• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:44:28 följande:
    Som sagt, det finns invandrare och det finns invandrare.
    Vad menar du? Du får gärna utveckla det.
  • Metrolifestyle
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 15:41:36 följande:
    Du måste börja med att skilja på arbetskraftsinvandring och annan invandring. Arbetskraftsinvandring har vi ju precis börjat med i Sverige och den fungerar ju fint, men annan invandring går ju inte lika bra. Det finns väl ganska fin statistik på att de flesta som invandrar hit från utomeuropiska länder inte lyckas så bra på arbetsmarknaden.
    Vad menar du med utomeuropeiska länder?. Jag har ingen statistik men tror att både kineser, amerikaner och iranier lyckas väl på den svenska arbetsmarknaden.
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 15:48:09 följande:
    Vad menar du med utomeuropeiska länder?. Jag har ingen statistik men tror att både kineser, amerikaner och iranier lyckas väl på den svenska arbetsmarknaden.
    Han/hon kanske menar länder som Irak eller Somalia? Inte vet jag, bara en gissning. Länder som skiljer sig märkbart från Sverige.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:46:46 följande:
    Jag förstår de kommuner som säger nej till ett flyktingmottagande. De är inte inhumana, de inser bara sitt eget bästa då det varken finns arbete, praktik eller bostäder till alla. Vad tycker ni?
    Det som är ironiskt är att de kommuner som ledande politiker bor i vägrar ta in asylsökande fast det både finns möjligheter och resurser där.
  • HelenaMaria

Iran har dessutom en stor andel akademiker i befolkningen jämfört med Irak och det är av stor betydelse.

• HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 15:51:43 följande:
    Det som är ironiskt är att de kommuner som ledande politiker bor i vägrar ta in asylsökande fast det både finns möjligheter och resurser där.
    Så kan det vara. Dock finns det kommuner som tackar nej med anledning av att de faktiskt inte har möjlighet att ta emot och de hamnar sedan på "svarta listan".
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:49:12 följande:
    Han/hon kanske menar länder som Irak eller Somalia? Inte vet jag, bara en gissning. Länder som skiljer sig märkbart från Sverige.
    Härligt nu äntligen kanske vi har lyckats bryta ner vilka invandrare vi pratar om.

Så då kommer frågan - ska vi begränsa vår invandring efter statistik hur det historiskt sett har gått för invandrarna i Sverige? Att vi tar in perser och inte t ex araber?
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:54:10 följande:
    Så kan det vara. Dock finns det kommuner som tackar nej med anledning av att de faktiskt inte har möjlighet att ta emot och de hamnar sedan på "svarta listan".
    Har svårt och se att bl a Danderyd inte har några möjligheter...
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 15:56:17 följande:
    Har svårt och se att bl a Danderyd inte har några möjligheter...
    Ja, det är ju det som blir fel. Det är ju kommunerna med resurser som bör ta emot och låta de men mindre resurser avstå så länge. Jag håller med dig. Det är ett faktum att det går mycket bättre för flyktingar i kommuner med bättre resurser.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:58:22 följande:
    Ja, det är ju det som blir fel. Det är ju kommunerna med resurser som bör ta emot och låta de men mindre resurser avstå så länge. Jag håller med dig. Det är ett faktum att det går mycket bättre för flyktingar i kommuner med bättre resurser.
    Ja, dubbelmoralen hos vissa partier och politiker är sanslös.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?