• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • HelenaMaria

Jag vet att de kan få integrationsersättning men är det efter de beviljats PUT?

• Minune
    TheCoopers skrev 2009-10-02 10:04:38 följande:
    Hon väntar på uppehållstillstånd och får inte jobba egentligen . Men hur ska man överleva ?
    mmm..asylsökande får ofta jobba svart...eller så stjäl en del tyvärr. Det blir ofta probem på orter där man har asylboenden. Inte rätt att stjäla men människor gör saker för att överleva och har alltid gjort. Men inte konstigt kanske vissa svenskar blir neg för hur det ser ut. Det blir olika grupperingar med olika intressen.
  • Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:06:49 följande:
    Ok, så nyanlända måste arbeta svart för att klara sig? Det låter som ett stort systemfel i så fall..
    vad var det de fick, 1700 kr??? Lever man på det i sverige??
  • Stinky
    Minune skrev 2009-10-02 09:48:51 följande:
    mmm..men ger det mening att gå o göra nåt, men ändå inte få lön? För de får ju samma bidrag vilket som. De kunde lika gärna då göra nåt annat, bara för den sociala biten, det är väl den som är den viktiga egentligen.
    Jag vet inte vad dina kunskaper är om funktionsnedsatta, men jag arbetar inom LSS och vet ganska mkt om vad de gör och inte gör på sina dagliga verksamheter. En del har utearbeten, en del har lego-arbeten, vissa lagar mat, andra bakar. Att de har nån slags funktionsnedsättning hindrar dem inte att arbeta, och jag tycker inte att man ska klassa dem som nån slags "andra klassens medborgare" p.g.a. deras funktionshinder. Skulle man göra som du vill, skulle man gå 50 år tillbaka i utvecklingen och då kunde man lika gärna öppna upp Beckomberga och andra mentalsjukhus som fanns förritiden, som i princip var en förvaring av "idioter".
    Det är jätteviktigt att man stimuleras både fysiskt och psykiskt så jag håller verkligen inte med dig här.
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 10:09:23 följande:
    Ja fast är det verkligen så för det låter jättekonstigt. Jag förmodar att de har de pengarna utöver boende och att det bara är vissa saker de måste köpa själva. Ska nog kolla upp det.
  • HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 10:11:48 följande:
    Jag vet inte vad dina kunskaper är om funktionsnedsatta, men jag arbetar inom LSS och vet ganska mkt om vad de gör och inte gör på sina dagliga verksamheter. En del har utearbeten, en del har lego-arbeten, vissa lagar mat, andra bakar. Att de har nån slags funktionsnedsättning hindrar dem inte att arbeta, och jag tycker inte att man ska klassa dem som nån slags "andra klassens medborgare" p.g.a. deras funktionshinder. Skulle man göra som du vill, skulle man gå 50 år tillbaka i utvecklingen och då kunde man lika gärna öppna upp Beckomberga och andra mentalsjukhus som fanns förritiden, som i princip var en förvaring av "idioter".Det är jätteviktigt att man stimuleras både fysiskt och psykiskt så jag håller verkligen inte med dig här.
    Helt rätt och nyanlända till Sverige har inte mer rätt till sysselsättning än människor med fysiska/psykiska funktionshinder, missbrukare m.fl.
  • LindaJohansson81
    Minune skrev 2009-10-02 10:09:23 följande:
    1200 kr....
  • HelenaMaria

"Dagersättningen ska täcka kostnader för livsmedel, kläder och skor, fritidsaktiviteter, hygienartiklar och andra förbrukningsvaror. Den ska även täcka utgifter för hälso- och sjukvård, tandvård samt läkemedel. Asylsökande som har egen inkomst eller egna tillgångar ska betala för kost och logi. Utöver dagersättning kan Migrationsverket i vissa fall lämna särskild ersättning samt bostadsersättning."

Detta står ang. asylsökandes ersättning på Regeringskansliets sida om mottagande av asylsökande.

Tydligen får de 80 kr per dag + en aktivitetsbonus på 40 kr. Vet ej om de räknar 20 eller 30 dagar per månad men jag antar att de räknat ut att pengarna ska räcka till ovanstående utgifter.

• Stinky
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 10:15:15 följande:
    Helt rätt och nyanlända till Sverige har inte mer rätt till sysselsättning än människor med fysiska/psykiska funktionshinder, missbrukare m.fl.
    Precis. Dessutom: Sverige ligger faktiskt i framkant och är en föregångsland när det gäller just de funktionshindrade. DET är positivt!
  • HelenaMaria

Gäller inte existensminimun för asylsökande? Konstigt i så fall.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?