• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 10:44:48 följande:
    De får oftast bo 6 personer i en 3:a, som migrationsverket hyr, sedan får de betala mat,kläder,hygien osv själva. För 1200 kr i månaden. Det krävs ju inget mattegeni för att förstå att det knappast går ihop.
    Fast är man 6 personer och har 1200kr vardera, har man ju råd att handla mat och hygien tillsammans. Man ser bara till att handla det billigaste.
  • Stårschan
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:26:14 följande:
    Gäller inte existensminimun för asylsökande? Konstigt i så fall.
    Med risk för att låta som en minihitler - varför är det konstigt om staten har olika storlek på bidragen till svenskar och asylsökande? Hur resonerar man då? Skulle det vara en global mänsklig rättighet att få ta del av varje lands förmåner bara för att man råkar befinna sig där? En asylsökande har ännu inte blivit svensk medborgare (rätta mig om jag har fel) och har därmed inte rätt till en svensk medborgares förmåner.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-02 10:44:20 följande:
    Jag har inte sett alla flyktingförläggningar i sverige, men en hel del. Har aldrig stött på någonstans där de serverar mat. Så brukar det vara så att när vintern kommer får de söka extra pengar för vinterjacka och kläder till barnen osv. Asylsökande lever INTE på existensminumum. I vissa fall har Migrationsverket grymt långa handläggningstider. Inhumana rent ut. Finns folk som fått 4-5 avslag och väntat i 6 år, efter 6 år får de uppehållstillstånd och har då inte haft möjlighet att varken plugga eller arbeta, eftersom man ej får det efter avslag.
    Men då är det ju konstigt att man aldrig fått höra om asylsökande som svälter ihjäl här i Sverige.
  • HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-10-02 10:48:33 följande:
    Med risk för att låta som en minihitler - varför är det konstigt om staten har olika storlek på bidragen till svenskar och asylsökande? Hur resonerar man då? Skulle det vara en global mänsklig rättighet att få ta del av varje lands förmåner bara för att man råkar befinna sig där? En asylsökande har ännu inte blivit svensk medborgare (rätta mig om jag har fel) och har därmed inte rätt till en svensk medborgares förmåner.
    Nej, absolut inte, men om Sverige ska ta hit folk så kan man väl se till att de inte har det så dåligt som vissa här säger att de har det? Tydligen ska ersättningen räcka till mat. hygien etc. men en del här säger ju att den inte gör det. Jaja, det gäller ju att vara ekonomisk också kanske.
  • MrsAssault
    Stinky skrev 2009-10-02 10:48:53 följande:
    Men då är det ju konstigt att man aldrig fått höra om asylsökande som svälter ihjäl här i Sverige.
    Varför är det konstigt? De får ju använda sitt "bidrag" till att köpa mat.
  • HelenaMaria

Jag kan ju tillägga att socialbidraget är LÄGRE än existensminimum.

• HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 10:51:13 följande:
    Varför är det konstigt? De får ju använda sitt "bidrag" till att köpa mat.
    Och det är väl bra eller?
  • yodi

röstade ja, men det är inte själva invandringen jag är orolig över utan snarare svergies flykting politik.

• HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 10:54:44 följande:
    Ja
    Ok, men en del här menar ju att de har det så dåligt att de måste stjäla och jobba svart. Om ersättningen räcker till mat och lite till så är ju det gurndläggande i alla fall. Men det är bra för då vet vi att om asylsökande stjäl så är det för att deras ersättning är så låg.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?