• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Thaleya

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 08:14:42 följande:

Driver du med mig? Det är väl klart att Sverige har sin egen kultur! Jag är inte ett dugg oroad över invandringen, men jag är oroad över segregeringen och vår ogästvänlighet.
    Jag är mycket gästvänlig och jag har aldrig med egna ögon upplevt någon ovänlighet mot invandrare. Jag har som sagt inget emot invandrare utan tycker det är bra att vi tar in människor.

Jag är bara lite orolig för hur vi hanterar invandringen och hur Sverige kan komma att se ut om 50 000 år. Om fler kunde få stöd och hjälp och kunna förstå svenskt tanke och handlingssätt, alltså förstå bara. Jaa då hade det nog varit mycket bättre.

Vad som gäller sveriges kultur så vet jag inte riktigt, naturligtvis har vi kultur och historia. Jag skrev som jag skrev för att jag trodde att någon skulle skriva motsatsen, att sverige visst inte ha kultur. Det är väl som sagt kulturen och vårat synsätt jag vill värna om bara.
  • Stårschan
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:38:44 följande:
    Jag tror ärligt talat att det behövs sådana jobb. Förr kunde man få sin bil tankad och folk som packar ner ens mat i kassar i affären skulle inte skada. Det behövs fler arbetstillfällen! Kolla på Indien, där kan de jobba tio personer i en affär som egentligen bara behöver tre anställda.
    Jag håller med om att det behövs fler okvalificerade jobb, för det måste finnas en plats åt alla. Och nu tänker jag inte bara på de invandrade analfabeterna, utan även på kroppsligt och mentalt handikappade. Men vem betalar, och vem är beredd att jobba för så låga löner, och vad säger facket, och ska vi ha kvar vårt existensminimum?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Thaleya
    Lenk skrev 2009-09-29 11:35:29 följande:
    Att man är orolig behöver inte automatiskt betyda att man är främlingsfientlig heller. Så här svarade jag på frågan: Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken. Varför får inte Sverige vara svenskt? I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet? Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag. Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen
    Jag håller med dig, jag fattar inte varför så många blir arga över inläggen, jag är så långt ifrån rasist man kan bli.
  • Lenk
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:42:24 följande:
    Jag anser att alla får tycka vad de vill i denna fråga eftersom vi har åsiktsfrihet i Sverige. En sak är dock säker och det är att integrationspolitiken behöver ses över och att man inser att det är svårt att ta hit folk som har en helt annan kultur (t.ex. somalier) och att det krävs ett oerhört arbete för att de ska komma in i samhället.
    Precis min åsikt
  • lobj

Så länge man anpassar sig till svenska rutiner och svenska samhället är det väll ok i måttlig mängd... men att tex "kräva" att få ha en "j****" slöja när man arbetar (allra helst med folk/barn) så har man gått för långt. Jag vill absolut inte att mina barn el jag själv ska tas hand om någon som inte törs visa sitt ansikte. Och det sjuka är att om vi svenskar säger emot sådanna påhitt så är vi genast rasister!!!!
    Dessutom så tycker jag att om man gör ett brott oavsett hur litet så har man förbrukat sin chans att få stanna, då uppskatar man inte det sverige har att erbjuda. Enkel biljett hem det enda rätta.
    Skulle vi vara tvugna att "fly" till deras länder så skulle vi få anpassa oss där, men det är väll inte samma sak, då skulle det vara en självklarhet.....

• HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:43:48 följande:
    Jag håller med om att det behövs fler okvalificerade jobb, för det måste finnas en plats åt alla. Och nu tänker jag inte bara på de invandrade analfabeterna, utan även på kroppsligt och mentalt handikappade. Men vem betalar, och vem är beredd att jobba för så låga löner, och vad säger facket, och ska vi ha kvar vårt existensminimum?
    Ja, det är svåra frågor men de enkla jobben behövs ju verkligen! Alla kan t.ex. inte arbeta med avancerade maskiner på en industri och det är bättre att man gör något än att man sitter hemma helt sysslolös.
  • Thaleya
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:42:24 följande:
    Jag anser att alla får tycka vad de vill i denna fråga eftersom vi har åsiktsfrihet i Sverige. En sak är dock säker och det är att integrationspolitiken behöver ses över och att man inser att det är svårt att ta hit folk som har en helt annan kultur (t.ex. somalier) och att det krävs ett oerhört arbete för att de ska komma in i samhället.
    Ja precis vad jag anser. De behöver mer hjälp att först det svenska samhället.

Det får de inte idag, därför är jag orolig.
  • FH Mamma

Jag tror inte sverige har råd med att ta hand om invandrare.

Det vore nog inte mycket dyrare att skicka hjälp till länder efter krigets slut så de kan flytta tillbaka. Istället för att stanna i sverige efter krigets slut.

Man behöver inte bara skicka pengar utan man kan skicka hjälp iform av människor som kan hjälpa till att bygga upp där det behövs.

• Lenk
    lobj skrev 2009-09-29 11:46:17 följande:
    Så länge man anpassar sig till svenska rutiner och svenska samhället är det väll ok i måttlig mängd... men att tex "kräva" att få ha en "j****" slöja när man arbetar (allra helst med folk/barn) så har man gått för långt. Jag vill absolut inte att mina barn el jag själv ska tas hand om någon som inte törs visa sitt ansikte. Och det sjuka är att om vi svenskar säger emot sådanna påhitt så är vi genast rasister!!!! Dessutom så tycker jag att om man gör ett brott oavsett hur litet så har man förbrukat sin chans att få stanna, då uppskatar man inte det sverige har att erbjuda. Enkel biljett hem det enda rätta. Skulle vi vara tvugna att "fly" till deras länder så skulle vi få anpassa oss där, men det är väll inte samma sak, då skulle det vara en självklarhet.....
    De kräver ju för att de kan, för att våra politiker låter dem få kräva det. Och våra politiker tycker synd om dem som inte kan anpassa sig och begår brott, därför kan de ju inte deportera dem
  • Hoppfull mamma

Det verkar som om rasist är det nya skällsordet i sverige. Det absolut värsta man kan vara är rasist och främlingsfientlig. De som delar mina värderingar tycker ordet rasist är löjligt att ta till. Motståndarsidan skriker rasist för det är enklare än att argumentera.

Jag tycker att vi ska stänga våra gränser. TILLFÄLLIGT. Sen ska vi städa upp vårat land. Integrera de invandrare som fått klartecken på att stanna, utreda, avvisa eller ta hand om övriga beroende på vilken kategori de faller inom. Framförallt måste vi försöka skapa JOBB åt alla, svenskar som invandrare. Vi måste få ner bidragströskeln det gäller också alla. När vi kommit på fötter kanske vi till och med kan börja sänka våra skatter, vi har en stabil grund att bygga framtiden på och vi är framförallt bättre rustade att ta emot nya invandrare på ett bra och vettigt sätt.

OM vi fortsätter invandringen i den skala som råder nu och OM vi fortsätter att sätta dessa människor i bostadsområden som domíneras av invandring kommer vi få enorma problem inom kort. Jag pratar inbördeskrig.

I över trettio år har partierna försökt få bukt med arbetslösheten. Utan resultat. Varje år blir fler och fler arbetslösa. Företag flyttar utomlands för att slippa sveriges skatter. Mina "motståndare" tycker vi ska ta in ÄNNU fler invandrare för tillsammans SKAPAR vi arbetstillfällen, tillsammans bygger vi upp samhället för framtiden. Och jag tror precis tvärtom.

Varför får man inte värna om sitt land? Varför får man inte vara RÄDD för vad som är på väg att hända. Varför skriker folk rasist efter en så fort man yppar ett endaste ord som innebär att minska invandringen.
    Jag bryr mig inte om att skilja på ord nu, invandrare, flyktingar. What ever. Det är hur som helst folk som flyttar HIT och behöver hjälp av svenska staten. Jag pratar inte bara bidrag, det är sjukvård, älderomsorg, dagis, skola...

Som det är nu finns det INGA PENGAR! Sverige är inte längre det välfärdsland många tycks tro. Frågan är nu vad vi är villiga att offra. För offra kommer vi få göra. Högre skatter, så vi får ut ännu mindre av vår förvärvsinkomst. Sämre skola, dagis och vård. Kortare semester. Listan kan göras lång. För att sverige ska hålla sig flytande behöver det kapas. Både här och där.

Någon frågade mig hur jag skulle känna mig om jag flydde från mitt land och kom till tex sverige och sen blev nekad inträde vid gränsen. Sanningen är nog den att jag skulle inte räkna med något annat. Inget land kan förväntas stå med öppna armar och ta emot alla som bestämmer sig för att komma hit. Någonstans är det stopp.

Sverige har i förhållande till folkmängden tagit emot flest invandrare i Europa under efterkrigstiden. Det är FAKTA. Invandringen kostar enorma summor pengar, det är FAKTA. Invandringen har medfört stora sociala och ekonomiska påfrestningar för vårt land. Det är FAKTA. Invandringen har orsakat rotlöshet och omfattande motsättningar, såsom gängvåld, rasism och grupphat. Det är FAKTA.

Jag känner mig inte hotat av invandringen men jag är rädd för vad som kommer hända om vi fortsätter på inslagen bana.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?