• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 12:09:02 följande:
    Att vissa områden har stora problem med kriminalitet och att det till viss del har med integrationen att göra. Är man inte integrerad finns en större känsla av alienation vilket ökar risken för att involveras i kriminalitet.
    Absolut är det så, men det som gör det mer än mer intressant och varför jag stör mig på generalisering av invandrare är den stor skillnaden var ifrån de kommer. Det verkar inte som att "ghettorna" är orsaken. Varför begår chilenarna generellt mer brott än etiopierna?
  • Metrolifestyle
    200908291 skrev 2009-10-02 12:20:01 följande:
    Absolut är det så, men det som gör det mer än mer intressant och varför jag stör mig på generalisering av invandrare är den stor skillnaden var ifrån de kommer. Det verkar inte som att "ghettorna" är orsaken. Varför begår chilenarna generellt mer brott än etiopierna?
    Jag behöver gå en SFI-kurs...
  • Dorian Ertymexx
    funfactory skrev 2009-10-01 21:53:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 21:51:50 följande:
    Ja jag är helt körd här i Göteborg =DNu snackade jag inte om dialekter här vet du! Du förstår en skåning om du vill. Vill du inte så förstår du inte.
    Nej, jag förstår inte alltid skåningar, hur mycket jag än vill. Samma sak med gutar som drar igång på gutemål. Det är en märklig form av selektivism när man hackar på vissa accenter och dialekter men inte på andra, beroende enbart på hur "inhemska" dialekterna och accenterna anses vara. Finns namn för sådant, men jag tror du kan lista ut vilket det namnet är.
  • empresskaren
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 08:59:16 följande:
    Jag känner en som jobbar på SFI och tydligen är undervisningen indelad i A-D-kursen och enligt henne sätter de inte högutbildat folk på A-kursen. Så att de bara klumpar ihop folk tror inte jag stämmer helt. De har även en del folk från Nederländerna och även om de inte kan någon svenska från början så börjar de aldrig på A-nivån..
    Det är sant. Jag gick i SFI och det finns duktiga lärare och dåliga också. Det är inte svart och vit. Man måste har vilja samt disciplin att lära sig språket. Om man har det, kommer de att lära mycket....även i SFI!

Min svenska är inte helt perfekt utan det duger.
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:46:06 följande:
    Källa på det?
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-01 22:01:28 följande:
    Alltid kul att kunna vara en förebild. TS, förlåt att jag töntar mig i din tråd. Dags för mig att dra mig tillbaks...
    Nej, jag uppskattar dina åsikter.
  • HelenaMaria
    empresskaren skrev 2009-10-02 13:26:43 följande:
    Det är sant. Jag gick i SFI och det finns duktiga lärare och dåliga också. Det är inte svart och vit. Man måste har vilja samt disciplin att lära sig språket. Om man har det, kommer de att lära mycket....även i SFI! Min svenska är inte helt perfekt utan det duger.
    Ja, viljan betyder mycket. Sedan är det såklart svårare för t.ex. analfabeter att lära sig språket men A-kursen är inte direkt avancerad.
  • Jmia

Good Sina skrev 2009-10-02 11:12:28 följande:

Jag är smartare än så att starta en diskution om invandringen här på FL. Vettiga diskutioner utan påhopp och fula ord hittar jag i andra politiska forum tack.
    Zing. Den tog. Men nu var inte meningen att det skulle bli så här otrevligt här. Jag hade förhoppningar om en seriös diskussion, många är väldigt seriösa men vissa lär sig bara inte.

Jag tror dock att det faktiskt går att diskutera saken vettigt så länge man ignorerar de ovettiga människorna.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 13:59:15 följande:
    Good Sina skrev 2009-10-02 11:12:28 följande:
    Zing. Den tog. Men nu var inte meningen att det skulle bli så här otrevligt här. Jag hade förhoppningar om en seriös diskussion, många är väldigt seriösa men vissa lär sig bara inte.Jag tror dock att det faktiskt går att diskutera saken vettigt så länge man ignorerar de ovettiga människorna.
    Fast i denna tråd upplever jag att det är de som är kritiska till den nuvarande invandringspolitiken och integrationen som fått utstå mest pajkastning och förlöjligande. Jag tänker inte ge ngt ex men läs igenom tråden så ser du att det är så.
  • Metrolifestyle

De flesta som är kritiska till invandringen har antingen påpekat att invandringen kostar en massa pengar eller att de begår fler brott. Men vad är alternativen? Ingen invandring är inget alternativ så länge vi svenskar knappt föder två barn i snitt. Önskar ni begränsa invandringen till arbetskraftsinvandring där invandrarna skickas ut om de inte har arbete? Eller vad tycker ni egentligen?

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?