• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Tyrell
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 16:32:07 följande:
    Okej men eftersom vi har en rejäl arbetslöshet bland invandrare idag så kan de ju aldrig räknas som ett plus i ekonomin som arbetskraftsinvandring.
    Å andra sidan är arbetslösheten bland nyblivna etniskt svenskar 100%, och inte får de något jobb de första 20 åren heller...
  • BobRob
    200908291 skrev 2009-10-02 16:36:00 följande:
    För mig faller det sig ganska naturligt att arbetslösheten är högre bland hyresrättsinnehavare kontra villaägare. Men som sagt vet jag inte hur mycket det skiljer. Men en snabb slutsats måste väl vara att har man en högre inkomst så flyttar man vanligtvis från sin hyresrätt.
    Finns ju folk som gör det motsatta också när de inser att det faktiskt är en hel del jobb att bo i villa. En studie som gjordes för ett tag sedan visade ju att det är lika stor påfrestning för relationen att flytta till hus som att skaffa ett till barn, samt att par som bor i hus generellt lever mindre jämlikt än de som bor i lägenhet. Däremot är det paradoxalt att folk med sämre ekonomi oftare bor i hyresrätt då det i längden är den dyraste formen av boende.
  • funfactory
    MijaMia skrev 2009-10-02 07:50:48 följande:
    Vilken bidragsdel???? Sedan NÄR får asylsökande bidrag? Finns ingen asylsökande genom historien som fått varken soc eller bostadsbidrag, barnbidrag eller liknande. I vissa fall får de inga pengar. 0 kronor, nada. I stället får de matkuponger.
    Få får väl boende, mat? Eller du menar att alla nysvenskar bor på gatan? ..
  • funfactory
    HelenaMaria skrev 2009-10-02 15:54:10 följande:
    Så kan det vara. Dock finns det kommuner som tackar nej med anledning av att de faktiskt inte har möjlighet att ta emot och de hamnar sedan på "svarta listan".
    En kommun som hamnat på svartlistan är ju den lilla byn i Skåne : Sjöbo? Någon som känner till det?
    Fast detta var för 10år sedan. Nu har de börjat ta in invandrare faktiskt.
  • funfactory
    Tyrell skrev 2009-10-02 16:48:38 följande:
    Å andra sidan är arbetslösheten bland nyblivna etniskt svenskar 100%, och inte får de något jobb de första 20 åren heller...
    Det tar i genomsnitt mer än sju år för en person som har beviljats uppehållstillstånd att få arbete i Sverige. Detta är förödande, både för individen och för samhället.

Källa: www.folkpartiet.se/FPTemplates/ImportantArea____20410.aspx
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-10-02 18:13:51 följande:
    Vi pratade om A S Y L S Ö K A N D E.

De bor på förläggning och köper egen mat. De får inga bidrag eller mat serverad.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-10-02 18:13:51 följande:
    Vi pratade om A S Y L S Ö K A N D E.

De bor på förläggning och köper egen mat. De får inga bidrag eller mat serverad.
  • jaghopparhögt
    Tyrell skrev 2009-10-02 16:48:38 följande:
    Nu ville jag ju bara påpeka att man inte ska tro att det är rena guldklimpar som ramlar in över gränserna, för det är de inte. Alltså kan man inte se det som arbetskraftsinvandring eftersom de får något arbete utan endast hamnar i statistiken över arbetslösa.
  • funfactory
    MijaMia skrev 2009-10-02 18:31:20 följande:
    Vi pratade om A S Y L S Ö K A N D E. De bor på förläggning och köper egen mat. De får inga bidrag eller mat serverad.
    Ja jösses bra att du förtydligade det till mig med STORA BOKSTÄVER så jag inte missar det liksom. Trevligt mycket trevligt.
  • LindaJohansson81
    funfactory skrev 2009-10-02 18:18:45 följande:
    Det tar i genomsnitt mer än sju år för en person som har beviljats uppehållstillstånd att få arbete i Sverige. Detta är förödande, både för individen och för samhället. Källa: www.folkpartiet.se/FPTemplates/ImportantArea_...
    Det tar 20 år för en barn att bli till nytta för samhället innan dess kostar de oss jävligt mycket pengar. Barnomsorg, skola, vård osv osv.
    En 7-åring är väl inte mogen att börja arbeta?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?