• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia

59% är alltså oroade. Jag ska skumma tråden och se om jag förstår varför de är så oroade.

Jag tycker faktiskt att invandringen är lite smått oroande själv, men det beror snarast på att man behandlar invandrarna som kommit hit som en påse skit och sen gnölar över att de inte integreras.
    WTF...

• Beautifully Human

Jag tror majoriteten håller med dig. Medan andra är oroade över att de ska förlora sverige :)

• Jmia
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:02:01 följande:
    Jag tror majoriteten håller med dig. Medan andra är oroade över att de ska förlora sverige :)
    Jag vet.. Sverige kommer alltid att vara svenskt, det är inget vi måste oroa oss över. ;)
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:02:01 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • PixL

Nej, jag är inte oroad. Jag tycker att vi ska ta emot fler flyktingar.

• jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 14:00:13 följande:
    59% är alltså oroade. Jag ska skumma tråden och se om jag förstår varför de är så oroade. Jag tycker faktiskt att invandringen är lite smått oroande själv, men det beror snarast på att man behandlar invandrarna som kommit hit som en påse skit och sen gnölar över att de inte integreras. WTF...
    Hur tycker du att invandrarna behandlas som en påse skit?
  • Jmia
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:13:40 följande:
    Antagligen för att ingen känner för att fira påsk året om, eller se hur kvinnor förnedras genom deras kultur. Jag var hos en väldigt trevlig människa, han var utbildad och vältalig. När vi åt mat hos honom så var det extra trevlig när ett påslakan kom in med mat och kaffe för att sedan sätta sig i rummet brevid för att vänta på order. Mycket trevligt.
    Mahahaha.. Herregud.. Jag börjar förstå.
  • Tajan

L'ser just nu en intressant bok i en kurs om diskriminering och rasism som heter The Meaning of Race, race,history and culture in western society. Valdigt lasvard for er som diskuterar i denna trad.

Jag ar for fler invandrare och foresten harstammar de flesta svenskar sjalva fran olika grupper av invandrare, valloner etc. Det ar radsla som ger utslag for rasism, vi och dom mentaliteten. Behovet av att kategorisera in manniskor i olika fack. Det ar alltid ok att skylla pa etnicitet och att vissa grupper inte kan anpassa sig och en hel del bulshit. Ta er tid att lasa pa istallet, lite historia kunskaper ar aldrig fel.
    Problemet ligger inte hos invandringen utan pa eliten i samhallet enligt mig.
    For den delen sa ar den nast intill omojligt att fa asyl i sverige i dessa dagar med hanvisninh till Dublinforordningen etc.

• Zamorak

Inte oroad i sig, bara trött på sveriges mjäkighet med invandrare (ta rosengård som exempel) , men en paus hade inte varit fel för sverige.

• Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:04:12 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Världen och sverige är i ständing förändring. Vill du behålla det sverige du växte upp i kanske du får tänka om.
    Jag tycker det är way för dramatiskt att tro att vi ska "förlora sverige". Varför skulle man göra det?
    Invandrare kan inte "ta" vår kultur ifrån oss. Vem har sagt att svenskar inte har rätt till sin kultur? Jag förstår inte resonemanget alls.

Jag är gift med någon som jag varken delar kultur och religion med och det är aldrig några problem. Det finns tillräckligt med space för alla kulturer.

Jag tror många inte vet riktigt vad kultur betyder, som begrepp. Kultur som företeelse är aldrig något statiskt, kulturen är allt och den är i ständig förändring. Intressant är det i allafall, det är precis detta jag läser om i Etnologin på uni just nu.

VAD är det folk är rädda för att förlora? Mellanmjölken?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?