• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:12:24 följande:
    Lycka till med kycklingen!!!
    Åååååååååh eller hur...
  • PixL

Så mycket inskränkta idioter det finns.

• Jmia
    Henom skrev 2009-09-29 14:13:25 följande:
    Skillnaden är ju här att dessa svenskar vanligen ändå lär sig det nya landets språk, arbetar och får egen inkomst, rör sig normalt ute i samhället tillsammans med "urinvånarna", anpassar sig till landets normer osv. De isolerar inte sig i ghetton där de eldar upp bilar och bohag och vägrar lära sig språket, förutom okvädesord då som hora t ex.
    Börjar inte Rosengård bli utslitet som exempel snart?
  • Henom
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:09:42 följande:
    VAD är det folk är rädda för att förlora? Mellanmjölken?
    Varför bor du i Sverige om det är så illa?
  • Tajan
    PixL skrev 2009-09-29 14:14:46 följande:
    Så mycket inskränkta idioter det finns.
    Hehe!
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-29 14:14:16 följande:
    Med tanke på den eskalerande islamiseringen i Sverige så är jag inte så säker på det.
    Jag tror du får specificera dig lite för jag orkar inte läsa tråden där du säkert redan förklarat dig.
  • Apolline
    Lenk skrev 2009-09-29 11:35:29 följande:
    Varför får inte Sverige vara svenskt?I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen
    För det första har vi väl aldrig varit så flaggfrälsta i Sverige. Vet inte många som brukar hissa flaggan på flaggdagar eller ha flaggor på bordet på födelsedagen. Nationaldagen firas mycket sporadiskt.

Och jag har inte alls upplevt att man kan åka på stryk för att man flaggar. På bussarna i Stockholm brukar de ha flaggor ibland och jag vet INGEN som tycker att det är rasistiskt. Vet heller ingen som tycker det är rasistiskt att sjunga nationalsången, eller klä sig i svenska tröjor under fotbolls-VM.

Att en tröja med texten "100% svensk" av vissa anses som rasistiskt beror ju inte på invandrarna utan idioterna från 80-talet som även hade rakade skallar, kängor och bombarjackor. Det var alltså rasisterna som "förstörde" dessa attribut för vanliga människor.

Men när känner du att du verkligen hade velat "bära en svensk flagga" men inte vågat för att du tror att ska få stryk? Och tänker du att om det inte fanns invandrare i Sverige så hade du sjungit "Du gamla du fria" mycket oftare?

Och angående att svenskar skulle vara så välanpassade och integrerade utomlands, har du sett svenskkoloninerna i Costa del Sol eller i Thailand? Där bemödar sig svenskarna inte att lära sig språket eller kulturen direkt. Och hur många svenska barnfamiljer utomlands väljer inte att sätta barnen i svensk skola?
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 14:11:28 följande:
    Hur många timmar har du till övers?
    Många men skriv i min gästbok då för jag misstänker att tråden kommer flooda ganska rejält sen.
    Men jag är uppriktigt nyfiken för jag tycker att Sverige snarare måste vara det bästa landet för invandrare.
  • Henom
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:11:25 följande:
    Skillnaden mellan forna tiders invandring (tyskar, valloner, chilenare, jugoslaver) och dagens invandring, är att det tidigare varit till största delen arbetskraftsinvandring. Det var personer som drev landet framåt som kom hit, med allt positivt det förde med sig. Ingen skulle ha fått för sig att släppa in personer som inte kunde försörja sig själva på 1700-talet. Det var till och med straffbart att vara "lösdrivare". Så jag tycker inte att man kan jämföra dagens flyktinginvandring med arbetskraftsinvandringen som var vanlig förr.
    Precis, men det väljer många att blunda för.
  • Ulf Harrys Farsa
    Jmia skrev 2009-09-29 14:15:12 följande:
    Börjar inte Rosengård bli utslitet som exempel snart?
    Jo, vi kan prata om upploppen i Uppsala istället, samma sak ;)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?