• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 11:36:59 följande:
    jaja, du har rätt. Problemet är att få fram en tydlig frågeställning, som bl.a "det finns vissa problem med integrationen". Vilka problem menar du och är det säkert att det är problem?
    Ja det är ett problem at de som kommer hit klumpas ihop i ghettoområden och att vissa städer är mer "drabbade" än andra. Går inte Malmö och Södertälje på knäna kanske? Hur stor är arbetslösheten och kriminaliteten i dessa områden? En stor del av människorna där är knappast integrerade i det svenska samhället.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 11:38:46 följande:
    Det är så tråkigt att man måste attackera varandra och förlöjliga folk när man inte längre har några argument. Denna tråd handlar om invandringspolitiken men har man inget konstruktivt att komma med så kan man ju spendera sin tid i någon annan tråd här på FL. Integrationen fungerar dåligt. Vad gör vi åt det? Kom med något istället för att kasta paj.
    Vet inte om det är mig du menar men i så fall misstolkade du mig.
    Min fråga var vad du menar med att integrationen fungerar dåligt.
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 11:41:43 följande:
    Vet inte om det är mig du menar men i så fall misstolkade du mig.Min fråga var vad du menar med att integrationen fungerar dåligt.
    Läs lite bakåt och uppåt i tråden så ser du att det finns förlöjligande och rent av fjantiga inlägg, inlägg som brukar komma när man inte har ngt vettigt att skriva.
  • MrsAssault

Jag inser såklart att det finns vissa problem med integrationen och det handlar om många olika saker, t.ex dåligt mottagande, ovilja hos vissa flyktingar att integreras eftersom allt de önskar är att få flytta hem igen när det lugnat ner sig i deras hemländer, ovilja hos vissa svenskar att ta emot dem och acceptera att deras kultur är annorlunda än vår etc etc etc. Det känns som att de flesta som skriver att vi "tar in för många" har väldigt torftiga argument. Jag kan verkligen inte ta någon på allvar som säger att vi måste ta hand om dem vi redan har innan vi tar in fler,vi pratar om MÄNNISKOLIV! Sannolikheten är minimal att en svensk kommer dö av att en flykting kommer hit och bär slöja, vägrar lära sig svenska, jobbar svart, skriker "svennefitta", vägrar äta griskött osv däremot kommer med största sannolikhet flyktingen i fråga dö om han/hon inte får komma hit.

Och om vi stänger gränserna så att ingen mer kan komma in, vad tror ni händer då? När de som redan är här vet att deras mormor, kusin, syssling eller brorsdotter kommer att dö i hemlandet? Det skulle inte bli en vacker syn.

• HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 11:54:44 följande:
    Jag inser såklart att det finns vissa problem med integrationen och det handlar om många olika saker, t.ex dåligt mottagande, ovilja hos vissa flyktingar att integreras eftersom allt de önskar är att få flytta hem igen när det lugnat ner sig i deras hemländer, ovilja hos vissa svenskar att ta emot dem och acceptera att deras kultur är annorlunda än vår etc etc etc. Det känns som att de flesta som skriver att vi "tar in för många" har väldigt torftiga argument. Jag kan verkligen inte ta någon på allvar som säger att vi måste ta hand om dem vi redan har innan vi tar in fler,vi pratar om MÄNNISKOLIV! Sannolikheten är minimal att en svensk kommer dö av att en flykting kommer hit och bär slöja, vägrar lära sig svenska, jobbar svart, skriker "svennefitta", vägrar äta griskött osv däremot kommer med största sannolikhet flyktingen i fråga dö om han/hon inte får komma hit. Och om vi stänger gränserna så att ingen mer kan komma in, vad tror ni händer då? När de som redan är här vet att deras mormor, kusin, syssling eller brorsdotter kommer att dö i hemlandet? Det skulle inte bli en vacker syn.
    Men hur tänker de i andra länder som inte tar emot lika många hjälpbehövande? Har de inget samvete eller är det vi i Sverige som har för mycket samvete?

Jag såg ett finskt program på Svt för några månader sedan där de kollade på olika svenska företeelser, bl.a. svensk invandringspolitik. En professor i etnologi (Stockholms universitet) framförde sin teori att Sverige p.g.a. dåligt samvete vad gäller bl.a. flatheten under andra världskriget etc. släpper in generöst jämfört med andra länder. Som ett konstant dåligt samvete som försöker botas genom en solidaritet som i vissa fall blir till ett fiasko.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 11:41:42 följande:
    Ja det är ett problem at de som kommer hit klumpas ihop i ghettoområden och att vissa städer är mer "drabbade" än andra. Går inte Malmö och Södertälje på knäna kanske? Hur stor är arbetslösheten och kriminaliteten i dessa områden? En stor del av människorna där är knappast integrerade i det svenska samhället.
    Det är farligt om man överdriver problemen också. I maj så var fler invandrare sysselsatta än för ett år sen vilket visar på ett trendbrott.
    Upplys mig gärna hur stor kriminaliteten är i Malmö och Södertälje för det vet jag faktiskt inte.
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 12:03:01 följande:
    Det är farligt om man överdriver problemen också. I maj så var fler invandrare sysselsatta än för ett år sen vilket visar på ett trendbrott.Upplys mig gärna hur stor kriminaliteten är i Malmö och Södertälje för det vet jag faktiskt inte.
    Nej, det vet jag inte heller men jag är helt säker på att kriminaliteten är högre i miljonprogramsområden än vad den är i andra områden. Det är knappast svårt att lista ut. Sedan säger jag inte heller att det skulle vara invandrarnas fel men kriminaliteten är ofta ett resultat av en misslyckad integration.
  • Metrolifestyle
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 12:06:00 följande:
    Nej, det vet jag inte heller men jag är helt säker på att kriminaliteten är högre i miljonprogramsområden än vad den är i andra områden. Det är knappast svårt att lista ut. Sedan säger jag inte heller att det skulle vara invandrarnas fel men kriminaliteten är ofta ett resultat av en misslyckad integration.
    Så det du menar är att vi i Sverige har stora problem men kriminalitet?
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 12:07:24 följande:
    Så det du menar är att vi i Sverige har stora problem men kriminalitet?
    Att vissa områden har stora problem med kriminalitet och att det till viss del har med integrationen att göra. Är man inte integrerad finns en större känsla av alienation vilket ökar risken för att involveras i kriminalitet.
  • MrsAssault
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 11:59:51 följande:
    Men hur tänker de i andra länder som inte tar emot lika många hjälpbehövande? Har de inget samvete eller är det vi i Sverige som har för mycket samvete? Jag såg ett finskt program på Svt för några månader sedan där de kollade på olika svenska företeelser, bl.a. svensk invandringspolitik. En professor i etnologi (Stockholms universitet) framförde sin teori att Sverige p.g.a. dåligt samvete vad gäller bl.a. flatheten under andra världskriget etc. släpper in generöst jämfört med andra länder. Som ett konstant dåligt samvete som försöker botas genom en solidaritet som i vissa fall blir till ett fiasko.
    Jag vet inte hur de tänker i andra länder, bryr mig inte heller. Jag bor i Sverige och tycker inte att invandrarna är något problem. Men så bor jag i Stockholm också och här är det redan väldigt blandat och de flesta är integrerade. Kanske kan problemområdena lära sig av Stockholm? När det gäller eldande av bilar och "upplopp" så säger jag det igen, det handlar om ungdomar. Ungdomar blir påverkade av sin omgivning och är lätta att styra. De ser på TV hur det funkar i "ghettot" i USA och tycker det är ballt. Och det är helt upp till föräldrarna att se till att deras barn inte dras med, har ingenting med invandring eller migrationsverket att göra.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?