• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:27:14 följande:
    Jag har själv aldrig sagt att jag blivit kallad rasist och vad jag ser finns heller ingen anledning till det men vissa saker är känsliga att prata om i Sverige. Integrations -och invandringspolitiken är en sådan sak. Den är inte lyckad men det är svårt att prata om det eftersom det är så känsligt.
    Skulle förmodligen vara mindre känsligt om SD anhängare vore lite mindre benägna att spela martyr. Tror jag.
  • HelenaMaria

Ja, jag vet faktiskt inte om SD-anhängare brukar spela martyrer eller ej. Det får stå för dig.

• Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-10-02 15:22:19 följande:
    Tja, varför inte begränsa invandringen till arbetskraftsinvandring under en period åtminstone. Har man sedan inget jobb så är det kanske inte intressant att stanna kvar i Sverige heller om man inte får några andra pengar. Rätt till socialhjälp endast till svenska medborgare kanske? Jag ska fundera över helgen. Du kanske redan har några argument för varför detta vore en dum idé? Shoot!
    Om jag bortser från de humana själen så anser jag att integrationen fungerar acceptabelt i Sverige idag. Dessutom så tror jag att Sverige skulle förlora på det ekonomiskt eftersom vi inte skulle få den mängd arbetskraftsinvandring vi behöver. Jag förstår helt enkelt inte varför vi skulle begränsa invandringen, hjälp mig gärna förstå det negativa med det.
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:29:35 följande:
    Vad menar du? Kommer man hit som arbetskraft har man ett arbete ochvad jag vet så betalar man inte för SFI eller? Dessutom är inte alla SFI-lärare mediokra..
    Kommer du hit som arbetskraft bör du kunna språket, på ena eller andra sättet.
    Det är ingen praktiskt skillnad mellan en sådan invandrare och en flykting eller en person som invandrar då den är gift med en svensk t ex. Inte när det gäller den första integrationen i samhället.
    Jag tycker det är en utomordentligt urkorkad idé att skicka dessa människor till soc.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:32:21 följande:
    Kommer du hit som arbetskraft bör du kunna språket, på ena eller andra sättet. Det är ingen praktiskt skillnad mellan en sådan invandrare och en flykting eller en person som invandrar då den är gift med en svensk t ex. Inte när det gäller den första integrationen i samhället. Jag tycker det är en utomordentligt urkorkad idé att skicka dessa människor till soc.
    Vem har sagt att de ska till soc? De som inte är självförsörjande får givetvis ansöka om socialbidrag som alla andra.

De som är efterfrågad arbetskraft kan lära sig språket på plats och det brukar inte vara något problem för de flesta. En vän till mig är SFI-lärare och hon håller kvällskurser för holländare som jobbar här.
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:36:59 följande:
    Vem har sagt att de ska till soc? De som inte är självförsörjande får givetvis ansöka om socialbidrag som alla andra. De som är efterfrågad arbetskraft kan lära sig språket på plats och det brukar inte vara något problem för de flesta. En vän till mig är SFI-lärare och hon håller kvällskurser för holländare som jobbar här.
    Fast nu ÄR det en viss skillnad. Nej, arbetskraftsinvandrare har ju per definition en inkomst, men de kan lik förbenat inte språket mer än en invandrad äkta man eller en flykting.

Soc går vi inte till när vi studerar i Sverige, men tydligen är det helt okej och acceptabelt att invandrare ska tvingas göra det och sen uppstår problem med integrationen. Doooh?
    Konstigt när man hänvisas till bottenskrapet i samhället redan från första början.
  • jaghopparhögt
    200908291 skrev 2009-10-02 15:31:52 följande:
    Om jag bortser från de humana själen så anser jag att integrationen fungerar acceptabelt i Sverige idag. Dessutom så tror jag att Sverige skulle förlora på det ekonomiskt eftersom vi inte skulle få den mängd arbetskraftsinvandring vi behöver. Jag förstår helt enkelt inte varför vi skulle begränsa invandringen, hjälp mig gärna förstå det negativa med det.
    Du måste börja med att skilja på arbetskraftsinvandring och annan invandring. Arbetskraftsinvandring har vi ju precis börjat med i Sverige och den fungerar ju fint, men annan invandring går ju inte lika bra.
    Det finns väl ganska fin statistik på att de flesta som invandrar hit från utomeuropiska länder inte lyckas så bra på arbetsmarknaden.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:40:15 följande:
    Fast nu ÄR det en viss skillnad. Nej, arbetskraftsinvandrare har ju per definition en inkomst, men de kan lik förbenat inte språket mer än en invandrad äkta man eller en flykting. Soc går vi inte till när vi studerar i Sverige, men tydligen är det helt okej och acceptabelt att invandrare ska tvingas göra det och sen uppstår problem med integrationen. Doooh? Konstigt när man hänvisas till bottenskrapet i samhället redan från första början.
    De flyktingar som går via kommuners integrationsenhet behöver inte gå till soc. när de läser SFI eftersom de då har en integrationsersättning. När tiden gått ut och de ska lämna integrationsenheten så får de som alla andra ansöka om ekonomiskt bistånd, såvida de inte lyckats få ett arbete. Så är det i alla fall i den kommunen jag arbetar.
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:42:37 följande:
    De flyktingar som går via kommuners integrationsenhet behöver inte gå till soc. när de läser SFI eftersom de då har en integrationsersättning. När tiden gått ut och de ska lämna integrationsenheten så får de som alla andra ansöka om ekonomiskt bistånd, såvida de inte lyckats få ett arbete. Så är det i alla fall i den kommunen jag arbetar.
    Som sagt, det finns invandrare och det finns invandrare.
  • HelenaMaria

I min kommun var det så bra att kommunen skulle ta emot flyktingar som fått asyl eftersom kommunen fick pengar för det. Nu efter snart två år så visar det sig att det i själva verket troligtvis blir en förlust eftersom bara en person kommit ut i arbete. Soc. väntar en drös med människor som måste ansöka om bistånd då deras tid på integrationsenheten snart gått ut. Praktikplatser letas efter med ljus och lykta men det är inte så lätt som de trodde från början.

Jag förstår de kommuner som säger nej till ett flyktingmottagande. De är inte inhumana, de inser bara sitt eget bästa då det varken finns arbete, praktik eller bostäder till alla. Vad tycker ni?

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?