• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    Ztinisen skrev 2009-10-02 08:49:41 följande:
    Vem dömer ut HELA språkundervisningen? Inte jag iaf. Har upplevt problemen med dagis och skolor här där jag bor och på en annan ort där vi har släktingar som bor. Familjer som varit i Sverige länge, länge och fött barn här som börjat skola, kan fortfarande inte svenska själva. Och självklart är det upp till varje enskilld individ att lära sig! Men här får man inte skylla på den enskilda individen när man diskuterar ämnet invandrare, då blir man påhoppad.
    Inte hoppar jag på dig inte. Jag käftar emot lite. Och eftersom jag gjorde det så har jag fått mera insikt i hur det funkar med SFI på några olika ställen. Jag känner mig berikad, och jag hoppas att även någon annan har lärt sig något.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-02 08:42:18 följande:
    Jag baserar den på att det finns ohyggligt många människor i det här landet som faktiskt tror att det är så, och av ditt inlägg att döma så lät det som att du var en av dem. Men nu var det inte så och det var ju skönt.
    Äh, det vet ju varenda vettig människa att man knappast kan unna sig en lyxbil på bidrag. Däremot tror jag att de du syftar på, menar att de som har lyxbilar och går på bidrag har svartjobb vid sidan om eller nåt. Eller äh, vad vet jag.
  • HelenaMaria

Jag känner en som jobbar på SFI och tydligen är undervisningen indelad i A-D-kursen och enligt henne sätter de inte högutbildat folk på A-kursen. Så att de bara klumpar ihop folk tror inte jag stämmer helt. De har även en del folk från Nederländerna och även om de inte kan någon svenska från början så börjar de aldrig på A-nivån..

• HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 08:27:21 följande:
    Jag har jobbat för migrationsverket som SFI-lärare.Vi delade in de i olika grupper beroende på deras kunskapsgrad.Det de kommunala gör för fel är; Har undervisning som min 6-årige son klarar av (alltså ingen utmaning).Slappa lärare som klipper och klistrar med vuxna elever Tror att de kan mycket mindre än vad de kan.Vi fick alltid beröm för våra elever för att de låg mycket före alla de andra som kom från andra ställen, men jg tror att dels så individualiserade vi undervisningen så mycket det gick.Samt PRATADE vi och pratade pratade och körde mycket grammatik, så att de lärde sig prata korrekt.
    Precis så gör de i min hemkommun så det är inte bara Migrationsverket som delar in dem efter kunskapsnivå.
  • MrsAssault
    Stinky skrev 2009-10-02 08:57:54 följande:
    Äh, det vet ju varenda vettig människa att man knappast kan unna sig en lyxbil på bidrag. Däremot tror jag att de du syftar på, menar att de som har lyxbilar och går på bidrag har svartjobb vid sidan om eller nåt. Eller äh, vad vet jag.
    Nej alltså det var senast i en annan tråd här om invandrare (som blev borttagen tillslut) där en hel drös människor var förbannade över att invandrare får högre socbidrag än svenskar så de kan köpa lyxbilar och märkeskläder. Det var helt sjukt, och de var ju såklart inga vettiga människor.

Förlåt att jag indirekt kallade dig dum i huvudet, men nu vet jag bättre :)
  • LindaJohansson81
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 09:01:12 följande:
    Precis så gör de i min hemkommun så det är inte bara Migrationsverket som delar in dem efter kunskapsnivå.
    Ja, de delar in i grupper här med....Fast det systemet fungerar inte så bra!
  • HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 09:25:59 följande:
    Ja, de delar in i grupper här med....Fast det systemet fungerar inte så bra!
    Fast vad jag förstått så fungerar det bra i min hemkommun men det kanske man inte får prata om?
  • Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-02 09:01:34 följande:
    Nej alltså det var senast i en annan tråd här om invandrare (som blev borttagen tillslut) där en hel drös människor var förbannade över att invandrare får högre socbidrag än svenskar så de kan köpa lyxbilar och märkeskläder. Det var helt sjukt, och de var ju såklart inga vettiga människor. Förlåt att jag indirekt kallade dig dum i huvudet, men nu vet jag bättre :)
    Finns det folk som på fullt allvar tror så? Ja, jisses! Mkt får man höra innan öronen trillar av! Spelar ju ingen roll om man heter Svennebanan eller Mahmut, socbidraget är ju lika hög för båda två. Däremot tycker jag att det man bör vidta kraftigare arbetsmarknadsåtgärder för alla arbetslösa så de inte förslappar sig. Skitsamma om de får plocka skräp på gatorna, skura toaletter eller arbeta inom vård och omsorg, bara de slipper bli förslöade och deprimerade. Fast den diskussionen hör ju iofs inte hit.
  • HelenaMaria

Det som är tråkigt är att det verkar fungera så olika i olika kommuner. Folk som kommer till Malmö eller Södertälje har inte samma möjligheter som folk som kommer till välmående småkommuner med många småföretag och möjligheter till praktik/jobb. Kommer de till Malmö hamnar de i något miljonprogramsområde medan de kan hamna i bra mycket "trevligare" områden i småkommunerna.

• HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 09:28:56 följande:
    Finns det folk som på fullt allvar tror så? Ja, jisses! Mkt får man höra innan öronen trillar av! Spelar ju ingen roll om man heter Svennebanan eller Mahmut, socbidraget är ju lika hög för båda två. Däremot tycker jag att det man bör vidta kraftigare arbetsmarknadsåtgärder för alla arbetslösa så de inte förslappar sig. Skitsamma om de får plocka skräp på gatorna, skura toaletter eller arbeta inom vård och omsorg, bara de slipper bli förslöade och deprimerade. Fast den diskussionen hör ju iofs inte hit.
    Ja, det behövs mer enkla jobb! Problemet är att de enkla jobben försvinner allt mer och i och med det finns det människor som aldrig kommer att få ett arbete.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?