• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Zamorak
    Jmia skrev 2009-09-29 14:15:12 följande:
    Börjar inte Rosengård bli utslitet som exempel snart?
    Frågan är väl om rosengård börjar bli utslitet? Frågan i sig är ju aktuell alltid.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 14:13:25 följande:
    Skillnaden är ju här att dessa svenskar vanligen ändå lär sig det nya landets språk, arbetar och får egen inkomst, rör sig normalt ute i samhället tillsammans med "urinvånarna", anpassar sig till landets normer osv. De isolerar inte sig i ghetton där de eldar upp bilar och bohag och vägrar lära sig språket, förutom okvädesord då som hora t ex.
    En annan skillnad är att "urinvånarna" är välkomnande och öppna. Och nej, det där med språket är hur fel som helst. Finns så många svensk byar runt om i världen proppade med svenskar som knappt kan säga "Hej" på språket.
    Tror du att invandrare vill isolera sig? Varför ser ni inte orsaker? Ni ser bilar som brinner och tänker vad? "Jävla invandrare"? Går tankebanorna verkligen inte längre än så?

Sedan har jag aldrig träffat en invandrare som vägrat lära sig språket och "bara kan säga hora".
  • FreeForAll
    Skillnaden är ju här att dessa svenskar vanligen ändå lär sig det nya landets språk, arbetar och får egen inkomst, rör sig normalt ute i samhället tillsammans med "urinvånarna", anpassar sig till landets normer osv. De isolerar inte sig i ghetton där de eldar upp bilar och bohag och vägrar lära sig språket, förutom okvädesord då som hora t ex.
    Oj, jag visste inte att all invandrare eldar upp bilar och bohag. Det kanske bara är de fåtal invandrare jag träffat som pratar svenska, inte eldar upp bilar och bohag och inte heller kallat mig hora.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 14:16:04 följande:
    Varför bor du i Sverige om det är så illa?
    Vem har sagt att det är illa? Jag frågade vad ni var rädda att förlora????
  • TheCoopers
    Nix de lär sig inte alls landets språk ..Jo de kan möjligen säga : Una Cerveza por favor .
    Men orsaken till byarna är ju att det kan bevara sin svenskhet , ha svenska dagis och prata svenska .

Dessutom är de många svenskar som har åsamkat mycket skadogörelse på sina härliga fester .

Jag vet ju inte vart du får din information ifrån , men min verklighetsuppfattning är lång ifrån din .
    Jag känner ingen invandrare som bara kan säga hora .

Lika lite som alla poliser bara skulle kunna säga : Neger  i Skåne
    I'm the me I choose to be ...
  • Henom
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:18:12 följande:
    En annan skillnad är att "urinvånarna" är välkomnande och öppna.
    Och PK-Sverige är inte välkomnande för invandrare?!
    Herregud, vi fullkomligt ger bort oss själva till förmån för invandrarna.
  • M Y L F

Jag är mer bekymrad över att alla invandrare hamnar utanför. Man får inget jobb och tvingas leva på bidrag. Det bidrar till okunskap och rasism hos "svenskar".

Jag tycker att det är så fantastik vilken sammanhållning invandrare har, hur dom hjälper och tar hand om varandra. Det saknar jag hos oss svenskar.

Men sedan finns det ju alltid nackdelar, det finns säkert dom som avsiktligt avskärmar sig från det svenska amhället och det är ju inte bra. Att man väljer att flytta dit man har sina landsmän gör ju att vissa områden inte har så bra status och så blir det "inbördes" rivalitet för att man kommer från olika ställen och har olika religion.

• Beautifully Human

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:18:36 följande:

Oj, jag visste inte att all invandrare eldar upp bilar och bohag. Det kanske bara är de fåtal invandrare jag träffat som pratar svenska, inte eldar upp bilar och bohag och inte heller kallat mig hora.
    Så måste det vara :) Verkar som vi träffat på samma folk!
  • Jmia

Jo frågan om Rosengård är ständigt aktuell, men det är trist att alltid få höra talas om de upploppen (+ Uppsala) så fort invandringen kommer på tal.

Tror ni på fullaste allvar dessa problem skulle finnas om man tog bättre hand om invandrarna från början istället för att hiva in dem i Rosengård och andra utvalda guldspots som vi alla känner till?
    Samtidigt som det är omöjligt för en person med utländskt efternamn att få en hyresrätt i de finare delarna?

• bodegapeppe

Jag är oroad över att det är så många människor med invandrarbakrund på våra anstalter. Jag hoppas att andelen individer där med invandrarbakrund så småningom motsvarar deras andel i samhället.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?