Lenk skrev 2009-09-29 11:35:29 följande:
Varför får inte Sverige vara svenskt?I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen
För det första har vi väl aldrig varit så flaggfrälsta i Sverige. Vet inte många som brukar hissa flaggan på flaggdagar eller ha flaggor på bordet på födelsedagen. Nationaldagen firas mycket sporadiskt.
Och jag har inte alls upplevt att man kan åka på stryk för att man flaggar. På bussarna i Stockholm brukar de ha flaggor ibland och jag vet INGEN som tycker att det är rasistiskt. Vet heller ingen som tycker det är rasistiskt att sjunga nationalsången, eller klä sig i svenska tröjor under fotbolls-VM.
Att en tröja med texten "100% svensk" av vissa anses som rasistiskt beror ju inte på invandrarna utan idioterna från 80-talet som även hade rakade skallar, kängor och bombarjackor. Det var alltså rasisterna som "förstörde" dessa attribut för vanliga människor.
Men när känner du att du verkligen hade velat "bära en svensk flagga" men inte vågat för att du tror att ska få stryk? Och tänker du att om det inte fanns invandrare i Sverige så hade du sjungit "Du gamla du fria" mycket oftare?
Och angående att svenskar skulle vara så välanpassade och integrerade utomlands, har du sett svenskkoloninerna i Costa del Sol eller i Thailand? Där bemödar sig svenskarna inte att lära sig språket eller kulturen direkt. Och hur många svenska barnfamiljer utomlands väljer inte att sätta barnen i svensk skola?