• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Ulf Harrys Farsa

Om grytan med pasta kokar över, tar man bort den från spisen, man fyller inte på vatten och tror att det ska bli bättre.

• Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 11:11:09 följande:
    Absolut. Där jag bor placerar bostadsförmedlingen strategiskt ut alla invandrare + socialbidragstagare i vissa delar av staden. En somalisk familj skulle aldrig få en lägenhet i de "fina" delarna, även om de hade råd med det. Många gånger flyttar invandrare till ett "finare" svenskt område, men de brukar inte bli långvariga. De trivs helt enkelt inte och svenskar har generellt en stor ovilja att lära känna just Mohammed och hans familj.
    Antagligen för att ingen känner för att fira påsk året om, eller se hur kvinnor förnedras genom deras kultur. Jag var hos en väldigt trevlig människa, han var utbildad och vältalig. När vi åt mat hos honom så var det extra trevlig när ett påslakan kom in med mat och kaffe för att sedan sätta sig i rummet brevid för att vänta på order.

Mycket trevligt.
  • mssixty

Nej jag ser inget problem med invandringen. Däremot ser jag ett problem med vad som händer med de invandrare som kommer hit. Jag glömmer aldrig när jag fick frågan från en turist från i Göteborg att det måste väldigt segregerat. Jag hade aldrig dett det så innan men insåg att det stämde, och då skämdes jag verkligen.
    Jag tycker Sverige borde se till andra länder där integration fungerar bättre. Om vi som redan bor här var mer välkomnande kanske de som kommer hit skulle vara mer öppna för att acceptera och ta till sig vårt levnadssätt (om det nu ens är önskvärt)?

• enny signatur

Ja! Jag tycker det är vidrigt att vi nekar folk att komma in i landet och oroas över att folk inte inte får vara trygga här. Helt enkelt motsatsen till SD och liknande. Men med frågna blir svaret ja, men inte för min säkerhet utan för de som behöver komma hit och nekas/behöver oroa sig

• Beautifully Human
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:14:53 följande:
    Att de har varit under förtryck så pass länge att de inte haft chansen att utvecklas på samma vis som många andra länder. Kina är ett annat exempel som börjat komma ikapp på senare tid. Indien ytterligare ett. Colombia är ett annat land som likt afrikanska länder har stora naturresurser men extremt hög fattigdom, inte hör man att colombianer är lata och odugliga för det...
    Kina har börjat komma ifatt mycket på Afrikas bekostnad. Kinesiska olijeledningar övervakas av soldater runt om i Afrika.
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:08:59 följande:
    Tja, jag har blivit utsatt oftare av svenskar än av invandrare, men då är det OK för de är ju trots allt svenskar....Sen spelar det ingen roll hur många vi tar in eller ej om inte viljan finns (och den finns ju uppenbarligen inte hos många) att ta hand om de som kommer. Vill man inte befatta sig med invandrare så kommer det bli problem om vi så bara tar in en enda invandrare/flykting per år. Så det är ett ganska lamt argument om du ursäktar.
    Det är naturligtvis inte OK att bli antastad av svenskar heller. Men någonstans måste man dra en gräns och bestämma sig för vilka man anser att samhället är skyldigt att hjälpa och ta ansvar för. Jag ser inte poängen med att mina skattepengar ska gå till att betala fängelsevistelse för en person som inte gjort annat i det här landet än att leva på bidrag och begå brott. Jag tycker faktiskt inte att det är min skyldighet.

Mitt argument om den onda cirkeln som inte är någon till gang, är kanske svår att ta till sig eftersom det bygger på flera samverkande faktorer varav en del bygger på gruppdynamik.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:14:53 följande:
    Att de har varit under förtryck så pass länge att de inte haft chansen att utvecklas på samma vis som många andra länder. Kina är ett annat exempel som börjat komma ikapp på senare tid. Indien ytterligare ett. Colombia är ett annat land som likt afrikanska länder har stora naturresurser men extremt hög fattigdom, inte hör man att colombianer är lata och odugliga för det...
    Indien och Kina har alltid varit inflytelserike områden med kulturella skatter och framsteg inom forskning och teknik. Vad fan har Afrika?
  • Plutteli
    MijaMia skrev 2009-09-29 11:18:32 följande:
    Kina har börjat komma ifatt mycket på Afrikas bekostnad. Kinesiska olijeledningar övervakas av soldater runt om i Afrika.
    Javisst, men just det inlägget handlade ju inte om på vilket sätt de kommit ikapp, bara att de gjort det.

Håller dock med dig
  • Jaja88
    SE10 skrev 2009-09-29 10:57:00 följande:
    Visst för första generationen är det ok, men knappast för andra generationen som gått skola i sverige.
    Nej, det var ju det jag menade när jag skrev från början. Vissa har faktiskt barnbarn som inte kan prata ren svenska, alltså tredje generationen!
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:18:57 följande:
    Indien och Kina har alltid varit inflytelserike områden med kulturella skatter och framsteg inom forskning och teknik. Vad fan har Afrika?
    Tja, alla människor härstammar från Afrika, de har ett rikt kulturarv de också fast av någon orsak ses det som mindre värt. De är extremt duktiga idrottare och har flera framstående vetenskapsmän och läkare (som dock ofta lämnat landet för bättre betalt) osv.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?