• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:04:12 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Ja man har rätt till sin kultur , men kultur är inget statiskt . Kulutur är föränderligt och ändrar i och med att samhället gör det .
    Så är det över hela världen .

Det är ju först i mötet med andra kulturer som " att vara svensk " blir synligt , det är först då man märker vad att vara svensk är . Finns det inget att jämföra sig med så försvinner ju även behovet av att bryta ner svenskheten till speciella attribut .

Jag är stolt över att vara svensk .. men för mig är det inte förknippat med sill och potatis .
    I'm the me I choose to be ...
  • Beautifully Human
    Tajan skrev 2009-09-29 14:07:03 följande:
    L'ser just nu en intressant bok i en kurs om diskriminering och rasism som heter The Meaning of Race, race,history and culture in western society. Valdigt lasvard for er som diskuterar i denna trad. Jag ar for fler invandrare och foresten harstammar de flesta svenskar sjalva fran olika grupper av invandrare, valloner etc. Det ar radsla som ger utslag for rasism, vi och dom mentaliteten. Behovet av att kategorisera in manniskor i olika fack. Det ar alltid ok att skylla pa etnicitet och att vissa grupper inte kan anpassa sig och en hel del bulshit. Ta er tid att lasa pa istallet, lite historia kunskaper ar aldrig fel.Problemet ligger inte hos invandringen utan pa eliten i samhallet enligt mig. For den delen sa ar den nast intill omojligt att fa asyl i sverige i dessa dagar med hanvisninh till Dublinforordningen etc.
    Har läst boken! Och håller helt med!
  • Stårschan
    Tajan skrev 2009-09-29 14:07:03 följande:
    L'ser just nu en intressant bok i en kurs om diskriminering och rasism som heter The Meaning of Race, race,history and culture in western society. Valdigt lasvard for er som diskuterar i denna trad. Jag ar for fler invandrare och foresten harstammar de flesta svenskar sjalva fran olika grupper av invandrare, valloner etc. Det ar radsla som ger utslag for rasism, vi och dom mentaliteten. Behovet av att kategorisera in manniskor i olika fack. Det ar alltid ok att skylla pa etnicitet och att vissa grupper inte kan anpassa sig och en hel del bulshit. Ta er tid att lasa pa istallet, lite historia kunskaper ar aldrig fel.Problemet ligger inte hos invandringen utan pa eliten i samhallet enligt mig. For den delen sa ar den nast intill omojligt att fa asyl i sverige i dessa dagar med hanvisninh till Dublinforordningen etc.
    Skillnaden mellan forna tiders invandring (tyskar, valloner, chilenare, jugoslaver) och dagens invandring, är att det tidigare varit till största delen arbetskraftsinvandring. Det var personer som drev landet framåt som kom hit, med allt positivt det förde med sig. Ingen skulle ha fått för sig att släppa in personer som inte kunde försörja sig själva på 1700-talet. Det var till och med straffbart att vara "lösdrivare". Så jag tycker inte att man kan jämföra dagens flyktinginvandring med arbetskraftsinvandringen som var vanlig förr.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Jmia
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 14:06:45 följande:
    Hur tycker du att invandrarna behandlas som en påse skit?
    Hur många timmar har du till övers?
  • Beautifully Human
    TheCoopers skrev 2009-09-29 14:10:03 följande:
    Ja man har rätt till sin kultur , men kultur är inget statiskt . Kulutur är föränderligt och ändrar i och med att samhället gör det .Så är det över hela världen . Det är ju först i mötet med andra kulturer som " att vara svensk " blir synligt , det är först då man märker vad att vara svensk är . Finns det inget att jämföra sig med så försvinner ju även behovet av att bryta ner svenskheten till speciella attribut .Jag är stolt över att vara svensk .. men för mig är det inte förknippat med sill och potatis .
    Hahahha, jag sa PRECIS samma sak! Kul.
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-09-29 14:11:28 följande:
    Hur många timmar har du till övers?
    Lycka till med kycklingen!!!
  • Jmia
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:04:12 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Fast är vår kultur verkligen hotad? Jag älskar svensk kultur, jag älskar det faktum att den är som den är trots att man gärna skrattar rått åt den ibland, men den är VÅR.
    Jag tror inte att den är hotad alls.
  • Henom
    TheCoopers skrev 2009-09-29 13:50:22 följande:
    En till skrikare ... Svenskar är inte direkt kända för att anpassa sig ... det finns många exempel på Svensk byar runt om i världen
    Skillnaden är ju här att dessa svenskar vanligen ändå lär sig det nya landets språk, arbetar och får egen inkomst, rör sig normalt ute i samhället tillsammans med "urinvånarna", anpassar sig till landets normer osv. De isolerar inte sig i ghetton där de eldar upp bilar och bohag och vägrar lära sig språket, förutom okvädesord då som hora t ex.
  • Tajan
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:11:25 följande:
    Skillnaden mellan forna tiders invandring (tyskar, valloner, chilenare, jugoslaver) och dagens invandring, är att det tidigare varit till största delen arbetskraftsinvandring. Det var personer som drev landet framåt som kom hit, med allt positivt det förde med sig. Ingen skulle ha fått för sig att släppa in personer som inte kunde försörja sig själva på 1700-talet. Det var till och med straffbart att vara "lösdrivare". Så jag tycker inte att man kan jämföra dagens flyktinginvandring med arbetskraftsinvandringen som var vanlig förr.
    Jassa, har du last boken, den tar upp allt det har och det finns massor av likheter.
  • Henom
    Jmia skrev 2009-09-29 14:03:41 följande:
    Jag vet.. Sverige kommer alltid att vara svenskt, det är inget vi måste oroa oss över. ;)
    Med tanke på den eskalerande islamiseringen i Sverige så är jag inte så säker på det.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?