• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    funfactory skrev 2009-10-02 18:53:30 följande:
    Ta till sig? Vi tar in hur många invandrare som helst under ett år. Vi fan tar vi oss till dem. Men kan de inte prata svenska, skriva på svenska och läsa på svenska. Ja då kan de heller inte söka jobb och kan heller inte förvänta sig att få ett jobb om de inte försöker lite. De som verkligen vill, de som har kämpat med att lära sig språket har också fått jobb även om det är svårt. Men det är arbetsbrist för svenskar också. Men jag vet tyvärr allt för många som inte bryr sig och bara chillar. Jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa dem. Jag som arbetsgivare vill inte anställa någon som inte kan förstå vad jag säger, läsa vad jag skriver och föra en dialog. Det är a och o.
    Mycket välskrivet, håller med dig!
  • jaghopparhögt

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-02 19:42:59 följande:

Fast det är ju lika sant för en svensk.
    Jo precis, men då ska man ju heller inte hyckla med att det är rena guldklimpar vi importerar.
  • Velour

Du får utvidga det här perspektivet lite till. Även som invandrare som är bra på svenska, kör man rysk roulette när man söker jobb. Den genomsnittlige arbetsgivaren känner en viss oro när h*n ser en ansökan med utländskt namn. Särskilt om det namnet låter som ett "svartskalle"-namn.

Ett bra exempel på det är jag själv. En av alla gånger jag sökte jobb, fick jag riktigt konkret känna på det att inte få jobb pga min etnicitet. Men det gör inget, den arbetsgivaren kan inte ha varit riktigt seriös som person och en sådan korkad chef vill jag inte ha.

Ta till sig? Vi tar in hur många invandrare som helst under ett år. Vi fan tar vi oss till dem. Men kan de inte prata svenska, skriva på svenska och läsa på svenska. Ja då kan de heller inte söka jobb och kan heller inte förvänta sig att få ett jobb om de inte försöker lite.De som verkligen vill, de som har kämpat med att lära sig språket har också fått jobb även om det är svårt. Men det är arbetsbrist för svenskar också. Men jag vet tyvärr allt för många som inte bryr sig och bara chillar. Jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa dem. Jag som arbetsgivare vill inte anställa någon som inte kan förstå vad jag säger, läsa vad jag skriver och föra en dialog. Det är a och o.
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Ta till sig? Vi tar in hur många invandrare som helst under ett år. Vi fan tar vi oss till dem. Men kan de inte prata svenska, skriva på svenska och läsa på svenska. Ja då kan de heller inte söka jobb och kan heller inte förvänta sig att få ett jobb om de inte försöker lite.De som verkligen vill, de som har kämpat med att lära sig språket har också fått jobb även om det är svårt. Men det är arbetsbrist för svenskar också. Men jag vet tyvärr allt för många som inte bryr sig och bara chillar. Jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa dem. Jag som arbetsgivare vill inte anställa någon som inte kan förstå vad jag säger, läsa vad jag skriver och föra en dialog. Det är a och o.
    Håller med.
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-02 19:44:49 följande:
    Det stämmer iofs... känner till många engelsktalande som bara blankvägrar att lära sig svenska. Tycker vi ska skicka hem dem till USA, England, Australien, Sydafrika etc. Jäkla sätt alltså...Och de där jäkla skåningarna, de vägrar lära sig prata på riktig svenska. Skicka hem dem till Rosengård, varenda en.
    Hey, skånska ÄR svenska Har bott tillräckligt nära Rosengård en gång i tiden.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 4/5-10 ★*☆
  • LindaJohansson81

Philips mamma skrev 2009-10-02 20:16:40 följande:

Hey, skånska ÄR svenska Har bott tillräckligt nära Rosengård en gång i tiden.
    Skånska är väl knappast svenska, snarare svenska blandat med DANSKA eller kan du inte din historia???????
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:17:46 följande:
    Philips mamma skrev 2009-10-02 20:16:40 följande: Skånska är väl knappast svenska, snarare svenska blandat med DANSKA eller kan du inte din historia???????
    Ska vi snacka historia nu, det visste jag inte Skåne ligger i Sverige, iaf sist jag kollade!
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 4/5-10 ★*☆
  • HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:17:46 följande:
    Philips mamma skrev 2009-10-02 20:16:40 följande:
    Skånska är väl knappast svenska, snarare svenska blandat med DANSKA eller kan du inte din historia???????
    Skånska är en svensk dialekt, inte en dansk sådan. Likväl som finlandssvenskan är en svensk dialekt och småländskan. Skånska är inte danska!
  • MaryPoppins

Jag är oroad över att vi inte kan ta hand om våra gamla.
    Jag är oroad över att vi inte kan ta hand om våra små.
    Jag är oroad över att vi inte kan ge våra barn en vettig skolgång.
    Jag är oroad över att vi inte ger bra vård.
    Jag är oroad över att vi inte kan ta hand om de psyksjuka.
    oroad över att de hemlösa måste vara hemlösa, över att vi inte kan ta hand om de flyktingar som redan är här och behöver vår hjälp!
    Oroad över att det inte finns jobb till 200000 personer.
    Vårat välfärdsland har inte RÅD!!!!
    Men endå skickas det bistånd i miljarder & gränserna ska öppnas!
    Vart börjar man???

• tebax

alltså det här snacket om att invandrare har så svårt att få jobb, jag kan ta och tala om att det är fan inte lätt för någon i detta landet att få ett heltidsjobb överhuvudtaget. Oavsett bakgrund. Så less på dessa snyft historier. "Buhu jag har inte fått något svar , det måste ju bero på mitt namn"

Nej det gör det nog inte ska du se. Jag har ett väldigt svenskt namn, har sökt ca 150 jobb och fått 1 (!! ) svar av dessa.

• LindaJohansson81
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 20:25:33 följande:
    Skånska är en svensk dialekt, inte en dansk sådan. Likväl som finlandssvenskan är en svensk dialekt och småländskan. Skånska är inte danska!
    Jag har inte sagt att det är danska utan snarare en BLANDNING av svenska/danska. Vilket inte är så konstigt, eller?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?