• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Plutteli
    Jaja88 skrev 2009-09-29 11:20:50 följande:
    Nej, det var ju det jag menade när jag skrev från början. Vissa har faktiskt barnbarn som inte kan prata ren svenska, alltså tredje generationen!
    Jaha! Ni menar Skåningar och dalmasar!
  • Plutteli
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:18:56 följande:
    Det är naturligtvis inte OK att bli antastad av svenskar heller. Men någonstans måste man dra en gräns och bestämma sig för vilka man anser att samhället är skyldigt att hjälpa och ta ansvar för. Jag ser inte poängen med att mina skattepengar ska gå till att betala fängelsevistelse för en person som inte gjort annat i det här landet än att leva på bidrag och begå brott. Jag tycker faktiskt inte att det är min skyldighet. Mitt argument om den onda cirkeln som inte är någon till gang, är kanske svår att ta till sig eftersom det bygger på flera samverkande faktorer varav en del bygger på gruppdynamik.
    Självklar är vi i en ond cirkel, men den kan bytas mot en god cirkel om man vill oavsett hur mycket invandrare som tas in i landet.

Jag ser ingen logik i att få höra att vissa saker jag utsatts för inte var "på riktigt" (alltså lika allvarliga) för att jag är mörk (adopterad) och den som gjort det var svensk. Jag tycker heller inte det finns logik i att det är hemskare med omvänd rasism än vanlig rasism i dag...

Det finns mycket som är skit, men det beror inte på hur många invandrare vi har, för vi skulle faktiskt få det mycket sämre utan dem.
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:18:57 följande:
    Indien och Kina har alltid varit inflytelserike områden med kulturella skatter och framsteg inom forskning och teknik. Vad fan har Afrika?
    Varför är du så hysterisk ?

Kan du inte svaret på den frågan själv så bör du nog läsa lite extra i böckerna
    I'm the me I choose to be ...
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:24:38 följande:
    Självklar är vi i en ond cirkel, men den kan bytas mot en god cirkel om man vill oavsett hur mycket invandrare som tas in i landet. Jag ser ingen logik i att få höra att vissa saker jag utsatts för inte var "på riktigt" (alltså lika allvarliga) för att jag är mörk (adopterad) och den som gjort det var svensk. Jag tycker heller inte det finns logik i att det är hemskare med omvänd rasism än vanlig rasism i dag... Det finns mycket som är skit, men det beror inte på hur många invandrare vi har, för vi skulle faktiskt få det mycket sämre utan dem.
    Men vad är då ditt förslag till lösning på problemet? Vilken möjlig arbetsmarknad ser du för den som kommer hit som vuxen analfabet? Hur hanterar vi den kvinnosyn som många invandrarbarn uppfostras med - både inom familjen och inom gruppen. Kanske staten ska gå in och skapa fler arbetstillfällen som kräver noll utbildning men som ändå ger minimilön? Plocka ner varor i kassar på Ica? Gatsopare? Biltvättare? Toalettpappersutdelare på offentliga toaletter? Bärplockning? Kundvagnsinkörning? Är det vägen ut?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Beautifully Human

Jag ställer mig över all denna skit. Skäms nästan åt dig, jag tvivlar på att du är tillräckligt smart för att göra det själv.

• Lemasive

Haha, nej seriöst jag är kommunist. Öppna gränserna tack, det borde faktiskt inte ens finnas några gränser.

• Henom

Jag är inte oroad över den invandring som kommer från länder som är lika Sverige rörande kultur, religion osv. Bryr mig inte ett dugg på hur många norrmän t ex som kommer hit, eftersom dom inte gör nåt väsen av sig utan bara smälter in.

Jag oroas däremot över invandringen från t ex omoderna och outvecklade muslimska länder eftersom deras religion, värderingar och "allt" går så tydligt emot hur vi lever i Sverige. Det blir alldeles för hårda krockar, märkliga krav, hot mot vår jämställdhet och demokrati osv. Lika barn leka bäst.

• HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:21:34 följande:
    Jaha! Ni menar Skåningar och dalmasar!
    Kan du inte bemöta det seriöst?
  • Beautifully Human

Och folk undrar vad problemet är???? Varför står invandrare utanför det svenska samhället?
    Jag tror vi har fått en demonstration på det här och nu.

• Lenk

Att man är orolig behöver inte automatiskt betyda att man är främlingsfientlig heller. Så här svarade jag på frågan:

Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken.
    Varför får inte Sverige vara svenskt?
    I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?
    Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.

Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?