• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • LindaJohansson81
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:44:04 följande:
    Jag har inte sagt att det är danska utan snarare en BLANDNING av svenska/danska. Vilket inte är så konstigt, eller?
    sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska
  • tebax
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:49:00 följande:
    www.ts.skane.se/fakta/skaanskan-dialekt-i-tva...
    Mina vänner från danmark förstår mig bättre än skåningar har dom berättat, vad konstigt egentligen. Jag trodde det berodde på att det var två helt olika språk men tji fick man
  • LindaJohansson81
    tebax skrev 2009-10-02 20:51:36 följande:
    Mina vänner från danmark förstår mig bättre än skåningar har dom berättat, vad konstigt egentligen. Jag trodde det berodde på att det var två helt olika språk men tji fick man
    Det är ju precis som Finlandssvenskan, visst det ÄR en dialekt, men är fortfarande en blandning av det svenska och finska språket.
  • tebax
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:54:04 följande:
    Det är ju precis som Finlandssvenskan, visst det ÄR en dialekt, men är fortfarande en blandning av det svenska och finska språket.
    jaha där ser man, man lär sig något nytt varje dag
  • Hayati
    tebax skrev 2009-10-02 20:51:36 följande:
    Jaja det går ganska ot nu..
  • Matruskan77
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 20:44:04 följande:
    Jag har inte sagt att det är danska utan snarare en BLANDNING av svenska/danska. Vilket inte är så konstigt, eller?
    Det stämmer inte, en dansk förstår rikssvenska bättre än skånska, i alla fall de danskar jag träffat och i och med att Skåne tillhör Sverige sedan ganska många hundra år så är skånskan en svensk dialekt.
  • tebax
    Hayati skrev 2009-10-02 20:55:45 följande:
    Jaja det går ganska ot nu..
    det gjorde det för längesen lille vän
  • funfactory
    Velour skrev 2009-10-02 20:15:36 följande:
    Du får utvidga det här perspektivet lite till. Även som invandrare som är bra på svenska, kör man rysk roulette när man söker jobb. Den genomsnittlige arbetsgivaren känner en viss oro när h*n ser en ansökan med utländskt namn. Särskilt om det namnet låter som ett "svartskalle"-namn. Ett bra exempel på det är jag själv. En av alla gånger jag sökte jobb, fick jag riktigt konkret känna på det att inte få jobb pga min etnicitet. Men det gör inget, den arbetsgivaren kan inte ha varit riktigt seriös som person och en sådan korkad chef vill jag inte ha.
    Av 100jobb jag har sökt så har jag fått svar från 1. Det var ett nej. Så var det för mig när jag var arbetslös och sökte jobb. Jag heter Johansson i efternamn. Så att skylla på sitt efternamn är bara löjligt. Om du söker rätt yrke för din kompetens och du är en av de bästa sökande så får du nog jobbet. Visst händer det att det finns arbetsgivare som säger nej pga. personens bakgrund. Men då är den heller inte särskilt seriös. Men nu förtiden så är arbetsgivare rätt öppna och objektiva i sitt sökande på anställda.
  • LindaJohansson81
    Matruskan77 skrev 2009-10-02 20:56:11 följande:
    Det stämmer inte, en dansk förstår rikssvenska bättre än skånska, i alla fall de danskar jag träffat och i och med att Skåne tillhör Sverige sedan ganska många hundra år så är skånskan en svensk dialekt.
    Har skånskan hittat på sig själv då?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?