• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 14:03:52 följande:
    Fast i denna tråd upplever jag att det är de som är kritiska till den nuvarande invandringspolitiken och integrationen som fått utstå mest pajkastning och förlöjligande. Jag tänker inte ge ngt ex men läs igenom tråden så ser du att det är så.
    Det är fullständigt oväsentligt, vi är nog ALLA kritiska till den nuvarande invandringspolitiken på ena eller andra sättet. Det är därför det finns en debatt, inte minst ute i samhället. Om vi kan inte kan diskutera saken ens här på FL är det illa.

Vidare löser man inget genom att spela martyr och sätta sig på alla andra genom att skrika om hur man blir kallad rasist när ingen uttalat de orden såvitt jag vet. Men självklart är jag fortfarande konfunderad över varför man inte vågar stå för sina åsikter.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 14:14:59 följande:
    Det är fullständigt oväsentligt, vi är nog ALLA kritiska till den nuvarande invandringspolitiken på ena eller andra sättet. Det är därför det finns en debatt, inte minst ute i samhället. Om vi kan inte kan diskutera saken ens här på FL är det illa. Vidare löser man inget genom att spela martyr och sätta sig på alla andra genom att skrika om hur man blir kallad rasist när ingen uttalat de orden såvitt jag vet. Men självklart är jag fortfarande konfunderad över varför man inte vågar stå för sina åsikter.
    Fast det är ju så att rasistbegreppet är urholkat i Sverige och att man inte kan föra en öppen debatt om invandrings -och integrationsfrågan. Säger man att man vill begränsa invandringen så är det inte ovanligt att den som säger det blir kallad rasist -rakt i ansiktet eller underförstått.

Vad då inte vågar stå för sina åsikter? Ska man komma ut och erkänna att man är rasist för att man vill se över integrationen? De flesta som är kritiska till den nuvarande invandringen är säkerligen inte rasister. Fast i Sverige är begreppet rasist så vitt och brett så visst, då finns det många rasister.
  • HelenaMaria

Jag tycker att man ska se över invandringen, integrationen och hur det hela sköts av de olika kommunerna men inte är jag rasist för det. Ej heller är jag antisemit när jag kritiserar staten Israel och dess agerande. Det är farligt att urholka begreppen så eftersom det leder till att folk håller tyst och istället knyter näven i fickan.
    Saker måste upp till ytan för att man ska kunna prata om det. Om folk blir nedtystade i sin kritik så är ju risken att t.ex. SD får fler röster (vilket de får nu).

• Jmia

Lägg av nu. Man är inte rasist för att man enbart säger att man vill begränsa invandringen. Det är det man säger efteråt som förmodligen gör att man framstår som rasist.

Enligt FL då och denna diskussion enbart, så FINNS det alltså inga rasister? Det är bull, det finns många rasister i detta land och även på FL. Det VET jag. ;)

Men nu är det inte det tråden handlar om, så back to topic tack.

• HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:14:56 följande:
    Lägg av nu. Man är inte rasist för att man enbart säger att man vill begränsa invandringen. Det är det man säger efteråt som förmodligen gör att man framstår som rasist. Enligt FL då och denna diskussion enbart, så FINNS det alltså inga rasister? Det är bull, det finns många rasister i detta land och även på FL. Det VET jag. ;) Men nu är det inte det tråden handlar om, så back to topic tack.
    Men det är väl klart att det finns rasister. Det var väl inte det jag sa.
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:16:47 följande:
    Men det är väl klart att det finns rasister. Det var väl inte det jag sa.
    Nej, men jag sa inte heller att du sa att det INTE finns.

Jag är INTE intresserad av en diskussion när det spelas martyr.. "ååååååh jag blir kallad rasist fast jag bara säger att invandrare är slemmon, suger bidrag och våldtar oss i t-banan.. " Buhu..

Back to topic!
  • Stårschan
    200908291 skrev 2009-10-02 14:13:11 följande:
    De flesta som är kritiska till invandringen har antingen påpekat att invandringen kostar en massa pengar eller att de begår fler brott. Men vad är alternativen? Ingen invandring är inget alternativ så länge vi svenskar knappt föder två barn i snitt. Önskar ni begränsa invandringen till arbetskraftsinvandring där invandrarna skickas ut om de inte har arbete? Eller vad tycker ni egentligen?
    Tja, varför inte begränsa invandringen till arbetskraftsinvandring under en period åtminstone. Har man sedan inget jobb så är det kanske inte intressant att stanna kvar i Sverige heller om man inte får några andra pengar. Rätt till socialhjälp endast till svenska medborgare kanske? Jag ska fundera över helgen. Du kanske redan har några argument för varför detta vore en dum idé? Shoot!
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Jmia
    Stårschan skrev 2009-10-02 15:22:19 följande:
    Tja, varför inte begränsa invandringen till arbetskraftsinvandring under en period åtminstone. Har man sedan inget jobb så är det kanske inte intressant att stanna kvar i Sverige heller om man inte får några andra pengar. Rätt till socialhjälp endast till svenska medborgare kanske? Jag ska fundera över helgen. Du kanske redan har några argument för varför detta vore en dum idé? Shoot!
    Hur löser du SFI och den ekonomiska biten då menar du? Alla som kommer hit, flykting eller arbetskraft måste lära sig språket.
    I nuläget hänvisas man till sockontoret, som lägger en toppen bra grund för fortsatt utveckling och integration i samhället (not) och man går till SFI där man utbildas av en medioker lärare.
    Jag ser inte lösningen på detta fortfarande.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:18:46 följande:
    Nej, men jag sa inte heller att du sa att det INTE finns. Jag är INTE intresserad av en diskussion när det spelas martyr.. "ååååååh jag blir kallad rasist fast jag bara säger att invandrare är slemmon, suger bidrag och våldtar oss i t-banan.. " Buhu.. Back to topic!
    Jag har själv aldrig sagt att jag blivit kallad rasist och vad jag ser finns heller ingen anledning till det men vissa saker är känsliga att prata om i Sverige. Integrations -och invandringspolitiken är en sådan sak. Den är inte lyckad men det är svårt att prata om det eftersom det är så känsligt.
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-02 15:26:02 följande:
    Hur löser du SFI och den ekonomiska biten då menar du? Alla som kommer hit, flykting eller arbetskraft måste lära sig språket. I nuläget hänvisas man till sockontoret, som lägger en toppen bra grund för fortsatt utveckling och integration i samhället (not) och man går till SFI där man utbildas av en medioker lärare. Jag ser inte lösningen på detta fortfarande.
    Vad menar du? Kommer man hit som arbetskraft har man ett arbete ochvad jag vet så betalar man inte för SFI eller? Dessutom är inte alla SFI-lärare mediokra..
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?