• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Minune
    Stinky skrev 2009-10-02 09:47:30 följande:
    Men de med olika funktionsnedsättningar -fysiskt som psykiskt-måste ju också få ha något att sysselsätta sig med, annars får ju inte deras liv heller någon större mening.
    mmm..men ger det mening att gå o göra nåt, men ändå inte få lön? För de får ju samma bidrag vilket som. De kunde lika gärna då göra nåt annat, bara för den sociala biten, det är väl den som är den viktiga egentligen.
  • Stinky

Sen kan jag berätta att det är inte särskilt mkt de tjänar per dag på sitt "arbete" (runt 30-40 kr per dag). Tilläggas bör väl att de har ofta en pension istället. Men det är jätteviktigt att även de får en sysselsättning.

• TheCoopers
    Minune skrev 2009-10-02 09:34:18 följande:
    mmm..min karl har en kompis, han jobbade på en pizzeria för 100 kr per dag. Å andra sidan så var det ju bra för han då han drygade ut sitt asylbidrag. Men rätt är det ju inte, det är ju utnyttjande av folk, och ofta är det de egna landsmännen som drar nytta av den asylsökandes situation.
    Jag har en vän vars mamma ( från Kuba ) jobbar som städerska hos en äldre man , hon stryker / tvättar / lagar mat och städar .

Hon jobbar 8-10 timmar per dag och får 150-200 kr per dag .

Hemskt !
    I'm the me I choose to be ...
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-10-02 09:50:34 följande:
    Jag har en vän vars mamma ( från Kuba ) jobbar som städerska hos en äldre man , hon stryker / tvättar / lagar mat och städar .Hon jobbar 8-10 timmar per dag och får 150-200 kr per dag . Hemskt !
    Fast skulle hon inte kunna söka arbete hos en städfirma eller starta eget? Jag vet att alla inte har samma resurser men det är inte alltid så att man MÅSTE jobba svart.
  • Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 09:57:04 följande:
    Fast skulle hon inte kunna söka arbete hos en städfirma eller starta eget? Jag vet att alla inte har samma resurser men det är inte alltid så att man MÅSTE jobba svart.
    nej, det är inte alltid man måste det, men ibland finns inga alternativ. Det gäller ju hitta nån som vill ha ens tjänst också, och tja, tar man 200 kr /dag kanske det är enklare än om man tar 200 kr/timme?? Mina svägerskor jobbar svart i Italien, de tjänar inte mer än sådär per dag de heller.
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 09:59:50 följande:
    nej, det är inte alltid man måste det, men ibland finns inga alternativ. Det gäller ju hitta nån som vill ha ens tjänst också, och tja, tar man 200 kr /dag kanske det är enklare än om man tar 200 kr/timme?? Mina svägerskor jobbar svart i Italien, de tjänar inte mer än sådär per dag de heller.
    Fast hur klarar man sig då? Har man socialbidrag samtidigt?
  • Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:02:51 följande:
    Fast hur klarar man sig då? Har man socialbidrag samtidigt?
    man lever enkelt. De får inte soc i italien. Den ena har en man som har jobb, den andra är ensamstående men får bostad hos sin ena uppdragsgivare, en gammal dam..så hon jobbar typ dygnet runt egentligen.
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 09:57:04 följande:
    Hon väntar på uppehållstillstånd och får inte jobba egentligen . Men hur ska man överleva ?
    I'm the me I choose to be ...
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 10:04:22 följande:
    man lever enkelt. De får inte soc i italien. Den ena har en man som har jobb, den andra är ensamstående men får bostad hos sin ena uppdragsgivare, en gammal dam..så hon jobbar typ dygnet runt egentligen.
    Ok, jag tänkte mer på kvinnan som FamiljenCooper nämnde. Jag är lite skadad eftersom jag jobbar med ekonomiskt bistånd (eller har jobbat) och det är många som arbetar svart men utan att säga det till oss och därmed har de extrapengar som de eg. inte ska ha.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-10-02 10:04:38 följande:
    Hon väntar på uppehållstillstånd och får inte jobba egentligen . Men hur ska man överleva ?
    Ok, så nyanlända måste arbeta svart för att klara sig? Det låter som ett stort systemfel i så fall..
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?