• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lemasive
    MijaMia skrev 2009-09-29 11:02:49 följande:
    Mitt inlägg var ett svar till ditt inlägg som undrade varför inga invandrare ville utbilda sig. Du fick det att framstå som ovilja.
    Finns ett stort antal människor som har bott i Sverige en längre tid och inte ens kan språket, vad beror det på?
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:52:25 följande:
    Men att VI inte får tummen ut och faktiskt packar ner alla våra fördomar och gömmer dem där solen aldrig lyser och ger invandrare och flyktingar en CHANS att skaffa sig jobb och utbildning är ju inte deras fel?!
    Nej, det har du rätt i. Det är VÅRT fel för att vi tar emot fler än vi kan integrera, vilket i sin tur leder till problem, vilket i sin tur leder till ökad rasism, vilket gör att det blir svårare att ta sig in i samhället för de invandrare som väl finns här.

Det låter väldigt vackert att vi ska börja lösa våra problem genom att gömma undan våra fördomar, men hur lätt är det när man utsätts för problemen i verkliga livet? Jag tycker inte att jag är rasist om jag ogillar att bli antastad av ett grabbgäng från mellanöstern som kallar mig svennehora. Eller om jag vill slänga ut idioter som gruppvåldtar eller misshandlar osyldiga på gatan bara för att de inte har något bättre för sig. Det är ju verklighet där och då.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:05:28 följande:
    Finns ett stort antal människor som har bott i Sverige en längre tid och inte ens kan språket, vad beror det på?
    Att de inte får arbeta och inte gå i skolan och hålls ihopklumpade tillsammans med andra som inte heller kan svenska.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:02:14 följande:
    Går det bra i Zimbabwe nu? Kan du inte säga det, var god och säg vilket land i Afrika under Sahara som det går riktigt bra för.
    Sa jag att det gick bra??????
    Jag sa att FOLK JOBBAR HÅRT. De jobbar DUBBELT så hårt som du, för DUBBEL så lite pengar för att ha råd att köpa lök från Europa som sälja BILLIGT, så att deras EGNA jordbrukare går i konkurs, de kan nämligen inte tävla med de Europeéiska priserna.
    De jobbar även häcken av sig för att du ska kunna få din mobil till ett rimligt pris. All metall i mobiltelefoner kommer från gruvor i Kongo och de tjänar en bråkdel av vad en lågavlönad i sverige gör.

Du sa att afrikaner inte var produktiva. Ovilliga att arbeta. Det var mitt svar på det meddelandet. Vill du prata om Afrikas utveckling så kan vi gärna göra det. Men det var inte relevant till mitt inlägg.

Botswana är för övrigt ett av de få länder i världen utan en enda krona i statsskuld. Men det var inte det jag pratade om. Jag kommenterade på ditt inlägg om lata afrikaner som är oproduktiva.
  • Lemasive
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:02:53 följande:
    Fy satan vad vi måste öka i befolkning då, måste ju bli + 2-3 hundra tusen invånare per år om inte mer. Varför är vi inte uppe i 10 miljoner ännu?
    Svenska familjer föder inte 2.0 barn , det är vad som krävs för att det ska stabiliseras. Vi fyller upp med invandrare istället, vi behöver mer människor.

Sedan måste jag säga att det är enormt svårt att försöka vara seriös eller skriva bra inlägg då man ska försöka svara på 5-6 varje gång man har skrivit. Får be om ursäkt för den låga nivån.
  • Plutteli
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:06:05 följande:
    Nej, det har du rätt i. Det är VÅRT fel för att vi tar emot fler än vi kan integrera, vilket i sin tur leder till problem, vilket i sin tur leder till ökad rasism, vilket gör att det blir svårare att ta sig in i samhället för de invandrare som väl finns här. Det låter väldigt vackert att vi ska börja lösa våra problem genom att gömma undan våra fördomar, men hur lätt är det när man utsätts för problemen i verkliga livet? Jag tycker inte att jag är rasist om jag ogillar att bli antastad av ett grabbgäng från mellanöstern som kallar mig svennehora. Eller om jag vill slänga ut idioter som gruppvåldtar eller misshandlar osyldiga på gatan bara för att de inte har något bättre för sig. Det är ju verklighet där och då.
    Tja, jag har blivit utsatt oftare av svenskar än av invandrare, men då är det OK för de är ju trots allt svenskar....

Sen spelar det ingen roll hur många vi tar in eller ej om inte viljan finns (och den finns ju uppenbarligen inte hos många) att ta hand om de som kommer. Vill man inte befatta sig med invandrare så kommer det bli problem om vi så bara tar in en enda invandrare/flykting per år. Så det är ett ganska lamt argument om du ursäktar.
  • Bite me

Ja, men min oro grundar sig på behandlingen av många invandrare då de kommer till Sverige, vi är kassa på att ta emot dem o integrera dem i det svenska samhället.

• Beautifully Human
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:06:56 följande:
    Att de inte får arbeta och inte gå i skolan och hålls ihopklumpade tillsammans med andra som inte heller kan svenska.
    Absolut. Där jag bor placerar bostadsförmedlingen strategiskt ut alla invandrare + socialbidragstagare i vissa delar av staden.
    En somalisk familj skulle aldrig få en lägenhet i de "fina" delarna, även om de hade råd med det.
    Många gånger flyttar invandrare till ett "finare" svenskt område, men de brukar inte bli långvariga. De trivs helt enkelt inte och svenskar har generellt en stor ovilja att lära känna just Mohammed och hans familj.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:08:34 följande:
    Svenska familjer föder inte 2.0 barn , det är vad som krävs för att det ska stabiliseras. Vi fyller upp med invandrare istället, vi behöver mer människor. Sedan måste jag säga att det är enormt svårt att försöka vara seriös eller skriva bra inlägg då man ska försöka svara på 5-6 varje gång man har skrivit. Får be om ursäkt för den låga nivån.
    Fast om det kommer 120.ooo invandrare per år, samt föds ca 100.000 barn om året så är det ändå + 220.000 i befolkningen, sen flyttar det ut ca 50.000 om året och ungefär lika många dör som det föds. Så vi hamnar nästan på plus minus noll i vilket fall.

Och om vi nu BEHÖVER fler människor, vad är felet i att det kommer fler?
    Som sagt, det är inte invandrarna/flyktingarnas fel att folk är idioter som inte ger dem en chans, det är svenskarna.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?