• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:26:14 följande:
    Gäller inte existensminimun för asylsökande? Konstigt i så fall.
    Det kanske är så att iom att de bor på flyktingmottagningar så är ju deras mat, hygien och sådant redan betalt. Att de 1200kr är till annat?
  • bodegapeppe
    Stinky skrev 2009-10-02 08:39:34 följande:
    Va? Tror du på fullt allvar att jag tror att invandrare köper lyxbilar med sitt socbidrag?! Vad baserar du din fördom om mig på?
    Haha... nä så mycket har jag fattat att de flesta med invandrarbakrund som köper lyxbilar har jobbat hårt för dom. De jag känner har prioriterat kapitalvaror som t.ex. fina bilar och inte haft mycket mer just en fin bil. Iaf inte förrän dom samlat på sig lite pengar. Sen att flera av dom jag känner har haft pizzeria eller kebab ställe och omöjligen kan gå runt med skatt och moms är ju en annan femma. Jag hade inte heller skattat för varje pizza om jag hade bakat :P
  • Stinky
    bodegapeppe skrev 2009-10-02 10:27:52 följande:
    Haha... nä så mycket har jag fattat att de flesta med invandrarbakrund som köper lyxbilar har jobbat hårt för dom. De jag känner har prioriterat kapitalvaror som t.ex. fina bilar och inte haft mycket mer just en fin bil. Iaf inte förrän dom samlat på sig lite pengar. Sen att flera av dom jag känner har haft pizzeria eller kebab ställe och omöjligen kan gå runt med skatt och moms är ju en annan femma. Jag hade inte heller skattat för varje pizza om jag hade bakat :P
    Jag vet de som hyr en lyxbil för att cruisa runt en helg för att det ska se ut som att de har mkt pengar, haha!
  • HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 10:27:39 följande:
    Det kanske är så att iom att de bor på flyktingmottagningar så är ju deras mat, hygien och sådant redan betalt. Att de 1200kr är till annat?
    Fast på regeringskansliets sida stod det att i summan ingår ersättning för mat etc. Konstigt, om mat och hygien etc. ingår i boendet på förläggning så är ju 1200 kr i ersättning inte så lite.
  • Stinky
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:33:59 följande:
    Fast på regeringskansliets sida stod det att i summan ingår ersättning för mat etc. Konstigt, om mat och hygien etc. ingår i boendet på förläggning så är ju 1200 kr i ersättning inte så lite.
    1200 kr... blir många kaffekoppar det!
  • Beautifully Human

Jag har inte sett alla flyktingförläggningar i sverige, men en hel del. Har aldrig stött på någonstans där de serverar mat. Så brukar det vara så att när vintern kommer får de söka extra pengar för vinterjacka och kläder till barnen osv.

Asylsökande lever INTE på existensminumum.

I vissa fall har Migrationsverket grymt långa handläggningstider. Inhumana rent ut. Finns folk som fått 4-5 avslag och väntat i 6 år, efter 6 år får de uppehållstillstånd och har då inte haft möjlighet att varken plugga eller arbeta, eftersom man ej får det efter avslag.

• LindaJohansson81
    Stinky skrev 2009-10-02 10:37:01 följande:
    1200 kr... blir många kaffekoppar det!
    De får oftast bo 6 personer i en 3:a, som migrationsverket hyr, sedan får de betala mat,kläder,hygien osv själva. För 1200 kr i månaden. Det krävs ju inget mattegeni för att förstå att det knappast går ihop.
  • gamlingen

Det är mycket få personer som bor på förläggning numera.

HelenaMaria skrev:
    "nyanlända till Sverige har inte mer rätt till sysselsättning än människor med fysiska/psykiska funktionshinder, missbrukare m.fl."

Jättebra att någon tänker på arbete som en rättighet. Det är
    tillräckligt många som tjatar om att folk inte vill jobba.
    Jag missunnar ingen ett arbete, men det är synd att
    man ställer olika grupper mot varandra.
    Det borde ju inte handla om att ta från någon annan grupp som
    har stora behov.

Nyanlända behöver jobb för att snabbt lära sig språket och komma in
    i samhället. Det är annars lätt att de hamnar utanför, även om de
    har både bra utbildning och verkligen vill och skulle kunna jobba.

Många har också mycket svåra erfarenheter bakom sig och
    behöver komma ut så att minnena och grubblandet får ett
    avbrott.

Men, som sagt, jag vet att de andra grupperna också har stort behov
    av jobb.

• HelenaMaria

Det intressanta är ju inte i första hand hur mycket pengar de asylsökande får. Det intressanta är vad som ingår i denna summa.
    Vad gäller integrationsersättningen så tvingar den inte någon att jobba svart. Den är högre än socialbidraget.

• HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 10:44:48 följande:
    De får oftast bo 6 personer i en 3:a, som migrationsverket hyr, sedan får de betala mat,kläder,hygien osv själva. För 1200 kr i månaden. Det krävs ju inget mattegeni för att förstå att det knappast går ihop.
    Ok, att det var så illa visste jag inte, MEN då kommer min fråga; varför tar Sverige hit folk som sedan inte klarar sig på den lilla ersättningen de får som asylsökande? är det att vara solidarisk. Ska vi ta hit folk till ett liv i misär?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?