• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • RockBella
    funfactory skrev 2009-10-01 20:40:12 följande:
    Rockbella. Har jag förstått det rätt att du inte tycker om invandrare? Hur kommer detta sig?
    Rent generellt tycker jag inte om invandrare. Rent generellt ogillar jag inte invandrare. Jag har en rätt neutral inställning till invandrarna i vårt land, rent generellt.

Sen finns det ju undantag, på gott och ont.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:40:50 följande:
    För att de tar alla jobb och alla brudar :(
    Absolut inte, men som sagt, du får tala för dig =)
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:41:50 följande:
    *undrar när vi ska börja diskutera negerbollar egentligen*
    Hujjamejj, då startar nog rasiststämplingen på allvar...
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:42:59 följande:
    Varför tror du att jag skulle se de saker som du räknade upp som problem?
    Hur skulle du lösa det då? Jag är bara nyfiken. Ett exempel: Man får endast komma till sverige som flykting eller utbytesstudent, inget annat. En utländsk kvinna kommer hit och pluggar i ett år, träffar under tiden en svensk man som gör henne på smällen, ska man då slänga ut henne efter att hon fött barnet och lämna barnet med pappan eller ska man helt sonika slänga ut henne medans hon är gravid och så får pappan flytta till långtbortistan om han vill ta del av sitt barns liv? Är barnet svenskt eller invandrare?
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:47:47 följande:
    Hur skulle du lösa det då? Jag är bara nyfiken. Ett exempel: Man får endast komma till sverige som flykting eller utbytesstudent, inget annat. En utländsk kvinna kommer hit och pluggar i ett år, träffar under tiden en svensk man som gör henne på smällen, ska man då slänga ut henne efter att hon fött barnet och lämna barnet med pappan eller ska man helt sonika slänga ut henne medans hon är gravid och så får pappan flytta till långtbortistan om han vill ta del av sitt barns liv? Är barnet svenskt eller invandrare?
    Jag svarar på din fråga när du svarar på min; Varför tror du att jag skulle se de saker som du räknade upp som problem?
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:50:03 följande:
    Jag svarar på din fråga när du svarar på min; Varför tror du att jag skulle se de saker som du räknade upp som problem?
    Inte vet jag? Det är ju du som inte vill ha dem här. Då blir det ju problem om utbytesstudenterna börjar yngla av sig med svenskarna.
  • Beautifully Human

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:46:17 följande:

Nej, jag är inte oroad av invandringen i sig.Däremot är jag oroad över att det ensidiga debattklimatet som råder i stora delar av Europa i detta ämne, nu håller på att sprida sig hit.Det blir allt svårare att diskutera detta ämne sansat. I så gott som varje debatt fokuseras det enbart på "invandringens" negativa aspekter. Allt färre lyssnar när man kommer med fakta som visar på invandringens positiva aspekter (t.ex. ekonomiska och kulturella)All fokus ligger på invandringspolitikens "problem". Att Sveriges politik på många punkter ärväldigt lyckad kommer nästan aldrig fram. Att de allra flesta invandrare är laglydiga arbetare, att "de" startar företag i högre utsträckning än andra, att "de" är mindre benägna att begå skattebrott, viftas ofta bort. Dom flesta känner inte ens till att Sverige är så gott som världsledande när det gäller integrationen av "andra generationens invandrare". Sverige är mer eller mindre unikt eftersom "andra generationen" är MINDRE benägna att bli kriminella än sina föräldrar, och alltså lyckas integreras i samhället. Men istället ligger all fokus på det lilla fåtal som bränner bilar...Det blir alltmer accepterat att komma med förenklande förklaringar, mytbilder och skräckpropaganda som mer eller mindre skyller samhällets största problem på invandringen (trots att vetenskapliga underlägg oftast saknas helt eller används felaktigt)Som historieintresserad kan jag tycka att vi borde ha lärt oss vid det här laget, men viljan att hitta syndabockar bland redan utsatta grupper verkar inte ha någon gräns...
    EXAKT, jag vet inte hur många gånger jag påpekat dessa usla exempel som folk hänger upp sig på. Jag har säkert sagt 7 gånger i tråden "Det ni diskuterar tar fokus från den centrala problematiken".
    Men tyvärr ignorerar folk inlägg när de saknar svar
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:52:06 följande:
    Inte vet jag? Det är ju du som inte vill ha dem här. Då blir det ju problem om utbytesstudenterna börjar yngla av sig med svenskarna.
    Jag vill inte ha dom här på olika villkor. Du påstår alltså mer eller mindre att jag skulle se dessa saker som problem, men du kan inte förklara varför?

Du kanske ska ta reda på sånna saker innan du uttrycker dig? =)
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:54:54 följande:
    Jag vill inte ha dom här på olika villkor. Du påstår alltså mer eller mindre att jag skulle se dessa saker som problem, men du kan inte förklara varför? Du kanske ska ta reda på sånna saker innan du uttrycker dig? =)
    Jag förstår ingenting av vad du skriver nu
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 17:07:05 följande:
    Är det bara "en liten kulturkrock" när en kvinna blir ANTASTAD av en man? Herregud...
    Men lägg av nu. Snacka om tunnelseende. Jag TVIVLAR på att varje gång vederbörande sätter fot utanför dörren kommer en invandrare och gnider sig mot hennes rumpa.
    Svenska killar är inte så jäkla trevliga efter ett par öl, sscccckkkka vi knullaaahhh elleeeh?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?