss

Philips mamma skrev 2009-10-01 09:29:52 följande:

Ja jag är orad faktiskt men det är inget nytt. Kan ärligt säga att jag har flyttat från Malmö som jag bott i 25 år delvis pga invandringen. Det känns inte som man är i Sverige längre när man kommer in i Malmö. De kommer ta över, det är ett faktum. De föder många ggr fler barn än oss och många fler andelar än oss svenskar varken jobbar eller talar det svenska språket.
    "När man kommer in i Malmö" ? Menar du ringleden då? Ser inte motorvägen ut som Sverige?

Eller är det en stadsdel du menar? Det är farligt att generalisera.

Är det negativt att vissa väljer att föda fler än två barn? Jag är själv helsvensk och skulle mer än gärna ha många barn och en stor familj.
    Det sitter väl inte i etniciteten?
  • hundpuss

Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande:

Har ni tänkt på VARFÖR utlänningar föder fler barn än svenskar? Vild gissning av mig är att svenskar tänker efter tusen gånger innan. Kommer vi ha råd, kan vi försörja ett barn, har vi utbildning, bostad mm. Utlänningar VET att staten står för lägenhet, mat, blöjor etc. Spelar roll om man skaffar sjutton ungar. Mamman jobbar ju i alla fall inte utan kan vara hemma med barnen... Det är vad jag tror. Dom är inte och behöver inte vara lika rädda. Sedan är det ju så i vissa religoner att man inte får skydda sig och man får inte göra abort. Men knulla det ska man!
    Ojojoj här haglar fördomarna.

Du kanske skulle läst på lite om den demografiska transitionen?
  • hundpuss
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:37:07 följande:
    Sverige skall styras av svvenskarna: Icke-svenskar skall ej tillåtas ha maktpositioner inom det svenska samhället.
    Nyamko Sabuni?

Ibrahim Baylan?

Du dömer dom alltså pga etnicitet och inte kompetens.

Det tycker jag är skrämmande.
  • empresskaren
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 11:07:39 följande:
    Nu pratar vi om olika saker, man ska värna om sitt hemspråk men utelämnar det att man även kan lära sig det nya språket? Nä, just precis.
    Jag tycker så här...

De flesta föräldrarna VILL att deras barn lärde sig nya språk OM språket kan användas i barnets framtid.

Min son gick i ett privat tvåsprakigt dagis (svenska/engelska). Nästan alla barnen var "svensk" och deras föräldrar var jättenöjd att de fick chansen att vara med. Det fanns en stor kön (över 200 barn som väntar) till skolan.

Jag har en kompis som var så glad när hennes dotter fick plats i ett nytt dagis i Kungsholmen (Stockholm) där barnen lärde sig svenska, engelska, och chinesiska.

Varför? Om man tycker att deras barnen kommer att ha ett behöv för engelska eller chinesiska, vill de gärna att barnen lära sig språket.

Om man ser INGEN framtid för deras barn i arabiska länder, varför skulle de att barnen fokusera på arabiska?
  • hundpuss
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:48:46 följande:
    Jasså och vart har du flytt ifrån sa du? Vi har inte tur... vi har satt oss själva i misär och nu är det dags att mångkulturen blir svensk kultur igen.Nu har jag sagt mitt i denna tråd jag tror att alla sett min mening i detta ämne.
    Vad skulle du säga är svensk kultur?

Allt vi har är ju på något sätt importerat eller påverkat av andra kulturer.

Inte ens köttbullar ,pasta eller falukorv är helt svenskt.
  • empresskaren
    Vision400 skrev 2009-10-01 11:34:03 följande:
    Nyamko Sabuni? Ibrahim Baylan?Du dömer dom alltså pga etnicitet och inte kompetens.Det tycker jag är skrämmande.
    Jag håller med, det är bara deras kompetens som borde spela en roll!
  • LindaJohansson81
    empresskaren skrev 2009-10-01 11:38:27 följande:
    Jag tycker så här... De flesta föräldrarna VILL att deras barn lärde sig nya språk OM språket kan användas i barnets framtid. Min son gick i ett privat tvåsprakigt dagis (svenska/engelska). Nästan alla barnen var "svensk" och deras föräldrar var jättenöjd att de fick chansen att vara med. Det fanns en stor kön (över 200 barn som väntar) till skolan. Jag har en kompis som var så glad när hennes dotter fick plats i ett nytt dagis i Kungsholmen (Stockholm) där barnen lärde sig svenska, engelska, och chinesiska. Varför? Om man tycker att deras barnen kommer att ha ett behöv för engelska eller chinesiska, vill de gärna att barnen lära sig språket. Om man ser INGEN framtid för deras barn i arabiska länder, varför skulle de att barnen fokusera på arabiska?
    Nu tror ju jag fortfarande inte att det är stenhård pluggning på arabiska på dagis. Men jag tycker att det finns visst möjligheter för våra barn att få en framtid i arabiska länder.
    Och jag tror helt enkelt att det dagiset har gjort det som en kul grej.
  • RockBella
    Vision400 skrev 2009-09-30 23:31:25 följande:
    Vår drottning kom väl iaf inte till Sverige som flykting?
    Det var inte drottningen jag syftade på.
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:14:42 följande:
    Det är väl bra att de får lära sig andra språk och andra kulturer,? Det tillhör allmänbildningen!
    Det beror på hur det lärs ut. Om det aktivt lärs ut för att man anser att barn SKA kunna dessa språk, då tycker jag att det är fel.

Om barnen däremot lär sig nåt enstaka ord på skoj för att de själva vill, ja då är det annorlunda.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?