• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • LindaJohansson81
    MrsAssault skrev 2009-10-02 08:10:42 följande:
    Fast vad jag har fattat så är SFI-undervisningen rätt kass. Om det är den vi pratar om...
    Den kommunala är ganska kass, medans den som migrationsverket erbjuder är bättre.
  • Stårschan
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 08:11:59 följande:
    Den kommunala är ganska kass, medans den som migrationsverket erbjuder är bättre.
    Du och MrsAssault låter insatta i ämnet. Vad är de största bristerna? Klumpar man ihop elever med helt olika akademisk bakgrund eller? Analfabeter tillsammans med professorer som redan kan tre språk flytande? Eller använder man samma undervisningsmaterial till vuxna som till barn? Eller är det de mest oerfarna lärarna som får ta jobben eftersom ingen annan vill ha dem?

Jag är seriöst nyfiken.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • HelenaMaria

Det verkar skilja sig en del på hur bra kommunerna är på integration. Min hemkommun Värnamo har ett rykte om sig att vara br på integration. Folk får jobb, SFI fungerar osv. Iofs har det alltid (fram till nu) funnits jobb och under början och mitten av 90-talet tog kommunen emot många från Bosnien som verkar ha etablerat sig väl. Hur ska vi göra för att det ska bli bättre på andra ställen? Alla kan ju faktiskt inte bosätta sig i Malmö eller Södertälje.. Det är bättre om de kommer till små välmående kommuner med många småföretag där de kan få praktik/arbete.

• LindaJohansson81
    Stårschan skrev 2009-10-02 08:20:49 följande:
    Du och MrsAssault låter insatta i ämnet. Vad är de största bristerna? Klumpar man ihop elever med helt olika akademisk bakgrund eller? Analfabeter tillsammans med professorer som redan kan tre språk flytande? Eller använder man samma undervisningsmaterial till vuxna som till barn? Eller är det de mest oerfarna lärarna som får ta jobben eftersom ingen annan vill ha dem? Jag är seriöst nyfiken.
    Jag har jobbat för migrationsverket som SFI-lärare.

Vi delade in de i olika grupper beroende på deras kunskapsgrad.

Det de kommunala gör för fel är; Har undervisning som min 6-årige son klarar av (alltså ingen utmaning).
    Slappa lärare som klipper och klistrar med vuxna elever
    Tror att de kan mycket mindre än vad de kan.

Vi fick alltid beröm för våra elever för att de låg mycket före alla de andra som kom från andra ställen, men jg tror att dels så individualiserade vi undervisningen så mycket det gick.
    Samt PRATADE vi och pratade pratade och körde mycket grammatik, så att de lärde sig prata korrekt.
  • MrsAssault
    Stårschan skrev 2009-10-02 08:20:49 följande:
    Du och MrsAssault låter insatta i ämnet. Vad är de största bristerna? Klumpar man ihop elever med helt olika akademisk bakgrund eller? Analfabeter tillsammans med professorer som redan kan tre språk flytande? Eller använder man samma undervisningsmaterial till vuxna som till barn? Eller är det de mest oerfarna lärarna som får ta jobben eftersom ingen annan vill ha dem? Jag är seriöst nyfiken.
    Jag är inte alls särskilt insatt men det är väl ungefär som du skriver. Framförallt så är det en alldeles för stor skillnad mellan eleverna. Man kan ju t.ex inte räkna med att en person som aldrig gått i skolan ska lära sig lika snabbt som en person som gått i skolan sen han/hon var 5 och har högskoleutbildning men ändå får de gå i samma "klass". Min karl gick på SFI i några månader, när han fick uppehållstillstånd och kunde börja jobba så gjorde han det istället. Hans svenska är inte den bästa men han kan föra en konversation och läsa, dessutom är hans modersmål engelska så han har det ganska lätt, de flesta kan ju engelska i Sverige.
  • MrsAssault
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 08:27:21 följande:
    Jag har jobbat för migrationsverket som SFI-lärare. Vi delade in de i olika grupper beroende på deras kunskapsgrad. Det de kommunala gör för fel är; Har undervisning som min 6-årige son klarar av (alltså ingen utmaning). Slappa lärare som klipper och klistrar med vuxna elever Tror att de kan mycket mindre än vad de kan. Vi fick alltid beröm för våra elever för att de låg mycket före alla de andra som kom från andra ställen, men jg tror att dels så individualiserade vi undervisningen så mycket det gick. Samt PRATADE vi och pratade pratade och körde mycket grammatik, så att de lärde sig prata korrekt.
    Fan vad bra det låter, är det alltså skillnad på migratiosnverkets SFI och kommunens? Jag trodde det bara fanns en.
  • Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-02 08:08:54 följande:
    Åh är du en sån som tror att alla invandrare köper lyxbilar för sitt socbidrag? I love that shit :D När man är asylsökande eller bara söker uppehållstillstånd överhuvudtaget så får man inte ett ruttet öre.
    Va? Tror du på fullt allvar att jag tror att invandrare köper lyxbilar med sitt socbidrag?! Vad baserar du din fördom om mig på?
  • MrsAssault
    Stinky skrev 2009-10-02 08:39:34 följande:
    Va? Tror du på fullt allvar att jag tror att invandrare köper lyxbilar med sitt socbidrag?! Vad baserar du din fördom om mig på?
    Jag baserar den på att det finns ohyggligt många människor i det här landet som faktiskt tror att det är så, och av ditt inlägg att döma så lät det som att du var en av dem. Men nu var det inte så och det var ju skönt.
  • Stårschan

Tack för svaren. Tråkigt att undervisningen har sådana brister. Mycket hänger ju annars på läraren, men de kan ju inte påverka hur mycket som helst heller. Blir man tilldelad en grupp med personer med totalt olika förkunskaper så kan man ju inte gärna vägra...

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Ztinisen
    Stårschan skrev 2009-10-02 07:47:35 följande:
    Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka... Trots att vi vet hur dåliga många infödda svenskar är på svenska (och andra språk med för den delen), så dömer vi väl inte ut HELA språkundervisningen. Vissa har helt enkelt väldigt svårt för språk - andra vill bara inte lära sig.
    Vem dömer ut HELA språkundervisningen? Inte jag iaf. Har upplevt problemen med dagis och skolor här där jag bor och på en annan ort där vi har släktingar som bor. Familjer som varit i Sverige länge, länge och fött barn här som börjat skola, kan fortfarande inte svenska själva. Och självklart är det upp till varje enskilld individ att lära sig! Men här får man inte skylla på den enskilda individen när man diskuterar ämnet invandrare, då blir man påhoppad.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?