• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Henom

Jag bor i skåne kanske jag bör tillägga, här har man ju tvingaste se ett och annat och blivit tämligen trött.

• HelenaMaria
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:34:07 följande:
    Haha, nej seriöst jag är kommunist. Öppna gränserna tack, det borde faktiskt inte ens finnas några gränser.
    Lemasive: Är du ett troll från Flashback måntro? Som kanske vill röra runt i FL-grytan lite?
  • TheCoopers
    Lenk skrev 2009-09-29 11:35:29 följande:
    Att man är orolig behöver inte automatiskt betyda att man är främlingsfientlig heller. Så här svarade jag på frågan:Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken.Varför får inte Sverige vara svenskt?I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen
    Sverige ÄR inte svenskt . Sverige är uppbyggt på invandring .

Eller jo det beror ju på vad du tycker är svenskt ?
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:36:25 följande:
    Lemasive: Är du ett troll från Flashback måntro? Som kanske vill röra runt i FL-grytan lite?

Japp det är klart han är ...ahhh inte ett troll för det får man inte spekulera i ...

Men yes från FB
  • HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:32:04 följande:
    Men vad är då ditt förslag till lösning på problemet? Vilken möjlig arbetsmarknad ser du för den som kommer hit som vuxen analfabet? Hur hanterar vi den kvinnosyn som många invandrarbarn uppfostras med - både inom familjen och inom gruppen. Kanske staten ska gå in och skapa fler arbetstillfällen som kräver noll utbildning men som ändå ger minimilön? Plocka ner varor i kassar på Ica? Gatsopare? Biltvättare? Toalettpappersutdelare på offentliga toaletter? Bärplockning? Kundvagnsinkörning? Är det vägen ut?
    Jag tror ärligt talat att det behövs sådana jobb. Förr kunde man få sin bil tankad och folk som packar ner ens mat i kassar i affären skulle inte skada. Det behövs fler arbetstillfällen! Kolla på Indien, där kan de jobba tio personer i en affär som egentligen bara behöver tre anställda.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-09-29 11:38:16 följande:
    Japp det är klart han är ...ahhh inte ett troll för det får man inte spekulera i ...Men yes från FB
    Ja och det är därför jag inte tycker att vi ska låta debatten bli pajasartad. Att hålla debatten på en saklig nivå är en konst som få kan utöva. Jag försöker alltid att hålla mina känslor utanför debatten och då påverkas man inte av att folk "trollar".
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:39:57 följande:
    Ja och det är därför jag inte tycker att vi ska låta debatten bli pajasartad. Att hålla debatten på en saklig nivå är en konst som få kan utöva. Jag försöker alltid att hålla mina känslor utanför debatten och då påverkas man inte av att folk "trollar".
    Yep helt rätt !
  • HelenaMaria

Jag anser att alla får tycka vad de vill i denna fråga eftersom vi har åsiktsfrihet i Sverige. En sak är dock säker och det är att integrationspolitiken behöver ses över och att man inser att det är svårt att ta hit folk som har en helt annan kultur (t.ex. somalier) och att det krävs ett oerhört arbete för att de ska komma in i samhället.

• Lenk
    TheCoopers skrev 2009-09-29 11:37:15 följande:
    Sverige ÄR inte svenskt . Sverige är uppbyggt på invandring . Eller jo det beror ju på vad du tycker är svenskt ?
    Jag syftade mest på att det nästan anses vara fult att sjunga nationalsången och bära svenska flaggan. Och man riskerar att åka på skit för det. Jag är mycket medveten om att Sverige är uppbyggt på invandring, men det är skillnad på att vara invandrare i 34:e led och att vara invandrare idag
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?